Regasiti mai jos Ordinul nr. 928/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului contabilitatii publice, publicat in Monitorul Oficial si in vigoare de la 3 iulie 2017.
Avand in vedere dispozitiile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2014 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobata cu modificari prin Legea nr. 121/2015,
In temeiul prevederilor art. 10 alin (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. -
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului contabilitatii publice, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Viorel Stefan
Bucuresti, 26 iunie 2017.
Nr. 928.
ANEXA
REGULAMENT de organizare si functionare a Consiliului contabilitatii publice
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului contabilitatii publice din 26.06.2017
Text publicat in M.Of. al Romaniei.
In vigoare de la 03 iulie 2017
Art. 1. -
Consiliul contabilitatii publice, denumit in continuare Consiliul, este organism independent de supraveghere in vederea asigurarii convergentei reglementarilor nationale si a practicilor in domeniul contabilitatii publice cu reglementarile aplicabile in Uniunea Europeana.
Art. 2. -
(1) Consiliul nu are personalitate juridica si functioneaza pe langa Ministerul Finantelor Publice.
(2) Sediul Consiliului este in municipiul Bucuresti, in unul dintre spatiile detinute de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 3. -
(1) Consiliul are drept scop cresterea increderii utilizatorilor de informatii in raportarile financiare si in buna guvernanta in sectorul public.
(2) Principalele obiective ale Consiliului sunt:
a) monitorizarea asigurarii convergentei reglementarilor nationale in domeniul contabilitatii institutiilor publice cu reglementarile aplicabile in Uniunea Europeana;
b) promovarea si urmarirea imbunatatirii calitatii raportarilor prin situatiile financiare;
c) urmarirea dezvoltarii la nivel national a competentei si a capacitatii de implementare de catre institutiile implicate a standardelor europene si internationale in domeniul contabilitatii institutiilor publice, preluate in legislatia nationala;
d) acordarea avizului consultativ al normelor emise de institutia cu atributii de reglementare a standardelor contabile nationale pentru institutii publice, potrivit legii;
e) stabilirea strategiei de tara privind dezvoltarea contabilitatii publice.
CAPITOLUL II
Organizarea Consiliului contabilitatii publice
Art. 4. -
(1) Consiliul are urmatoarea componenta:
a) secretarul de stat din Ministerul Finantelor Publice, care coordoneaza departamentul cu atributii in elaborarea reglementarilor contabile pentru sectorul public, avand functia de presedinte;
b) cinci reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice (din care unul de la Unitatea centrala de armonizare pentru auditul public intern), exclusiv presedintele;
c) doi reprezentanti desemnati de Curtea de Conturi a Romaniei;
d) un reprezentant desemnat de Institutul National de Statistica;
e) doi reprezentanti desemnati de Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, dintre care unul sa aiba calitatea de cadru universitar.
(2) Institutiile publice prevazute la alin. (1) nominalizeaza si unul-doi membri supleanti care participa la sedintele Consiliului in lipsa reprezentantilor permanenti ai acestora.
(3) La sedintele Consiliului pot fi invitati si reprezentanti specialisti in domeniul contabilitatii publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice, alte autoritati centrale si locale, mediul academic sau organizatii profesionale.
Art. 5. -
Persoanele prevazute la art. 4 alin. (1) lit. b) sunt desemnate prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 6. -
Consiliul se intruneste periodic, ori de cate ori este necesar, si are urmatoarele atributii:
a) stabileste sistemul de monitorizare si supraveghere a procesului de implementare a standardelor europene si internationale in domeniul contabilitatii institutiilor publice, preluate in legislatia nationala;
b) monitorizeaza si supravegheaza domeniul contabilitatii publice in scopul imbunatatirii calitatii raportarilor financiare;
c) aproba analizele cu privire la stadiul realizarii obiectivelor din domeniu;
d) asigura transparenta fata de publicul interesat a rezultatelor activitatii de monitorizare si supraveghere in scopul imbunatatirii raportarilor financiare prin comunicarea publica periodica a analizelor si rapoartelor prevazute la lit. c), precum si a altor informatii de interes public;
e) indeplineste orice alte atributii in domeniu, stabilite potrivit legii.
Art. 7. -
(1) In cadrul Consiliului, sub autoritatea presedintelui, functioneaza Secretariatul format dintr-o echipa tehnica, compusa din doi specialisti din cadrul Ministerului Finantelor Publice, directia de specialitate cu atributii in elaborarea reglementarilor in domeniul contabilitatii publice, doi specialisti din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei si doi specialisti din cadrul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(2) Persoanele componente ale Secretariatului sunt desemnate de cele trei institutii publice mentionate la alin. (1).
(3) Secretariatul asigura relatia dintre Consiliu si organizatiile interne si internationale angajate in asigurarea convergentei reglementarilor nationale si a practicilor in domeniul contabilitatii publice cu reglementarile europene si internationale in domeniu.
(4) Convocarea membrilor Consiliului se face de catre Secretariat, la solicitarea presedintelui, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data desfasurarii sedintei, prin intermediul postei electronice sau telefonic, iar confirmarea participarii se face in termen de 48 de ore de la data primirii invitatiei de participare. Odata cu convocarea se transmite si proiectul ordinii de zi.
(5) Ordinea de zi a sedintelor se intocmeste pe baza propunerilor presedintelui.
(6) Secretariatul asigura consemnarea deliberarilor Consiliului prin intocmirea procesului-verbal, care se semneaza de catre membrii Consiliului prezenti la sedinta.
(7) La nivelul Secretariatului se instituie si se conduce Registrul pentru evidenta hotararilor adoptate de Consiliu.
Art. 8. -
(1) Pentru a sprijini activitatea Consiliului, la cererea acestuia, Secretariatul asigura constituirea unor grupuri de lucru.
(2) In functie de aspectele supuse spre analiza, grupurile de lucru pot fi formate din specialisti in domeniul contabilitatii publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice, alte autoritati centrale si locale, mediul academic sau organizatii profesionale.
(3) Atributiile grupurilor de lucru sunt, in principal, urmatoarele:
a) analiza si formularea unor recomandari cu privire la reglementarile contabile in vigoare sau/si cu privire la propunerile de modificare si completare a unor acte normative cu incidenta asupra contabilitatii publice;
b) analiza si formularea unor recomandari cu privire la orice alte aspecte supuse dezbaterii.
(4) Aspectele procedurale referitoare la organizarea si functionarea grupurilor de lucru se realizeaza prin procedura interna a Secretariatului.
CAPITOLUL III
Functionarea Consiliului contabilitatii publice
Art. 9. -
(1) Consiliul isi desfasoara activitatea potrivit prezentului regulament, precum si Regulamentului de ordine intern de organizare si functionare.
(2) Regulamentul de ordine intern de organizare si functionare este aprobat prin decizie de catre presedintele Consiliului.
Art. 10. -
(1) sedintele Consiliului sunt statutare daca la ele participa doua treimi din numarul membrilor acestuia.
(2) Hotararile Consiliului se iau prin vot deschis, cu majoritatea simpla a celor prezenti.
(3) In caz de egalitate de voturi, presedintele Consiliului are votul hotarator.
(4) La sedintele Consiliului pot participa in calitate de invitati, fara drept de vot, si specialisti in domeniul contabilitatii publice reprezentanti ai altor organizatii sau institutii, in functie de problematica analizata.
(5) Hotararile Consiliului pot fi publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 11. -
Publicatiile si celelalte materiale de specialitate elaborate de Consiliu sunt un drept exclusiv al acestuia.
CAPITOLUL IV
Incetarea calitatii de membru al Consiliului contabilitatii publice
Art. 12. -
(1) Calitatea de membru al Consiliului, cu exceptia presedintelui, inceteaza in urmatoarele situatii:
a) demisie;
b) revocare de catre institutia care l-a desemnat;
c) inlocuire, in cazul imposibilitatii de exercitare a mandatului.
(2) In cazul incetarii calitatii de membru al Consiliului prin demisie, actul de notificare trebuie sa prevada o perioada de preaviz de cel putin 15 zile, urmand ca institutia care l-a desemnat sa numeasca alta persoana pentru un nou mandat.
(3) In cazul incetarii calitatii de membru al Consiliului prin revocare, institutia care l-a desemnat va numi in termen de 15 zile alta persoana numita pentru un nou mandat.
(4) In cazul imposibilitatii exercitarii mandatului de catre unul dintre membri pentru o perioada mai mare de 6 luni, institutia care l-a desemnat va propune Consiliului, in termen de 15 zile, o alta persoana, care va fi numita pentru un nou mandat.