Facilitatile fiscale pe care le ofera Guvernul persoanelor fizice si juridice care ajuta refugiatii din Ucraina au fost publicate in Monitorul Oficial.
Masurile prevazute in OUG 20/2022 (M.O. nr. 231 din 8 martie) se aplica pana la finalul anului 2022. Printre acestea se afla si deducerea integrala din rezultatul fiscal, in cazul platitorilor de impozit pe profit, respectiv din baza impozabila, pentru platitorii de impozit pe venitul microintreprinderilor.
OUG nr. 20/2022 - facilitati fiscale: principalele prevederi
1. Asistenta medicala pentru cetatenii straini sau apatrizii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina
Cetatenii straini sau apatrizii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intra in Romania si care solicita protectie internationala in Romania, care necesita servicii medicale, materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale, beneficiaza de pachetul de servicii de baza prevazut in contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si in normele de aplicare ale acestuia, precum si de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si serviciile medicale cuprinse in programele nationale de sanatate curative, ca si asiguratii romani, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, a contributiei personale pentru medicamentele acordate in tratamentul ambulatoriu si cu scutire de la coplata.
Pentru persoanele prevazute mai sus, serviciile medicale in asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice cuprinse in pachetul de servicii de baza se acorda fara a fi necesara prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
2. Educatie pentru minorii aflati in situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intrati pe teritoriul Romaniei, inclusiv cei care nu solicita protectie internationala
a) dreptul la educatie in unitatile de invatamant din Romania in aceleasi conditii si cu finantare din aceleasi bugete ca pentru anteprescolarii, prescolarii si elevii romani;
b) dreptul la cazare gratuita in internatele scolare, alocatie de hrana, dreptul la cazarmament, respectiv: rechizite, imbracaminte, incaltaminte, manuale.
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
3. Posibilitatea de acordare donatii in sprijinul cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina
3.1 Persoanele fizice si persoanele juridice, cu exceptia institutiilor si autoritatilor publice, pot dona sume de bani care se colecteaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta intr-un cont distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pentru acordarea de sprijin si asistenta umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.
3.2 Campania de donare de sume potrivit prevederilor de mai sus se desfasoara de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la data de 31 decembrie 2022.
4. Facilitati fiscale pentru donatiile acordate conform pct. 3
4.1 Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii potrivit titlului II "Impozitul pe profit" din acelasi act normativ deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor pct 3.
4.2 Prin derogare de la prevederile art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice - contribuabili potrivit titlului III "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor" din acelasi act normativ scad din baza impozabila sumele reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor pct 3.
4.3 Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care determina venitul net anual, in sistem real, pe baza datelor din contabilitate pot deduce cheltuielile reprezentand donatiile in bani acordate potrivit prevederilor pct 3.
5. Procedura de deschidere a contului pentru donatii
5.1 Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta solicita deschiderea contului 50.07.03 "Disponibil din donatii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina" la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti si poate deschide conturi in lei si valuta la orice institutie de credit, care se vor comunica public pe pagina proprie de internet, a Ministerului Afacerilor Interne si pe pagina Guvernului Romaniei, precum si pe alte cai mediatice.
5.2 Contul distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti nu este purtator de dobanda si nu este supus executarii silite.
5.3 In contul distinct de disponibil in lei deschis la Trezoreria Statului potrivit pct 5.1 persoanele juridice si persoanele fizice pot achita sume prin virament bancar, precum si online prin intermediul "Sistemului national electronic de plata" - SNEP, dezvoltat, implementat, administrat si operat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, disponibil la adresa www.ghiseul.ro, prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit.
6. Facilitati fiscale pentru cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina
6.1 Prin derogare de la prevederile art. 25 si 56 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplica urmatoarele reguli fiscale, dupa caz:
a) pentru platitorii de impozit pe profit se aplica urmatoarele reguli:
1. deducere limitata la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cheltuielile sociale prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si le deduc in limita cotei de pana la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii;
2. nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si scad valoarea insumata a acestora din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la art. 25 alin. (4) lit. i) din acelasi act normativ;
b) pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, aceste cheltuieli se insumeaza cu cele prevazute la art. 56 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 (sponsorizari si burse private) , si valoarea insumata a acestora se scade din impozitul datorat, in limita prevazuta la art. 56 alin. (11) din acelasi act normativ.
6.2 Prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (4) si alin. (7) lit. e) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul persoanelor fizice care determina venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, sunt cheltuieli deductibile bunurile si/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu conditia incadrarii acestora in aceleasi limite cu cele prevazute la art. 68 alin. (5) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
6.3 Bunurile si/sau serviciile prevazute la pct 6.1 si 6.2 sunt destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina si sunt acordate sau prestate in baza solicitarii Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de catre acesta sau prin intermediul organizatiilor neguvernamentale care si-au exprimat intentia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor.
6.4 Prevederile pct 6 se aplica pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
7. Tratamentul TVA al bunurilor si serviciilor acordate/prestate in mod gratuit, in scop umanitar, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina
7.1 Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de catre persoane impozabile, potrivit prevederilor pct 6.3, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera bunuri acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
7.2 Serviciile prestate in mod gratuit in scop umanitar de catre persoane impozabile, potrivit prevederilor pct 6.3, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera servicii prestate in mod gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
7.3 Prevederile pct 7.1 si 7.2 se aplica pana la data de 31 decembrie 2022 inclusiv, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
8. Completari in Codul fiscal
8.1 Sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal:
„t) cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la lit. i) (cheltuieli de sponsorizare si mecanat) si scad valoarea astfel rezultata din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la lit. i).
In situatia in care valoarea stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal (sponsorizare si mecenat) si prezentei litere (litera t) , diminuata cu sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit in limita valorii astfel calculate si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si catre alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului pe profit se efectueaza, potrivit art. 42 alin. (4), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.”
8.2 Contribuabilii care efectueaza cheltuieli potrivit art. 25 alin. (4) lit. t), sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului/burselor private aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, precum si, dupa caz, aferenta anului in care se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. i), pana la termenele prevazute privind depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
8.3 Microintreprinderile care efectueaza cheltuieli potrivit alin. (22) (UNICEF) si sponsorizari au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, incluzand, dupa caz, si beneficiarii sumelor reportate din trimestrele anterioare. Modelul si continutul declaratiei informative se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
8.4 Microintreprinderile care inregistreaza cheltuielile privind bunuri, mijloace financiare si servicii acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte insumeaza aceste cheltuieli cu sumele acordate potrivit alin. (1 indice 1) (sponsorizari si burse private) si scad valoarea astfel rezultata in limita prevazuta la alin. (1 indice 1). In cazul in care valoarea stabilita potrivit alin. (1 indice 1) si prezentului alineat, diminuata cu sumele reportate, potrivit legii, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in limita diferentei astfel calculate pentru intregul an fiscal, si catre Fondul Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si alte organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, in termen de 6 luni de la data depunerii declaratiei de impozit aferente trimestrului IV, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare. In acest caz, redirectionarea impozitului se efectueaza, potrivit alin. (21), fara a exista obligatia inscrierii entitatii beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.