email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect pentru modificarea Legii contabilitatii. O noua obligatie pentru contabilul-sef

Proiect pentru modificarea Legii contabilitatii. O noua obligatie pentru contabilul-sef
proiect de legecontabil-seflegea contabilitatii

UPDATE in 18 octombrie. Senatul a adoptat proiectul care prevede modificarea legii contabilitatii. Potrivit propunerilor facute de initiator, contabilul-sef trebuie sa fie angajat cu norma intreaga. Dar ca sa se aplice, acest proiect legislativ mai are nevoie si de votul favorabil al Camerei Deputatilor, care este For decizional, si apoi sa mearga spre promulgare la seful statului. 
 

Consultati forma initiatorului AICI si expunerea de motive AICI.

 

**********

 

In Senat a fost inregistrat recent un proiect de lege pentru modificarea Legii contabilitatii nr. 82/1991. Printre propunerile acestui document se afla si o noua cerinta pentru contabilul-sef ori directorul economic, persoana care ocupa o functie de conducere a departamentului de contabilitate.

Initiativa legislativa sustine ca angajatul care conduce departamentul de contabilitate al firmei trebuie sa aiba contract cu norma intreaga. In prezent, Legea contabilitatii nu prevede ce tip de contract ar trebui sa aiba directorul economic sau contabilul-sef al companiei.

Contabilitatea se organizeaza, conduce si se tine, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba incheiat contract individual de munca cu norma intreaga potrivit legii si sa detina studii universitare, in stiinte economice si o calificare profesionala obtinuta conform prevederilor legale in aceste domenii.”, se arata in proiect.

De asemenea, in document mai sunt precizate urmatoarele: “Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa si tinuta pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice ori juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.”

 

Alte modificari pe care le-ar putea aduce acest proiect Legii contabilitatii nr.82/1991 sunt urmatoarele:
 

- Raspunderea pentru organizarea, conducerea si tinerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. ! alin. (l)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

- Contabilitatea poate fi organizata, condusa si tinuta pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.


- In cazul persoanelor prevazute la art. I alin. (5), raspunderea pentru organizarea contabilitatii revine acestora. Conducerea si tinerea contabilitatii se poate efectua de catre aceste persoane. in cazul in care evidenta contabila se realizeaza pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla, situatie in care raspunderea pentru conducerea si tinerea contabilitatii revine acestora. In cazul in care evidenta contabila se realizeaza pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, contabilitatea este condusa si tinuta potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) si (3) raspunderea pentru conducerea si tinerea contabilitatii revine acestor persoane, potrivit legii si prevederilor contractuale.


- In document se mai arata ca "Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu au persoane incadrate cu contract individual de munca sau numite intr-o functie publica, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea si tinerea. contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. Incheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se tace din fonduri publice cu aceasta destinatie."

- Vor fi modificari si in ceea ce priveste situatiile financiare anuale si raportarile contabile. Acestea se intocmesc in cadrul compartimentului distinct in care se conduce si tine contabilitatea si se semneaza de catre directorul economic, eontabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

- Activitatile prevazute la art. 6 si, respectiv, la art. 10 pot fi desfasurate de persoane avand calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat, inscrise in Tabloul expertilor contabili si contabililor autorizati din Romania, denumit in continuare Tabloul Corpului, calitate dovedita cu legitimatia de membru, vizata anual. Tabloul Corpului actualizat la zi se tine in format electronic, si este disponibil pe pagina de internet a CECCAR si a filialelor teritoriale. Tabloul Corpului se publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei. Partea 1, conform regulamentului de organizare si functionare. In Tabloul Corpului sunt inscrisi toti membrii, persoane fizice, experti contabili, separat de contabilii autorizati, precum si societatile societatilor de expertiza contabila, respectiv de contabilitate, care indeplinesc conditiile de exercitare a profesiei, grupate in functie de criteriul teritorial. in Tabloul Corpului se mentioneaza cel putin urmatoarele informatii privind expertii contabili si contabilii autorizati:

a) numele, adresa, numarul individual de legitimatie, si datele de contact declarate la Corp:
b) numele, adresa, adresa paginii de internet, daca este cazul, si numarul de inregistrare a
societatilor de expertiza contabila, respectiv de contabilitate prin care isi desfaroara activitatea,
precum si datele de contact declarate la Corp.

 

In plus, proiectul mai vine cu modificari ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale. Astfel, se doreste introducerea unui nou articol cu urmatorul cuprins:

(1) Societatile pot sa consolideze valoarea nominala a actiunilor emise numai in baza hotararii adunarii generale extraordinare a actonarilor, in conditiile prevazute ia art. I 15 alin.fi). alin. (2) a doua teza, care se aplica corespunzator si in cazul valorii nominale si alin. (3). Prin consolidarea valorii nominale a actiunilor se intelege operatiunea de crestere a valorii nominale a actiunilor emise, concomitent cu reducerea proportionala a numarului total de actiuni emise, cu respectarea prevederilor alin. (2) - (6).

    (2) Numarul de actiuni rezultat din calcul ca efect al consolidarii valorii nominale a actiunilor, este egal cu numarul de actiuni emise anterior consolidarii, impartit la valoarea raportului dintre valoarea nominala consolidata si valoarea nominala anterioara consolidarii.

    (3) in cazul actionarilor care, urmare a consolidarii valorii nominale ar urma sa detina un numar fractionar de actiuni, rotunjirea rezultatelor se face la intregul imediat inferior, societatea urmand sa compenseze aceste fractiuni prin plata catre respectivii actionari a unei sume proportionale fractiunii, calculata in functie de valoarea unei actiuni stabilita de AGEA.

    (4) in conditiile dobandirii de actiuni proprii de catre societate, ca efect al rotunjirilor prevazute la alin. (3). consolidarea valorii nominale a actiunilor este permisa numai sub conditia indeplinirii conditiilor prevazute ia art. 103' lit. b) si d), in caz contrar, societatea neputand proceda la consolidarea valorii nominale.

    (5) in cazul actionarilor care nu isi exercita dreptul de a-si completa aportul la capitalul social al societatii, rotunjirea se va face la intregul imediat inferior, actionarii urmand a fi compensati de catre societate cu o suma egala cu valoarea rotunjirii la intregul imediat inferior.

    (6) In situatia in care numarul de actiuni proprii care ar urma sa fie dobandite de societate potrivit alin. (4) ar urma sa fie un numar fractionar, rotunjirea se face la intregul imediat superior, iar majorarea capitalului social al societatii corespunzatoare efectuarii acestei rotunjiri se face in favoarea societatii, prin inglobarea de rezerve in suma egala cu valoarea nominala a rotunjirii, calculata pe baza valorii nominale consolidate a unei actiuni, cu respectarea prevederilor art. 210 alin. (2).
 

    (7) In cazul dobandirii de actiuni proprii de catre societate ca efect al rotunjirilor detinerilor de actiuni in baza alineatelor (4) si (5). consolidarea valorii nominale a actiunilor este permisa sub conditia indeplinirii conditiilor prevazute la art. 103  alineatul (l) literele b) si d).

    (8) Adunarea generala a actionarilor convocata in aplicarea prevederilor alineatului (1) este competenta sa adopte, pe langa aprobarea consolidarii valorii nominale a actiunilor, puncte distincte pentru urmatoarele:

    a) aprobarea propunerii consiliului de administratie, respectiv a directoratului societatii privitoare la valoarea unei actiuni consolidate ce urmeaza a Ii utilizata pentru calcului valorii compensarilor. in aplicarea alin.( 3).
    b) aprobarea termenului de exercitare a dreptului de completare a aportului la capitalul social, precum si a instructiunilor privitoare la modul de exercitare a acestui drept. Termenul de exercitare a dreptului de completare a aportului la capitalul social nu poate fi mai mic de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, partea a IV-a. a hotararii adunarii generale a actionarilor de aprobare a consolidarii valorii nominale a actiunilor,
    c) informare privind valoarea ele piata a actiunilor. In cazul societatilor ale caror actiuni nu sunt tranzactionale pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, valoarea va ti determinata printr-un raport intocmit de un expert evaluator desemnat in conditiile art. 38 si art. 39.
    d) informarea cu privire la sumele ce urmeaza a ti platite actionarilor potrivit alin. (3), aprobarea termenilor si conditiilor de plata, precum si aprobarea instructiunilor de calcul ce urmeaza a li puse la dispozitia actionarilor;
    e) aprobarea termenelor si conditiilor de plata a compensatiilor pentru actionarii care nu isi exercita dreptul de completare a aportului la capitalul social:
f) mandata rea consiliului de administratie/directoratului societatii, sa efectueze
modificarea actului constitutiv al societatii ca efect al consolidarii valorii nominale a actiunilor si
sa efectueze toate operatiunile necesare inregistrarii modificarii actului constitutiv in registrul
comertului.
(9) Prevederile prezentului articol, cu exceptia prevederilor alin. (4). se aplica societatilor ale caror actiuni sunt tranzactionale pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare in mod corespunzator.*

 


DE RETINUT!


Prevederile proiectului de lege inca nu se aplica. Pentru ca acestea sa intre in vigoare, proiectul trebuie sa fie adoptat de Parlament, apoi sa fie promulgat de seful statului si publicat ulterior in Monitorul Oficial.

 

Consultati forma initiatorului AICI si expunerea de motive AICI.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
proiect de legecontabil-seflegea contabilitatii


Data aparitiei: 18 Iunie 2018
Ultima actualizare: 18 Octombrie 2018

Votati articolul "Proiect pentru modificarea Legii contabilitatii. O noua obligatie pentru contabilul-sef":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 23 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X