Semnatura pe bilantul contabil este un act de responsabilitate, reflectand nu doar precizia datelor financiare, ci si asumarea consecintelor legale si economice asociate. Spre exemplu, in continuare vom vedea daca bilantul poate fi semnat doar de administrator, despre care mentionam ca nu are studii economice.
Situatii financiare: cine poate semna? Iata raspunsul specialistului!
Situatiile financiare nu pot fi semnate de aceeasi persoana, atat in calitate de director economic cat si de administrator.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii,contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege opersoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii,contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Art. 28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Persoana imputernicita care poate sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef este aceapersoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catreadministratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Atentie! Astfel, administratorul societatii semneaza bilantul in calitate de persoana care are obligatia gestionarii entitatii, insa bilantul va fi semnat si de contabilul-sef sau directorul economic al societatii, cu atributii privind conducerea contabilitatii, sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, sau de o persoana fizica sau juridica, membra CECCAR, cu care societatea are incheiat un contract de prestari servicii ce include si intocmirea situatiilor financiare.
Potrivit prevederilor art. 72 din Legea 31/1990, obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Important! Asadar, potrivit prevederilor legale, conducerea contabilitatii NU poate fi efectuata de aceeasi persoana care asigura conducerea si gestionarea entitatii, implicit nu poate semna bilantul in dubla calitate.
Art. 41 din Legea contabilitatii precizeaza:
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile;
Art. 42
(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. e), astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 dezile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Din aceste prevederi legale se intelege faptul ca situatiile financiare anuale sau raportarile contabile semestriale nu se pot semna decat de persoanele prevazute expres in lege, respectiv de catre administrator - in calitate de gestionar suprem al societatii - si de catre persoana indreptatita sa conduca si sa organizeze contabilitatea, respectiv contabilul sef, directorul economic sau alta persoana imputernicita de catre administrator sa indeplineasaca aceasta functie, dar si de persoane inscrise la CECCAR - pe baza de contract de prestari servicii.
Exceptie: Potrivit art. 30 din Legea contabilitatii, administratorul unei societati nu trebuie sa delege intocmirea situatiilor financiare catre alta persoana daca el insusi detine competenta necesara. Art. 30 din legea contabilitatii precizeaza clar ca administratorul isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare.
Obligatia de intocmire a situatiilor financiare anuale revine administratorului pentru ca acesta reprezinta societatea, iar societatii ii revine obligatia potrivit art. 5 din legea contabilitatii sa intocmeasca situatii financiare anuale.
Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com