Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Contributii PFA 2016. Modificari privind persoanele fizice cu venituri din activitati independente in 2016. Oficial ANAF

contributii pfa 2016casscontributia asigurari sanatateactivitati independenteformular 200

Acesta este cel mai cuprinzator material privind contributiile datorate de PFA in 2016, alaturi de felul in care se calculeaza acestea si declaratiile pe care le va depune persoana fizica autorizata. Astfel, la inceput de an, ANAF informeaza contribuabilii cu privire la principalele modificari aduse de Legea nr. 227 /8.09. 2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2016, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:

Modificari si completari privind cheltuielile deductibile pentru contribuabilii care stabilesc venitul net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate:

- cheltuielile sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la art.68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal;

- in cadrul cheltuielilor deductibile limitat enuntam printre altele:

* scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;

*contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;

* primele de asigurare voluntara de sanatate, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;

* cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit art.68 alin. (7) lit. k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;

* cheltuielile reprezentand contributii obligatorii datorate pentru salariati, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;

* cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere. Deducerea cheltuielilor respective se efectueaza de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale.

* cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;

* cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.


Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii



Click aici pentru informatii de ultima ora privind Declaratia 600!

Modificari si completari privind veniturile din drepturi de propietate intelectuala:

-a fost modificata cota de cheltuieli forfetare la 40%. Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut;

- posibilitatea optiunii de impunere finala a veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, situatie in care se retine impozit pe venit in cota de 16 % asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul nu are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizat formular D200;

- fara optiune de impunere finala, situatie in care se retine impozit pe venit 10 % la venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizat- formular D200, iar organul fiscal va emite decizia de impunere anuala;

Modificari si completari privind contributiile sociale datorate de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:

- Toate persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sunt obligate la plata contributiei la asigurarile sociale (CAS) cu exceptia persoanelor fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale si a pensionarilor.

-Salariatii nu mai sunt exceptati

-Se datoreaza plati anticipate la CAS daca:

A. venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;

*Conform Legii nr. 340/2014 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 942 din 19 decembrie 2015 , castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este de 2681 lei.

B. venitul lunar estimat a se realiza potrivit art. 121 alin. (1) depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;

C. valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la art. 69, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care in anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit.

Persoanele fizice care datoreaza plati anticipate, conform celor de mai sus, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate, declaratia privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii (formular 600).

-in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Persoanele fizice care determina venitul net in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim (35% din salariul mediu brut) nu au obligatia depunerii declaratiei si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

Cota de impunere pentru platile anticipate este:
# cota pentru contributia individuala – 10,5%;
# cota integrala (26,3%, 31,3% sau 36,3%) daca se opteaza pentru aceasta, in cadrul formularului 600, pana la data de 31 ianuarie.

Definitivarea contributiei de asigurari sociale in cazul veniturilor determinate in sistem real se efectueaza de organul fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depuse de contribuabil.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale se determina prin decizie de impunere anuala, prin aplicarea cotei individuale sau a cotei integrale de contributie, asupra bazei de calcul, cu incadrarea acesteia in plafonul minim si maxim.

Definitivarea CAS se aplica si in cazul persoanelor impuse in sistem real, care nu au datorat plati anticipate pentru anul respectiv, dar al caror venit realizat in anul fiscal pentru care se efectueaza definitivarea contributiei de asigurari sociale depaseste plafonul minim de 35% din salariul mediu brut.

in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala forfetara de 40%.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa datoreaza contributii de asigurari sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si platii sumelor respective.

Contributia la asigurari sociale de sanatate

-Persoanele fizice autorizate datoreaza o contribuție la sanatate (CASS ) in cota de 5,5% , insa baza de calcul difera in functie de modul de impunere a PFA – in sistem real sau pe baza normei de venit.
# Astfel, pentru impunerea in sistem real baza de calcul este reprezentata de venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale (diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale).

# in cazul impozitarii la norma de venit baza de calcul este valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe sara (care din 1 iulie 2015 este de 1050 lei), daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

# Nota: De la 1 mai 2016, salariul minim brut pe tara va creste de la 1.050 de lei la 1.250 de lei, conform H.G. nr. 1017/2015, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 987 din 31 decembrie 2015.

# Plata contributiilor la sanatate se efectueaza anticipat, in cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual . Astfel, in baza declaratiei de venit estimat ( Formular 220 ) sau a declaratiei de venit realizat ( Formular 200 ), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plati anticipate in care stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata anticipat si termenele de plata.

# Plata se efectueaza trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

# Dupa incheierea anului fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depusa de contribuabili (Formular 200), organul fiscal stabileste obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate prin decizia de impunere anuala regularizand sumele datorate cu titlu de plati anticipate.

# Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.


Sursa: ANAF Cluj

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Ianuarie 2016


Votati articolul "Contributii PFA 2016. Modificari privind persoanele fizice cu venituri din activitati independente in 2016. Oficial ANAF":
Rating:

Nota: 4.06 din 5 din 36 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contract de colaborare intre PFA si SC

Intrebare: Buna ziua,

Imi puteti spune va rog ce ar trebui sa contina un contract de colaborare intre un PFA cu sediul in Romania si o firma (societate comerciala) cu sediul in Belgia? Este vorba de prestarea unor servicii (de constructie) de catre PFA pentru firma din Belgia. PFA trebuie sa plateasca taxe si in Belgia (munca fiind prestata acolo) sau numai in Romania (taxele care revin unui PFA).Ma puteti ajuta si cu un model in cazul in care aveti?

Va multumesc frumos.

Raspuns: Contractul despre care este vorba este un contract de prestari servicii, sau antrepriza de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Ianuarie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
buna ziua prestez servicii de arta monumentala si am un pfa in sistem real pe cota forfetara de 40%. intrebarea mea este daca e corect acest calcul- din venitul brut scad 40 %,din acest venit net de 60% scad contributiile de sanatate(5,5) si cele de pensie (10,5) ( 60- 5,5-10,5=44) din acest procent de 44% aplic 16 % impozit?
Data adaugarii: 16-Ian-2016
Postat de: user
Sunt pensionar si detin si un PFA. As dori sa stiu daca incepand cu 01.01.2016, mai platesc sau nu asigurare de sanatate de 5% pe care o platesc si ca pensionar.
Data adaugarii: 12-Ian-2016
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X