ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a sustinut recent pe pagina de Facebook o sesiune de asistenta online privind “Declararea veniturilor realizate din Romania pentru anul 2017 prin depunerea Declaratiei unice".
Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au raspuns la intrebarile adresate de catre utilizatorii Facebook. Mai jos gasiti cateva dintre dilemele contribuabililor solutionate de catre specialistii ANAF.
Declararea veniturilor realizate din Romania pentru anul 2017: raspunsul specialistilor ANAF
1. Intrebare: In cazul in cazul unui (singur) contract de inchiriere in anul 2017, la care chiria este stabilita in lei, ( iar venitul net este determinat in cote forfetare de cheltuieli) trebuie depusa declaratia unica pentru veniturile realizate in anul 2017?
Raspuns ANAF
n cazul prezentat de dvs, daca acest contract a incetat in anul 2017, nu trebuie sa depuneti declaratia unica pentru veniturile realizate in anul 2017.
2. Intrebare: PFA pe norma de venit (infiintat de multi ani) are obligatia completarii declaratiei unice in privinta veniturilor realizate pe anul 2017? Am inteles ca PFA pe baza de norma de venit nu are obligatia completarii declaratiei in privinta veniturilor realizate in 2017, ci completeaza numai veniturile estimate in 2018 si contributiile sociale pe 2018 daca este cazul. Deci campurile privind veniturile realizate in 2017 de PFA pe norma de venit se lasa libere?
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Raspuns ANAF
In cazul dvs, daca in anul 2017 ati determinat venitul net pe baza de norme de venit si va mentineti aceeasi optiune si pentru anul 2018, veti depune pana la data de 16 iulie declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in care veti completa corespunzator Capitolul 2-Date privind veniturile estimate a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, dar nu aveti obligatia completarii CAPITOLUL I "Date privind veniturile realizate in anul 2017", asa cum ati precizat si dvs.
3. Intrebare: Am incheiat anul trecut un contract de inchirere ca si proprietar, pe o perioada de 1 an - oct 2017-oct 2018, pe care l-am declarat la ANAF in termenul legal; mai trebuie sa mentionez in declaratia unica de anul acesta acel contract si veniturile realizate de pe urma lui in cursul anului 2017?
Raspuns ANAF
In cazul prezentat de dvs, daca respectivul contract de inchiriere a fost incheiat in lei, nu trebuie sa declarati veniturile realizate in anul 2017. Mentionam insa ca trebuie sa aveti in vedere completarea Capitolului II - "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate in anul 2018".
4. Intrebare: In anul 2017 am realizat venituri din cedarea folosinteti bunurilor - venituri realizate din contracte in lei. In anul 2018 se declara aceste venituri pentru anul 2017 in Declaratia unica, avand in vedere ca in 2017 impozitarea a fost finala? Pe langa veniturile din cedarea folosintei bunurilor obtin si venituri din activitati independente - profesii liberale. Pentru calculul contributiilor CAS si CASS pe anul 2018 se cumuleaza aceste venituri?
Raspuns ANAF
In situatia in care contractul de inchiriere a fost in lei si s-a desfasurat doar pe parcursul anului 2017 nu aveti obligatia completarii si depunerii declaratiei unice pentru aceste venituri, exceptie facand situatia in care contractul de inchiriere a inceput in luna decembrie 2017.
Solicitarea dumneavoastra legata de contributiile sociale datorate in anul 2018 nu se incadreaza in tema sesiunii de astazi. In legatura cu aceasta puteti consulta instructiunile de completare a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, disponibile la adresa https://static.anaf.ro/.../for.../DU_PF_OPANAF_1155_2018.pdf (paginile 11 – 40). Pentru a beneficia de asistenta va rugam sa folositi formularul de contact de pagina web a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala https://www.anaf.ro/asistpublic/
5. Intrebare: As vrea sa stiu daca se poate si in ce sectiune a declaratiei unice pot fi mentionate pierderile de recuperat din anii precedenti.
Raspuns ANAF
Venitul net anual impozabil pentru anul 2017 se stabileste de organul fiscal competent prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.
6. Intrebare: Pentru un contract de inchiriere cu chiria stabilita in valuta, venituri obtinute in 2017 sub 22800, pentru care am depus in februarie declaratia 200, mai trebuie sa depun declaratia unica pentru veniturile din 2017?
Raspuns ANAF
Dvs nu aveti obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate in anul 2017, daca pana la data intrarii in vigoare a OUG 18/2018 (23 martie 2018) ati depus la organul fiscal declaratia privind veniturile realizate din Romania - formular 200.
In cazul in care, pentru veniturile realizate in anul 2017, se depune si declaratia unica, organul fiscal utilizeaza pentru definitivarea anului 2017 datele declarate in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Mentionam insa ca, in situatia in care contractul este in derulare si obtineti venituri din cedarea folosintei bunurilor si in acest an, pentru anul curent, trebuie sa depuneti declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la 16 iulie 2018, in care veti completa, dupa caz, CAPITOLUL II. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE ESTIMATE/ NORMA DE VENIT A SE REALIZA IN ROMANIA SI CONTRIBUTIILE SOCIALE DATORATE IN ANUL 2018.
7.Intrebare: In situatia in care o persoana fizica nu primeste codul acela de autentificare in SPV pana la termenul de depunere a declaratiei, ce recomandati sa faca astfel incat sa nu piarda bonificatia de depunere online.
Raspuns ANAF
Daca nu ati primit documentul necesar inregistrarii in SPV ce a fost transmis de Ministerul Finantelor Publice, va puteti inregistra pe baza unui act administrativ emis de ANAF incepand cu anul 2013, fara a mai fi necesara deplasarea la sediile unitatilor fiscale.