email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale. Impozit. Ce inregistrari contabile facem?

capital socialcesiune parti socialeinregistrari contabilecodul fiscalcontabilitatea analitica

In analiza de mai jos, luam ca exemplu o societate cu capital social in valoare 1.000 lei si trei asociati:
1. detine 50% din capital
2. detine 25% din capital
3. detine 25% din capital

Primii doi asociati cesioneaza partile sociale celui de-al treilea la un pret negociat de 150.000 lei. Iata cele doua intrebari la care va raspunde specialistul nostru:

"Care este procedura de cesionare a partilor sociale?"
"Cine plateste impozitul aferent acestei tranzactii si care sunt inregistrarile contabile ce se impun?"


Conform pct. 412 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 capitalul social subscris si varsat se inregistreaza distinct in contabilitate, pe baza actelor de constituire a persoanei juridice si a documentelor justificative privind varsamintele de capital.

Contabilitatea analitica a capitalului social se tine pe actionari sau asociati, cuprinzand numarul si valoarea nominala a actiunilor sau a partilor sociale subscrise si varsate.

In cazul cesiunii partilor sociale, tranzactia se efectueaza intre cesionar si cedent. Drept urmare, societatea ale carei parti sociale sunt cesionate inregistreaza in contabilitate doar o schimbare de analitic in ceea ce priveste titularul partilor sociale.

Veniturile din cesiunea actiunilor obtinute de actionari persoane fizice constituie venituri din investitii si se impun conform prevederilor Capitolului V din Titlul IV al Codului fiscal aprobat prin Legea 227/2015.

In conformitate cu prevederile art. 94 din Codul fiscal castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate si cele reglementate la alin. (2)-(6), reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala, dupa caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzactiei si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative.

Determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate, se efectueaza, dupa caz, la data:
a) incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre intermediarul definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, daca operatiunea se efectueaza prin intermediar;
b) efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit daca operatiunea nu se efectueaza printr-un intermediar sau intermediarul nu este rezident fiscal roman;
(......)

Astfel, daca cesiunea nu se efectueaza printr-un intermediar sau intermediarul nu este rezident fiscal roman determinarea  castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare se efectueaza de catre beneficiarul de venit la data efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative.

Beneficiarii venitului depune Declaratia privind venitul realizat (formular 200) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a castigului net anual/pierderii nete anuale potrivit prevederilor cap. V - Venituri din investitii.

Veniturile din investitii intra in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate conform art. 155 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal. Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta castigul net anual determinat potrivit prevederilor art. 96 din Codul fiscal, raportat la cele 12 luni ale anului de realizare a veniturilor.

Potrivit art. 176 alin. (7), in anul 2016 persoanele care realizeaza venituri din investitii nu vor datora contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca vor realiza concomitent venituri din:
- salarii sau asimilate salariilor;
- pensii;
- activitati independente, cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;
- asocierea cu o persoana juridica - contribuabil potrivit Titlulul II sau III din Codul Fiscal;
- activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- indemnizatii de somaj,
- indemnizații pentru cresterea copilului,
- ajutor social acordat potrivit Legii nr.416/2001,
- indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu – Economist

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
capital socialcesiune parti socialeinregistrari contabilecodul fiscalcontabilitatea analitica


Data aparitiei: 23 Mai 2016

Votati articolul "Cesiune parti sociale. Impozit. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X