Unul dintre obiectivele strategice importante inscrise in "Strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind serviciile oferite contribuabililor 2013-2017" il reprezinta orientarea spre servicii la distanta. in acest sens, au fost dezvoltate, de-a lungul timpului, o serie de servicii in slujba contribuabililor, pe care le prezentam mai jos.
Servicii oferite electronic
- Spatiul privat virtual este un serviciu prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor in legatura cu situatia fiscala si consta in punerea la dispozitie a unui spatiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finantelor Publice/Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acest serviciu este destinat persoanelor fizice care detin un cod numeric personal.
Inregistrarea in Spatiul Privat Virtual se face prin accesarea site-ului www.anaf.ro, in sectiunea "inregistrare Utilizatori" cu ajutorul unui user name si a unei parole. Verificarea datelor inregistrate se va face fie on-line, cu ajutorul numarului de inregistrare inscris pe un act administrativ fiscal emis de administratia fiscala incepand cu anul 2013, fie la sediul oricarei administratii fiscale in termen de 10 zile calendaristice de la data inregistrarii in Spatiul Privat Virtual. Administratia fiscala verifica datele de identificare conform BI/CI si solicita prezentarea numarului de inregistrare generat automat la data inregistrarii. Contribuabilii care detin deja un certificat digital calificat inregistrat pe site-ul ANAF se pot autentifica in Spatiul Privat Virtual cu ajutorul acestuia.
Documente care pot fi comunicate prin Serviciul "Spatiul privat virtual"
1. Automat
- Decizii de impunere anuala aferente veniturilor realizate incepand cu anul 2013;
- Decizii de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate, precum si privind obligatiile de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale (formular 260), pentru veniturile realizate incepand cu anul 2015;
- Decizii de impunere privind platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor (formular 650) pentru veniturile realizate incepand cu anul 2013;
- Decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii.
2. La cererea contribuabilului
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Situatia obligatiilor fiscale de plata;
- Nota obligatiilor de plata;
- Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de angajatori;
- Certificatul de atestare fiscala;
- Adeverinta de venit.
3. Documente emise de contribuabil si comunicate organului fiscal
- Cerere privind "Situatia obligatiilor fiscale de plata";
- Cerere privind "Nota obligatiilor de plata";
- Cerere privind "Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori".
- Cerere de eliberare a certificatului de atestare;
- Cerere de eliberare a unei adeverinte de venit;
- Declaratie privind veniturile realizate din Romania (formular 200) aferenta veniturilor realizate incepand cu anul 2014;
- Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual datorat incepand cu anul 2014;
- Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (formular 220) aferenta veniturilor realizate incepand cu anul 2015.
- Acces controlat la dosarul contribuabilului - serviciul este destinat institutiilor publice, persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate si persoanelor juridice nerezidente. Pentru a accesa si utiliza serviciul "Acces controlat la dosarul contribuabilului" este nevoie de un certificat digital calificat. Este un serviciu prin intermediul caruia contribuabilii au acces la informatii cu privire la: vectorul fiscal, situatia sintetica, declaratii depuse. Pe site-ul ANAF, in sectiunea "Servicii on-line", subsectiunea "Declaratii electronice/ Acces controlat la dosarul contribuabilului" se gasesc informatii detaliate despre acest serviciu.
- Depunere declaratii on-line - serviciu disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro ce poate fi accesat prin utilizarea unui certificat digital calificat. Utilizarea acestui serviciu ofera urmatoarele avantaje: reducerea timpului aferent depunerii declaratiilor, intrucat nu presupune deplasarea la sediul administratiei fiscale; economisirea resurselor materiale si financiare (hartie, cheltuieli cu personalul, transport etc.); utilizarea unui singur certificat calificat pentru transmiterea mai multor declaratii; depunerea declaratiilor on-line se poate efectua la orice ora. Formularele electronice pot fi descarcate de pe siteul www.anaf.ro, sectiunea "Servicii on-line", subsectiunea "Declaratii electronice/ Descarcare declaratii".
- Asistenta prin e-mail - prin intermediul formularului de asistenta postat pe site-ul ANAF contribuabilii pot obtine informatii cu caracter general in legatura cu modul in care trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii fiscale.
- Buletin informativ fiscal - pe site-ul www.anaf.ro, in sectiunea "Asistenta contribuabili", subsectiunea Legislatie / Noutati legislative se gasesc informatii cu privire la actele normative cu incidenta in materie fiscala care au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in saptamana anterioara.
- Ghiduri curente - pe site-ul www.anaf.ro, in sectiunea "Asistenta contribuabili" se gasesc materialele informative si ghidurile elaborate de ANAF, orientate pe grupuri tinta, care au scopul de a facilita indeplinirea obligatiilor fiscale declarative si de plata ale contribuabililor.
Servicii oferite telefonic
- Call-center - prin intermediul numarului de telefon 0314039160, contribuabilii primesc raspunsuri prompte si de calitate la intrebarile formulate. Astfel, pentru a beneficia de indrumare si asistenta in domeniul fiscal contribuabilii selecteaza tastele 1 si 2, iar pentru asistenta in domeniul Tehnologiei Informatiei (IT) selecteaza tasta 3.
- TelVerde - prin intermediul numarului 0800800085, contribuabilii pot sesiza:
- refuzul operatorilor economici de a elibera bon fiscal;
- acte de coruptie infaptuite de catre functionari din cadrul Ministerului Finantelor Publice si institutiile subordonate.
Numarul de telefon 0800800085 poate fi apelat gratuit, 24 de ore din 24.
- Acces date prin SMS - prin transmiterea unui mesaj (SMS) la numarul 1300, contribuabilii obtin urmatoarele informatii publice despre un agent economic:
- codul de identificare fiscala;
- denumirea agentului economic inregistrat/neinregistrat in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
- starea de inactivitate fiscala a agentului economic;
- aplicarea sistemului de taxa pe valoarea adaugata la incasare
Sursa: ANAF