Urmarim sa stabilim ce implicatii fiscale poate avea la o achizitie intracomunitara de marfuri modificarea ulterioara pe CMR a informatiilor referitoare la cantitate (fara a modifica si in exemplarul transportatorului).
In conformitate cu prevederile Conventiei din 19/05/1956 referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putand sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite.
Scrisoarea de trasura face dovada, paina la proba contrarie, a conditiilor contractului si a primirii marfii de catre transportator. In absenta inscrierii in scrisoarea de trasura a rezervelor motivate ale transportatorului, exista prezumtia ca marfa si ambalajul ei erau in stare aparenta buna in momentul primirii de catre transportator si ca numarul de colete, cat si marcajele si numerele lor erau conforme cu mentiunile din scrisoarea de trasura.
La primirea marfii, transportatorul este obligat sa verifice:
a) exactitatea mentiunilor din scrisoarea de trasura referitoare la numarul de colete, cat si la marcajul si la numerele lor;
Cartea verde a contabilitatii
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
b) starea aparenta a marfii si a ambalajului ei.
Daca transportatorul nu are mijloace rezonabile de a verifica exactitatea el va inscrie in scrisoarea de trasura rezerve care trebuie sa fie motivate. El trebuie, de asemenea, sa motiveze toate rezervele pe care le face cu privire la starea aparenta a marfii si a ambalajului ei. Aceste rezerve nu angajeaza pe expeditor, daca acesta nu le-a acceptat in mod expres in scrisoarea de trasura.
Expeditorul are dreptul sa ceara verificarea de catre transportator a greutatii brute a marfii sau a cantitatii acesteia altfel exprimate. El poate cere, de asemenea, verificarea continutului cotelor. Transportatorul poate cere plata cheltuielilor de verificare. Rezultatul verificarilor se consemneaza in scrisoarea de trasura.
Astfel, scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare. Orice modificari ulterioare trebuiesc efectuate pe toate cele trei exemplare.In situatia in care sunt constatate diferente la receptie nu se modifica datele inscrise in CMR. In acest caz se intocmeste Nota de intrare si constatare de diferente (Cod 14-3-1A). Pentru comunicarea lipsurilor stabilite exemplarul 2 al formularului se transmite unitatii furnizoare si exemplarul 3 unitatii de transport.
Conform art. 11 din Codul fiscal, la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Astfel, in lipsa documentelor justificative intocmite conform reglementarilor legale in vigoare autoritatile pot sa reincadreze operatiunea, pe baza constatarilor efectuate.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro