Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

3 documente utilizate in activitatea de transport

Data actualizarii: 20 Mai 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
3 documente utilizate in activitatea de transport
scrisoarea de trasuradocumente transport marfaaviz de insotire marfafactura de decontare

Operatiunile de incarcare/descarcare si de intocmire/distribuire a documentelor insotitoare ale transportului, realizate sau supravegheate de catre conducatorul autovehiculului ori al ansamblului de vehicule rutiere, sunt parte integranta din transportul rutier. In continuare va prezentam 3 documente utilizate in activitatea de transport.

Scrisoare de trasura (CMR)

Scrisoarea de trasura (CMR) este un document emis de catre client unitatii specializate de transport, prin care acesta solicita un mijloc de transport rutier pe baza unei comenzi si a unui bon de transport. In comanda va specifica tipul mijlocului de transport solicitat, capacitatea acestuia, distanta si ruta respectiva. Pe baza acestui document, transportatorul calculeaza valoarea de plata pentru transportul solicitat. Scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator. Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar al treilea se retine de transportator.

Fii ferit de amenzile ANAF! Afla cum se aplica practic legislatia contabila pentru operatiunile de transport sau logistica!
Aici poti afla solutii perfect legale verificate pentru situatii frecvent intalnite in practica, pentru situatii controversate sau pentru probleme care nu-si afla rezolvarea directa in textul de lege.


Scrisoarea de trasura trebuie sa contina urmatoarele date:

  • locul si data intocmirii sale;
  • numele si adresa expeditorului;
  • numele si adresa transportatorului;
  • locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
  • numele si adresa destinatarului;
  • denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase,
  • denumirea lor general recunoscuta;
  • numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
  • greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
  • cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la incheierea contractului si pana la eliberare);
  • instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
  • indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si niciunei alte clauze contrare.

Daca este cazul, scrisoarea de trasura trebuie sa contina si indicatiile urmatoare:

  • interzicerea transbordarii;
  • cheltuielile pe care expeditorul le ia asupra sa;
  • totalul sumelor ramburs de perceput la eliberarea marfii;
  • valoarea declarata a marfii si suma care reprezinta interesul special la eliberare;
  • instructiunile expeditorului catre transportator cu privire la asigurarea marfii;
  • termenul convenit in care transportul trebuie sa fie efectuat;
  • lista documentelor remise transportatorului.

Partile pot insera in scrisoarea de trasura orice alta indicatie pe care ele o considera utila.

Aviz de insotire a marfurilor

Este un document prevazut de O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar contabile.
Avizul de insotire a marfii (Cod 14-3-6A) serveste ca:

  • document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
  • document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
  • dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
  • document de primire in gestiune, dupa caz;
  • document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.

Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.

In conditiile in care datele valorice (pretul unitar si valoarea) nu se inscriu in Avizul de insotire a marfii, aceste date trebuie sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi entitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.), Avizul de insotire a marfii va purta mentiunea „Fara factura”, dupa caz.

Pe Avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea „Pentru prelucrare la terti”. In alte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit Avizul de insotire a marfii, si nu factura.

Factura de decontare

Sumele achitate de furnizor in numele si in contul clientului sunt sumele achitate pentru facturi emise pe numele clientului.
Pentru recuperarea acestora se poate emite o factura de decontare.

In cazul in care se convine ca decontarea acestor sume sa se efectueze pe baza unei facturi, taxa pe valoarea adaugata nu se va mentiona distinct, ea se va include in totalul sumei de recuperat.
Factura de decontare nu cuprinde TVA.
Factura de decontare este insotita de factura achitata in numele clientului si emisa pe numele acestuia.

Furnizorul nu exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata pentru sumele achitate in numele clientului si nici nu colecteaza taxa pe baza facturii de decontare.
Clientul isi deduce taxa pe valoarea adaugata pe baza facturii care a fost emisa pe numele sau, factura de decontare fiind doar o anexa a acesteia.

Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X