email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

3 documente utilizate in activitatea de transport

3 documente utilizate in activitatea de transport
scrisoarea de trasuradocumente transport marfaaviz de insotire marfafactura de decontare

Operatiunile de incarcare/descarcare si de intocmire/distribuire a documentelor insotitoare ale transportului, realizate sau supravegheate de catre conducatorul autovehiculului ori al ansamblului de vehicule rutiere, sunt parte integranta din transportul rutier. In continuare va prezentam 3 documente utilizate in activitatea de transport.

Scrisoare de trasura (CMR)

Scrisoarea de trasura (CMR) este un document emis de catre client unitatii specializate de transport, prin care acesta solicita un mijloc de transport rutier pe baza unei comenzi si a unui bon de transport. In comanda va specifica tipul mijlocului de transport solicitat, capacitatea acestuia, distanta si ruta respectiva. Pe baza acestui document, transportatorul calculeaza valoarea de plata pentru transportul solicitat. Scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator. Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar al treilea se retine de transportator.

Fii ferit de amenzile ANAF! Afla cum se aplica practic legislatia contabila pentru operatiunile de transport sau logistica!
Aici poti afla solutii perfect legale verificate pentru situatii frecvent intalnite in practica, pentru situatii controversate sau pentru probleme care nu-si afla rezolvarea directa in textul de lege.


Scrisoarea de trasura trebuie sa contina urmatoarele date:

  • locul si data intocmirii sale;
  • numele si adresa expeditorului;
  • numele si adresa transportatorului;
  • locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
  • numele si adresa destinatarului;
  • denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase,
  • denumirea lor general recunoscuta;
  • numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
  • greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
  • cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la incheierea contractului si pana la eliberare);
  • instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
  • indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si niciunei alte clauze contrare.

Daca este cazul, scrisoarea de trasura trebuie sa contina si indicatiile urmatoare:

  • interzicerea transbordarii;
  • cheltuielile pe care expeditorul le ia asupra sa;
  • totalul sumelor ramburs de perceput la eliberarea marfii;
  • valoarea declarata a marfii si suma care reprezinta interesul special la eliberare;
  • instructiunile expeditorului catre transportator cu privire la asigurarea marfii;
  • termenul convenit in care transportul trebuie sa fie efectuat;
  • lista documentelor remise transportatorului.

Partile pot insera in scrisoarea de trasura orice alta indicatie pe care ele o considera utila.

Aviz de insotire a marfurilor

Este un document prevazut de O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar contabile.
Avizul de insotire a marfii (Cod 14-3-6A) serveste ca:

  • document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
  • document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
  • dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
  • document de primire in gestiune, dupa caz;
  • document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.

Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre entitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale entitatii.

In conditiile in care datele valorice (pretul unitar si valoarea) nu se inscriu in Avizul de insotire a marfii, aceste date trebuie sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi entitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.), Avizul de insotire a marfii va purta mentiunea „Fara factura”, dupa caz.

Pe Avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea „Pentru prelucrare la terti”. In alte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit Avizul de insotire a marfii, si nu factura.

Factura de decontare

Sumele achitate de furnizor in numele si in contul clientului sunt sumele achitate pentru facturi emise pe numele clientului.
Pentru recuperarea acestora se poate emite o factura de decontare.

In cazul in care se convine ca decontarea acestor sume sa se efectueze pe baza unei facturi, taxa pe valoarea adaugata nu se va mentiona distinct, ea se va include in totalul sumei de recuperat.
Factura de decontare nu cuprinde TVA.
Factura de decontare este insotita de factura achitata in numele clientului si emisa pe numele acestuia.

Furnizorul nu exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata pentru sumele achitate in numele clientului si nici nu colecteaza taxa pe baza facturii de decontare.
Clientul isi deduce taxa pe valoarea adaugata pe baza facturii care a fost emisa pe numele sau, factura de decontare fiind doar o anexa a acesteia.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
scrisoarea de trasuradocumente transport marfaaviz de insotire marfafactura de decontare


Data aparitiei: 20 Mai 2024

Votati articolul "3 documente utilizate in activitatea de transport":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X