email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

3. Inspectia fiscala

Cuvinte cheie:

  • obiectivele inspectiei
  • sedii secundare
  • termene de prescriptie
  • suspendarea termenului de prescriptie
  • controlul prin sondaj
  • controlul inopinant
  • controlul incrucisat
  • competenta generala
  • comunicarea avizului
  • termen de comunicare
  • amanarea inspectiei
  • reprogramarea inspectiei
  • imputernicire
  • locul inspectiei
  • explicatiile scrise
  • unicitatea inspectiei
  • exprimarea opiniilor divergente
  • finalizarea inspectiei
  • raportul de inspectie
  • decizia de impunere
  • contraventii si infractiuni

OBIECTIVELE INSPECTIEI FISCALE

Indiferent de tipul inspectiei fiscale desfasurate, generala in cazul verificarii tuturor obligatiilor fiscale sau speciala atunci cand se verifica una sau mai multe obligatii fiscale organele de control urmaresc trei obiective si anume:

  1. verificarea modului de determinare a obligatiei fiscale. Acest obiectiv presupune analizarea modului de stabilire a bazei impozabile si a aplicarii cotelor corecte prevazute de Codul fiscal;
  2. verificarea conformitatii dintre evidentele proprii ale contribuabilului controlat cu declaratia fiscala. In aceast obiectiv este inclusa concordanta dintre evidenta proprie si declaratie si modul in care declaratiile au fost depuse si eventual rectificate;
  3. identificarea faptelor ce contravin legislatiei fiscale in general si aplicarea sanctiunilor contraventionale sau sesizarea organelor de cercetare penala in cazul in care se apreciaza ca au fost savarsite infractiuni.

Obiectivele inspectiei fiscale au in vedere stabilirea corecta a creantelor fiscale si sanctionarea neindeplinirii acestei obligatii. De asemenea, in cadrul fiecarui obiectiv este urmarita intocmirea documentului care constata creanta fiscala si obliga astfel pe fiecare contribuabil sa si-o execute.

IMPORTANT:

Potrivit art. 82 din Codul de procedura fiscala, stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a celorlalte obligatii fiscale se realizeaza prin:

  • declaratia fiscala, corespunzatoare obiectivului numarul 2; potrivit art. 83 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, declaratia fiscala este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare sau a termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a o mai verifica;
  • prin decizia de impunere pentru diferentele stabilite fata de obligatiile inscrise in declaratii si pentru accesoriile acestora, corespunzator obiectivului numarul 1, precum si in cazul in care nu au fost depuse declaratii; modelul Deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala este stabilit prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.109/2004;
  • prin procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor intocmit in exercitarea obiectivului numarul 3. Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor este prevazut de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.305/2004.

Inspectia fiscala se exercita asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, care au obligatii de stabilire, retinere si plata a obligatiilor fiscale. In cazul contribuabililor care au sedii secundare, inspectia fiscala se va exercita, de regula, concomitent atat la sediul principal, cat si la sediile secundare.

TERMENUL DE PRESCRIPTIE

Realizarea obiectivelor inspectiei fiscale este ingradita de termenul de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale.

ATENTIE!

Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.

Exemplu:

Pentru impozitul pe profit datorat de catre o societate aferent lunii octombrie 2004, termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a rectifica obligatia fiscala se implineste la data de 1 ianuarie 2009.

In cazul in care obligatiile fiscale sunt generate de savarsirea unei fapte prevazute de legea penala, termenul de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale este de 10 ani. Termenul se calculeaza de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.

Prevederile art. 95 alin. (3) permit limitarea perioadei cuprinse in inspectia fiscala si sub termenul de prescriptie. Astfel, pentru majoritatea contribuabililor, inspectia vizeaza numai creantele nascute in ultimii 3 ani fiscali pentru care exista obligatia

depunerii declaratiilor fiscale. Extinderea inspectiei si asupra celor doi ani ramasi pana la limita termenului de prescriptie de 5 ani se poate realiza numai daca:

  • exista indicii privind diminuarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;
  • nu au fost depuse declaratii fiscale;
  • nu au fost indeplinite obligatiile de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

IMPORTANT:

Cursul termenului de prescriptie nu este liniar, fiind susceptibil de intrerupere sau suspendare. Conditiile de intrerupere si suspendare a termenului de prescriptie sunt prevazute in Decretul nr. 167/1958 privind prescriptia extinctiva.

Suspendarea termenului de prescriptie presupune oprirea curgerii termenului pe timpul cat dureaza situatiile expres prevazute de lege si reluarea cursului termenului de prescriptie dupa incetarea suspendarii, la implinirea termenului de prescriptie  calculandu-se si termenul scurs inainte de suspendare.

Exemplu:

Un exemplu de suspendare a termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei fiscale este perioada cuprinsa intre momentul inceperii inspectiei fiscale si momentul emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale.

Intreruperea termenului de prescriptie presupune reluarea unui nou termen de prescriptie in urma unui eveniment care genereaza acea intrerupere.

ATENTIE!

Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei fiscale, va continua sa constate faptele, dar nu vor fi produse consecintele constatarilor, astfel ca pentru obligatiile fiscale suplimentare pentru care termenul de prescriptie a fost implinit nu vor mai fi emise decizii de impunere. Organul fiscal are obligatia sa constate din oficiu aplicarea prescriptiei, insa in cazul in care nu o face sau invoca nelegal intreruperea sau suspendarea acesteia, faceti contestatie invocand prescriptia dreptului de stabilire a obligatiei fiscale.

TIPURI DE CONTROL

Indeplinirea obiectivelor inspectiei fiscale se realizeaza prin diferite tipuri de proceduri de control. In functie de tematica inspectiei fiscale sau de sarcinile exprese stabilite inspectorului, acesta va utiliza:

  • controlul prin sondaj, care consta in activitatea de verificare selectiva a documentelor si operatiunilor semnificative in care sunt reflectate modul de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale datorate bugetului general consolidat; selectarea documentelor si a operatiunilor semnificative se apreciaza de inspector si va avea in vedere volumul, valoarea si ponderea lor in activitatea contribuabilului;
  • controlul inopinat, care consta in activitatea de verificare faptica si documentara, in principal, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale, fara anuntarea in prealabil a contribuabilului; controlul inopinat se desfasoara oricand, fara instiintarea prealabila a persoanelor supuse inspectiei fiscale, indiferent de locul unde acestea desfasoara activitatea;
  • controlul incrucisat, care consta in verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale contribuabilului in corelatie cu cele detinute de alte persoane; controlul incrucisat poate fi si inopinat.

Utilizarea procedurilor de control se poate face individual sau combinat, in functie de scopul, obiectivele, complexitatea, dificultatile, specificul activitatii desfasurate si de perioada inspectiei fiscale.

Spre deosebire de controlul prin sondaj, caz in care se intocmeste raport de inspectie, la finalizarea controlului inopinat sau incrucisat se incheie proces-verbal de inspectie.

COMPETENTA ORGANELOR DE CONTROL

Inspectia fiscala se exercita asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, care au obligatii de stabilire, retinere si plata a impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a celorlalte obligatii fiscale. Competenta generala de inspectie o au Directiile generale ale finantelor publice judetene si a Municipiului Bucuresti prin serviciile de inspectie fiscala asupra persoanelor care isi au domiciliul fiscal pe raza acestora. Organele de control functioneaza in structura Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si isi pot delega intre ele competenta de a efectua controlul.

Pentru platitorii de contributii nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent, competenta revine organului fiscal pe al carui teritoriu se realizeaza, in intregime sau cu preponderenta, cifra de afaceri.

ATENTIE!

In cazul contribuabililor care au sedii secundare, inspectia fiscala se va exercita, de regula, concomitent la sediul principal si la sediile secundare de catre organul fiscal in a caror raza teritoriala se afla sediile secundare, coordonarea activitatii de inspectie fiscala revenind organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului.

Pentru obligatiile fiscale care se datoreaza si se platesc de un sediu secundar, organul de inspectie fiscala in a carui raza teritoriala se afla situat sediul secundar incheie acte de inspectie fiscala definitive ce se concretizeaza prin emiterea deciziei de impunere.

IMPORTANT:

In cazul in care sediile secundare nu au obligatii de plata distincte, la nivelul acestora se incheie acte de inspectie care se centralizeaza si se definitiveaza in actul de inspectie incheiat de organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al societatii care le-a organizat.

AVIZUL DE INSPECTIE FISCALA

Inaintea inceperii inspectiei fiscale are loc procedura prealabila a comunicarii avizului comunicarea de inspectie. In cele mai multe cazuri, inspectia se desfasoara programat, organul fiscal avizului avand in acest sens obligatia de a va instiinta despre intentia de a va controla.

Indeplinirea acestei obligatii se realizeaza prin comunicarea avizului de inspectie fiscala.

ATENTIE!

Avizul de inspectie nu se comunica in cazul controlului inopinat, in cazul unor actiuni indeplinite ca urmare a solicitarii unor autoritati – inspectii initiate la solicitarea organelor de cercetare penala sau cu atributii de control in domeniu (de exemplu, Garda financiara), situatie echivalenta controlului inopinat. De asemenea, nu se comunica avizul de inspectie atunci cand controlul are loc pentru solutionarea unor cereri ale societatii (de exemplu, o cerere de restituire).

Avizul de inspectie are un rol important deoarece circumscrie limitele competentei organului de control. Sunteti indreptatit sa refuzati punerea la dispozitie a documentelor si atunci cand constatati depasirea limitelor in care trebuie sa se desfasoare controlul, astfel cum au fost comunicate in avizul de inspectie. Sesizati inspectorului extinderea perioadei verificate sau includerea in control a unui tip de obligatie fiscala care nu a fost mentionata in aviz.

Chiar si in situatia in care nu este necesara comunicarea acestuia in practica, inspec torul contacteaza in prealabil societatea verificata pentru a comunica data si ora la care se va prezenta si documentele ce urmeaza a fi puse la dispozitie.

Alaturi de elementele de identificare ale organului fiscal si ale contribuabilului, avizul trebuie sa contina:

  • temeiul juridic al inspectiei fiscale;
  • data de incepere a inspectiei fiscale;
  • obligatiile fiscale si perioadele ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale;
  • posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale.

Avizul se va fi comunicat prin posta, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea efectiva a actiunii de control. Termenul de 15 zile este extins la 30 de zile in cazul societatilor cu statut de mare contribuabil.

Obligatia organului de control de comunicare a avizului are in vedere data luarii la cunostinta despre acesta. Astfel, termenul de 15 zile se calculeaza de la data la care a fost semnata recomandata, iar determinarea acestuia se face pe zile libere, neintrand in calcul zilele in care a inceput si s-a sfarsit termenul.

Exemplu:

Astfel, in cazul in care recomandata prin care a fost transmis avizul de inspectie a fost semnata pe data de 3 iulie 2004, organele fiscale nu vor putea incepe controlul inaintea datei de 19 iulie 2001. Cele 15 zile libere se calculeaza incepand cu data de 4 iulie 2004 si se implinesc pe data de 19 iulie. Astfel, controlul poate incepe pe data de 20 iulie 2004.

ATENTIE!

Atunci cand, dupa primirea avizului de verificare, apreciati ca este necesara amanarea controlului, solicitati organului de control o amanare. Motivele invocate pentru a solicita amanarea controlului trebuie sa fie temeinice, de exemplu necesitatea refacerii evidentelor proprii. Amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale se poate solicita, o singura data, pentru motive bine justificate.

Veti adresa solicitarea in scris, organului fiscal care v-a transmis avizul de inspectie, in cel mai scurt timp pentru a nu incepe inspectia. Solicitarea de amanare a inspectiei fiscale trebuie sa contina cel putin:

  • elementele de identificare ale societatii dvs.;
  • numarul avizului de inspectie primit;
  • motivele pentru care se solicita amanarea si eventualele justificari pentru sustinerea acestora;
  • data pana la care se solicita amanarea.

In cazul in care organul fiscal considera motivele intemeiate, raspunsul favorabil va consta in transmiterea unui nou aviz de inspectie in care va fi precizata data la care a fost reprogramat controlul. Data la care s-a reprogramat controlul va trebui sa fie sta-bilita in aceleasi conditii ca si in cazul termenului initial. Astfel, intre data comunicarii noului aviz si data inceperii controlului trebuie sa treaca cel putin 15 zile.

Data fiind importanta avizului de verificare am prezentat modelul acestuia in cadrul Sectiunii C 56 – Formulare specifice.

DESFASURAREA INSPECTIEI FISCALE

La inceperea inspectiei fiscale, inspectorul este obligat sa prezinte contribuabilului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de control. Pentru ca nu orice inspector va poate verifica, ci numai acela care este imputernicit sa o faca, inaintea oricarei alte discutii cereti inspectorului sa va prezinte imputernicirea.

Aceasta va contine:

  • identificarea organului fiscal care a initiat controlul fiscal; trebuie sa fie acelasi cu organul fiscal care v-a transmis avizul de verificare;
  • datele de identificare ale inspectorului care efectueaza controlul: nume, prenume, numarul legitimatiei de serviciu;
  • elementele de identificare ale societatii dvs.: denumirea, sediul, codul unic de inregistrare;
  • data inceperii controlului;
  • semnatura conducatorului unitatii fiscale emitente.

ATENTIE!

Dupa prezentare, urmatoarea obligatie a inspectorului este sa ceara si sa completeze imediat registrul unic de control. Astfel va fi consemnata data inceperii inspectiei. Importanta completarii registrului decurge din prevederile art. 101 si 102 alin. (7) din Codul de procedura fiscala care limiteaza durata efectuarii inspectiei fiscale la cel mult 3 luni, iar in cazul societatilor care au organizate sedii secundare si al celor incadrate in categoria marilor contribuabili, cel mult 6 luni.

In functie de complexitatea obiectivelor controlului si particularitatile societatii verificate, inspectia fiscala se poate desfasura:

  • la sediul dvs.;
  • in alt loc convenit (spatii de productie, subunitati, sedii administrative, altele decat sediul social);
  • la sediul organului de control fiscal.

Societatea verificata are obligatia sa puna la dispozitia inspectorului un spatiu adecvat pentru desfasurarea controlului. Prin spatiul adecvat necesar desfasurarii inspectiei fiscale se intelege asigurarea unui spatiu in limita posibilitatilor, dotat cu necesarul minim de birotica si care sa permita pastrarea in siguranta a documentelor primite pentru inspectia fiscala sau elaborate de catre organele de inspectie fiscala.

IMPORTANT:

In cazul in care nu puteti asigura un spatiu corespunzator pentru desfasurarea inspectiei, trebuie sa anuntati in sctis si motivat organul de inspectie fiscala. Lipsa temporara a spatiului adecvat poate fi utilizata si ca argumentatie pentru amanarea controlului, in conditiile in care neanuntand imposibilitatea desfasurarii in bune conditii a controlului pot fi atrase sanctiuni contraventionale legate de obstructionarea organului de inspectie.

Controlul trebuie sa se desfasoare in timpul programului normal de lucru al societatii. In afara acestui program, accesul in sediul societatii este permis cu doua conditii:

  • sa existe autorizarea scrisa a directorului organului de control fiscal;
  • dvs. (sau reprezentantul dvs. legal) sa va fi exprimat acordul, in scris; acordul trebuie sa fie inregistrat la registratura societatii si ulterior sa fie anexat la actul de control.

La inceperea controlului, inspectorul solicita toate documentele necesare (tehnicooperative, contabile si orice alte documente legale justificative) care stau la baza calcularii corecte a obligatiilor fiscale care fac obiectul controlului. In succesiune, inspectorul examineaza mai intai documentele aflate in dosarul fiscal si apoi concordanta dintre datele din declaratiile fiscale cu cele din evidenta financiar-contabila.

Exemplu:

In analiza determinarii corecte a impozitului pe venitul din salarii si a contributiilor sociale vor fi studiate documentele care reglementeaza raporturile de munca (contract colectiv si individual de munca), precum si cele care detaliaza modul de determinare a contributiilor, a platilor de natura salariilor si a celor asimilate (state de salarii, liste de avans).

In functie de constatarile sale, inspectorul are obligatia sa le discute si sa solicite eventuale explicatii de la reprezentantii legali ai societatii sau de la alte persoane din compartimentul financiar-contabilitate. Daca sunt solicitate explicatii scrise, raspunsul la intrebarile puse de catre inspector se vor da in scris utilizand formularul Nota explicativa, al carui model este prezentat in cadrul Sectiunii C 56 – Formulare specifice.

In cazul in care persoana in cauza refuza sa furnizeze explicatiile solicitate sau sa raspunda la unele intrebari, organele de inspectie fiscala vor transmite intrebarile printr-o adresa scrisa, stabilind un termen util de cel putin 5 zile lucratoare pentru formularea raspunsului. In cazul in care nu se primeste raspunsul solicitat, se va consemna refuzul in raportul privind rezultatul inspectiei fiscale sau in procesul-verbal.

IMPORTANT:

Va recomandam sa solicitati formularea intrebarilor si raspunsurilor in scris pentru a evita raspunsurile deficitare, dar si pentru a analiza in detaliu motivele cercetarilor intreprinse de inspector si consecintele raspunsurilor formulate. In cazul in care implicatiile raspunsurilor formulate. In cazul in care implicatiile raspunsurilor sunt majore, refuzati raspunsul prin nota explicativa si solicitati transmiterea lor in scris.

In functie de specificul activitatii, inspectorul poate solicita sa verifice locurile unde se realizeaza activitati generatoare de venituri impozabile. Persoana desemnata sa insoteasca inspectorul trebuie sa cunoasca modul de organizare a activitatatii din cadrul societatii si modul de intocmire si de arhivare a documentelor financiar-contabile.

IMPORTANT:

Constatarile si procesul de redactare a raportului de inspectie nu sunt secrete. In temeiul art. 104 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, reprezentantii societatii verificate sau alte persoane imputernicite de catre acestia au dreptul de a fi informati pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale asupra constatarilor rezultate din inspectia fiscala. In acelasi timp, pe tot parcursul inspectiei, societatea poate beneficia de prezenta unor persoane de specialitate care sa ii asigure asistenta de specialitate.

Pentru fiecare perioada supusa impozitarii si pentru fiecare obligatie fiscala, inspectia fiscala nu poate fi efectuata decat o singura data. Orice decizie de impunere intocmita cu nerespectarea acestei reguli va fi desfiintata prin intermediul procedurii de contestare. De la aceasta regula se poate deroga numai daca organul fiscal dobandeste informatii suplimentare, necunoscute la data efectuarii controlului. Reverificarea va putea fi facuta numai in limita termenului de prescriptie, respectiv in termen de 5 ani de la data efectuarii operatiunii supuse reverificarii. Singura conditie este obtinerea unor date suplimentare necunoscute organului de control la data efectuarii verificarii.

Deosebit de important este faptul ca reverificarea poate fi decisa numai de conducerea unitatii fiscale in evidentele careia va aflati, fara ca solicitarile dvs sa poata constitui temei pentru aceasta.

Cu toate acestea, in temeiul dreptului constitutional de petitionare puteti solicita organului fiscal sa fiti reverificati. Desi solicitarea in sine nu constituie temei pentru decizia organului fiscal, argumentele invocate pot sta la baza deciziei acestuia, sesizarea avand drept scop atragerea atentiei asupra indeplinirii conditiilor prevazute de lege. Mai mult, consideram ca in cazul in care conducatorul organului fiscal refuza nejustificat reverificarea va puteti adresa instantei de contencios administrativ pentru ca instanta sa il oblige sa aprobe reverificarea.

FINALIZAREA SI CONSECINTELE INSPECTIEI FISCALE

Inspectia fiscala are ca finalitate intocmirea documentelor care, urmarind obiectivele inspectiei mentionate anterior, constata respectarea obligatiilor fiscale sau incalcarea uneia sau mai multora de catre persoana verificata.

La incheierea raportului de inspectie, inspectorul va prezenta reprezentantului societatii verificate constatarile si consecintele lor fiscale, acordandu-i acestuia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere fie in cuprinsul raportului, fie intr-un document distinct care va fi anexat acestuia.

Asupra fiecarei opinii divergente cuprinse in raport, organul de inspectie va consemna punctele de vedere proprii alaturi de dispozitiile legale care le sustin. Vor fi anexate la raport copiile documentelor relevante (registre, balante de verificare, state de salarii, notele explicative), eventuale procese-verbale privind controalele inopinate sau incru-cisate la alte persoane care au vizat societatea verificata; vor fi mentionate persoanele fizice responsabile de faptele constatate si masurile si termenele de remediere a deficientelor constatate.

ATENTIE!

Raportul se intocmeste in trei exemplare care se semneaza de catre inspector si de catre reprezentantul societatii verificate. Atentie, neindeplinirea obligatiei de aducere la indeplinire a masurilor dispuse de organul de inspectie reprezinta contraventie potrivit art. 189 alin. (1) lit. e) din Codul de procedura fiscala si se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.

La finalizarea inspectiei fiscale, reprezentantul societatii verificate este obligat sa dea o declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia fiscala. In declaratie se va mentiona si faptul ca au fost restituite toate documentele solicitate si puse la dispozitie de contribuabil. Nerespectarea acestei obligatii atrage sanctionarea cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei lei potrivit art. 189 alin. (1) lit. d) din Codul de procedura fiscala.

In cazul respectarii intocmai a tuturor obligatiilor fiscale, inspectorul intocmeste raportul de inspectie sau procesul-verbal, consemnand acest fapt. Pe baza acestora, organul fiscal va instiinta persoana verificata asupra inexistentei oricaror modificari asupra obligatiilor fiscale determinate de catre aceasta. In acelasi timp va fi generata consecinta interdictiei organelor fiscale de a mai verifica perioada si tipul de obligatie fiscala vizata de acea inspectie.

In situatia constatarii nerespectarii unor obligatii fiscale, organul de inspectie fiscala intocmeste raportul sau procesul-verbal. Pe baza raportului, unitatea fiscala (adminitratia finantelor publice) emite o decizie de impunere prin care se stabilesc, pe baza actului de control, diferente de obligatii fiscale, dobanzile si penalitatile de intarziere. Diferentele se stabilesc fie pe baza documentelor contabile sau fiscale, fie prin estimare, in timp ce dobanzile si penalitatile de intarziere se calculeaza potrivit art. 114-120 din Codul de procedura fiscala. Pe baza deciziei de impunere astfel emise, diferentele de impozite si dobanzile si penalitatile de intarziere vor fi inregistrare si in evidentele proprii ale societatii verificate.

Deosebit de importanta este decizia de impunere deoarece, pentru diferentele stabilite in urma inspectiei fiscale, va reprezenta titlu executoriu in cazul in care nu se face plata in termenul prevazut. Termenul de plata a diferentelor de obligatii fiscale se stabileste in functie de momentul la care decizia a fost comunicata societatii. Astfel, daca decizia a fost primita sub semnatura in intervalul 01-15 din luna, termenul maxim de plata a diferentelor este data de 5 a lunii urmatoare primirii. Cand primirea deciziei are loc in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.

ATENTIE!

Diferentele stabilite in urma inspectiei se inscriu in fisa analitica pe platitor pe baza Deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala. Asadar, veti include aceste diferente in declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul de stat general consolidat, deoarece sumele de plata vor fi dublate in fisa pe platitor.

Numai odata cu decizia de impunere va fi transmis societatii verificate raportul de inspectie insusit de catre conducerea inspectorilor care au realizat controlul. De asemenea, este de precizat ca decizia de impunere se intocmeste de catre inspectorul care a efectuat controlul, se avizeaza de seful de serviciu si se aproba de directorul executiv adjunct, coordonator al activitatii de control. La raportul de inspectie vor fi atasate toate documentele in baza carora au rezultat constatarile inspectorilor. In cadrul Sectiunii C 56 – Formulare specifice este prezentat modelul Deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, model aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.109/2004.

In cazul in care se constata savarsirea unor contraventii alaturi de aceste documente si distinct de acestea se intocmeste procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor stabilind si amenda sau aplicand avertismentul.

Procedura este diferita in cazul in care sunt constatate fapte ce sunt apreciate de catre inspector ca ar putea intruni elementele constitutive ale unei infractiuni. In aceasta situatie, organul de inspectie intocmeste un proces-verbal distinct de raportul sau procesul-verbal de inspectie. Acest proces-verbal continand obligatoriu si even-tualele explicatii sau obiectiuni ale persoanei in cauza se transmite organelor de urmarire penala. Numai dupa solutionarea cu caracter definitiv a cauzei penale orga-nul fiscal va putea emite decizia de impunere privitoare la obiectul sesizarii penale.

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 10 August 2006

Votati articolul "3. Inspectia fiscala":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X