email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea in contabilitate a sumelor prescrise, scutite sau anulate

Inregistrareasumele prescrisescutitepolitici contabiledatoriifurnizoriconturile distincte


Ne confruntam, ca profesionisti in acest domeniu, cu nenumarate situatii in care sunt necesare solutii concrete si, mai ales, cat se poate de corecte. In situatia in care se constata, la momentul verificarii datelor din balanta, ca exista anumite datorii fata de furnizori si creditori diversi pentru care a intervenit prescrierea, procedura pe care o urmam implica inregistrarea corecta a sumelor respective.

Intr-o analiza intocmita de Legestart.ro, se are in vedere inregistrarea in contabilitate a sumelor prescrise, scutite sau anulate.

Astfel, se precizeaza ca potrivit prevederilor OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii aplicabile, se evidentiaza in conturile distincte de venituri ale activitatii de exploatare.

De asemenea, noteaza aceeasi sursa, in contabilitate, conform documentelor justificative, se reflecta astfel:

-    sume prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii, reprezentand datorii fata de furnizori, creditori diversi, actionari/asociati:

(401, 404, 462, 455, 457 si alte conturi in care urmeaza sa se evidentieze sumele respective);
    

=
    

758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct


Totodata, Legestart.ro atrage atentia asupra faptului ca tinand cont de art. 19 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,"in contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar".

Astfel, potrivit aceleiasi surse, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar. in practica, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza lunar.

In consecinta, iata operatiunea contabila data de Legestart.ro, in cazul spetei prezentate:

758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct
    
=
    
121. Contul de profit sau pierdere


De asemenea, sunt redate alte cateva reglementari care se aplica in situatia concreta de mai sus:

"In categoria documentelor justificative in baza carora se efectueaza operatiunile contabile mai sus mentionate regasim procesele verbale, notele contabile, listele de inventar, facturile, contractele, documentatiile tehnice, documentatiile intocmite de juristi/avocati etc.

Conform art. 10 din OMFP nr. 3055/2009, entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de catre administratori, potrivit legii.

In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.

Astfel, politicile contabile trebuie aplicate in mod consecvent de la un exercitiu financiar la altul. Subliniem, de asemenea, ca aprobarea politicilor contabile este asigurata prin atributiile administratorilor care nu pot fi delegate directorilor, conform Legii societatilor nr. 31/1990".

Tinem astfel cont, asa cum sugereaza si sursa amintita, ca modificarile de politici contabile pot fi determinate de initiativa entitatii, caz in care modificarea trebuie justificata in notele explicative la situatiile financiare anuale; sau de o decizie a unei autoritati competente si care se impune entitatii, ca de exemplu o modificare a cadrului legal aplicabil, caz in care modificarea nu trebuie justificata in notele explicative, ci doar mentionata in acestea.

De asemenea, anunta Legestart.ro, in acelasi context, retinem ca modificarea de politica contabila la initiativa entitatii poate fi determinata de o modificare exceptionala intervenita in situatia entitatii sau in contextul economico-financiar in care aceasta isi desfasoara activitatea, precum si de obtinerea unor informatii credibile si mai relevante.

Astfel, se constata ca reflectarea sumelor prescrise, scutite sau anulate, conform legii aplicabile, se realizeaza potrivit politicilor contabile aprobate si implicit asumate de administratori sau de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Inregistrareasumele prescrisescutitepolitici contabiledatoriifurnizoriconturile distincte


Data aparitiei: 11 August 2014

Votati articolul "Inregistrarea in contabilitate a sumelor prescrise, scutite sau anulate":
Rating:

Nota: 2.13 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X