email
Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuielile cu intretinerea, telefonul, electricitatea si gazele sunt deductibile?

Intrebare:

Societatea are angajati din alte orase care isi desfasoara activitatea, respectiv deplasarile in zonele respective, locuinta salariatului nu este declarata punct de lucru, totusi facturile de telefon vin pe numele si adresa sediului din Bucuresti. Cum se inregistreaza in contabilitate aceste cheltuieli? Sunt deductibile?

Pentru salariatii din provincie care vin cu o frecventa de o data/luna pentru plan si decontare cheltuieli deplasare societatea a inchiriat un apartament de la o persoana fizica. Cheltuielile cu intretinerea, telefonul, electricitatea, gazele s.a. sunt deductibile?

Raspuns (dat in 15.05.2006):

Delegarea, detasarea si drepturile banesti acordate salariatilor unei societati comerciale sunt reglementate prin Hotararea Guvernului nr. 543 din 24 iulie 1995, privind drepturile banesti ale salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Actul normativ a fost republicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr.220 din 13 septembrie 1996.

Dispozitiile se aplica atat institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit cat si societatilor comerciale si regiilor autonome la care drepturile salariale se acorda prin negociere. Delegarea sau detasarea salariatilor in interesul serviciului, se dispune in scris de catre conducerea societatii, iar drepturile banesti care se acorda se stabilesc in conditiile prevazute in contractele colective sau individuale de munca, dupa caz.

Executarea sarcinilor pe perioada delegarii se considera munca prestata in realizarea obligatiilor ce revin salariatilor delegati, la locul lor de munca. Salariatii aflati in delegare care, pentru realizarea sarcinilor rezultate din obiectivele delegarii, au desfasurat activitate peste durata normala de lucru sau intr-una din zilele de repaus saptamanal sau sarbatoare legala, confirmata de unitatea la care s-a efectuat delegarea, beneficiaza, cu aprobarea conducerii unitatii, de timp liber in compensare, potrivit reglementarilor legale.

Pentru perioada cat salariatii societatii comerciale sunt detasati sau delegati in alte localitati situate la distante mai mari de 5 km de localitatea in care isi au locul permanent de munca primesc, pentru compensarea cheltuielilor personale, o indemnizatie zilnica de delegare sau de detasare.

Cuantumul acestei indemnizatii este prevazut in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1817/2003, pentru actualizarea cuantumurilor indemnizatiilor de delegare si detasare prevazute in anexa la H. G. nr. 543/1995 privind drepturile banesti ale salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, republicata. Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 35 din 16 ianuarie 2004.

Indemnizatia zilnica de delegare sau de detasare este de 105.200 lei. Daca delegarea sau detasarea dureaza, neintrerupt, mai mult de 30 de zile calendaristice in aceeasi localitate, salariatii primesc, pentru timpul ce depaseste primele 30 de zile 1.401.800 lei lunar. Aceasta indemnizatie se acorda proportional cu numarul de zile ce depaseste durata neintrerupta de 30 de zile calendaristice.

Numarul zilelor calendaristice in care salariatul se afla in delegare sau detasare se socoteste de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca, considerandu-se fiecare 24 de ore cate o zi de delegare sau detasare. Pentru delegarea cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii de mai multe zile, indemnizatia se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore.

Inafara acestei indemnizatii salariatii mai au dreptul si la decontarea cheltuielilor cu transportul si cazarea. Cheltuielile cu transportul sunt asigurate la ducere si inapoiere, in functie de mijlocul de transport folosit, de distanta si de clasa si de functia salariatilor. Costul tichetelor pentru rezervarea locurilor, costul suplimentelor de viteza, precum si comisioanele percepute de agentiile de voiaj intra in cheltuielile de transport care se deconteaza.

La stabilirea cheltuielilor de transport ce se deconteaza se iau in considerare si cheltuielile pentru transportul efectuat cu mijloace de transport in comun la si de la aerogara, cand aceasta este situata in alta localitate, precum si cheltuielile de transport efectuate in cadrul localitatii unde se executa delegarea sau detasarea, cu mijloace de transport in comun, dus si intors, pe distanta dintre gara, aerogara sau port si locul delegarii sau detasarii.

Pentru deplasarea salariatilor cu autoturismul proprietate personala se acorda contravaloarea a 7,5 litri benzina "Premium" la 100 km parcursi.

In ceea ce priveste cheltuielile de cazare, societatea comerciala deconteaza salariatilor sumele cheltuite pe baza documentelor justificative, in conditiile legii. In situatia in care in costul cazarii este inclus si micul dejun, se deconteaza si contravaloarea acestuia.

Salariatilor care au locul permanent de munca in alta localitate decat aceea in care isi au domiciliul nu beneficiaza, pe timpul cat sunt trimisi in delegare sau detasare in localitatea domiciliului lor, de indemnizatie de delegare sau de detasare si de cheltuieli de cazare. Acestor salariati li se deconteaza numai cheltuielile de transport. In cazul prezentat de d-voastra, in care salariatii lucreaza efectiv in localitatile de domiciliu, acestora le sunt recunoscute cheltuielile de transport de la localitatea de domiciliu la cea in care societatea isi are sediul, dus-intors, inclusiv pe cele efectuate in alte localitati unde sunt delegati in interesul serviciului.

Facturile de telefon primite pe numele si adresa societatii din Bucuresti se inregistreaza in contabilitate astfel:

% = 401

"Furnizori"

626

"Cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii"

4426

"Taxa pe valoarea adaugata deductibila"

In ceea ce priveste tratamentul fiscal al cheltuielilor cu facturile primite de societate, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul I, art. 21, acestea sunt recunoscute daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile. Daca telefoanele mobile sunt achizitionate de societate si cheltuielile cu facturile respective se regasesc in costul produselor sau al serviciilor prestate, atunci aceste cheltuieli sunt recuperate pe baza veniturilor realizate din activitate.

La persoana fizica, costul convorbirilor telefonice, inclusiv al cartelelor telefonice, nu sunt considerate avantaje, potrivit Titlului III, art. 55 alin. (4) daca sunt efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu.

Referitor la recunoasterea cheltuielilor cu chiria unui apartament inchiriat, inclusiv al cheltuielilor de intretinere al acestuia, pentru salariatii care vin in interesul serviciului in localitatea unde societatea isi are sediul, sunt aplicabile dispozitiile Codului fiscal, Titlul III, art. 21, alin. 1) si ale alin. 2) lit. e).

In acest cadru legal prezentat, cheltuielile cu apartamentul inchiriat, suportate de catre societatea d-voastra pentru salariatii care se deplaseaza in interes de serviciu din alte localitati, sunt deductibile la calculul profitului impozabil in situatia in care, potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (2), lit. e), societatea inregistreaza profit contabil prin cumularea rezultatului curent cu rezultatul reportat.

Mentionam ca potrivit prevederilor art. 55 alin. (4) lit. g) din O.U.G. nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, sumele primite de catre angajatii societatii d-voastra pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare pentru perioada detasarii din localitatile de domiciliu, in cea in care societatea isi are sediul, in interesul serviciului, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile.

Inregistrarea cheltuielilor cu deplasarea salariatilor se face din punct de vedere contabil, astfel:

625 = 542

"Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferuri” "Avansuri de trezorerie"

542 = 5311

"Avansuri de trezorerie" "Casa in lei"

Recunoasterea cheltuielilor cu deplasarea salariatilor se face pe baza documentelor justificative intocmite conform dispozitiilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile. Acestea sunt:

a) Ordinul de deplasare (delegatie Cod 14-5-4), care serveste ca:

- dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea;

- document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate;

- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans;

- document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Se intocmeste intr-un exemplar, pentru fiecare deplasare, de persoana care urmeaza a efectua deplasarea, precum si pentru justificarea avansurilor acordate in vederea procurarii de valori materiale in numerar.

b) Dispozitie de incasare catre casierie (cod 14-4-4 ), in cazul in care, la decontare, sumele privind cheltuielile efective sunt mai mici decat avansul primit.

Serveste ca:

- dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;

- dispozitie pentru casierie, in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale;

- document justificativ de inregistrare in registrul de casa si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ.

Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar contabil cand este utilizata ca dispozitie de plata a avansurilor pentru cheltuielile de deplasare.

La aceasta lista de documente justificative trebuie sa adaugati si contractul de inchiriere a apartamentului, din care sa rezulte obligatiile chiriasului.

In contabilitate, inregistrarea cheltuielilor cu chiria, telefonul, energia electrica, gazele etc., se inregistreaza astfel:

612 = 401

"Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile" "Furnizori"

401 = 5311 sau 5121

"Furnizori" "Casa in lei" sau "Conturi curente la banci"

NOUTATI Contabile 2023

ATENTIE la Inregistrarile contabile si Noutatile din Cartea Verde


IMPORTANT!
In aceasta editie a Cartii Verzi a Contabilitatii au fost introduse teme foarte actuale:

->  Trecerea de la microintreprindere la platitor de impozit pe profit
->  Sponsorizarea si donatia
->  Dividende si situtatii financiare interimare   
->  Dividende interimare in cazul asociatilor persoane juridice
->  Sume datorate catre Fondul de mediu

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 11 Octombrie 2006

Votati articolul "Cheltuielile cu intretinerea, telefonul, electricitatea si gazele sunt deductibile?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor. Ghid pentru 2023

    • Afacerea dvs. este incadrata ca microintreprindere? Atunci cu siguranta vi se pare o mare provocare sa cunoasteti in detaliu cadrul legislativ, avand in vedere ca multe prevederi sunt greu de interpretat si ca au aparut recent o multime de noutati fiscale.  ...» citeste mai departe aici

  • Ce planuri de dezvoltare exista pentru SPV. Raspunsul ANAF pentru CCF

    • CCF (Camera Consultantilor Fiscali) a trimis recent catre ANAF mai multe propuneri pentru imbunatatirea SPV-ului. Reprezentantii institutiei au scos in evidenta faptul ca, in prezent, nu pot fi acordate drepturi diferentiate diferitelor persoane care acceseaza un cont de SPV al unei societati (spre exemplu, administratorii, angajatii unei societati).  “In acest sens, in masura in care contul de SPV este asociat administratorului, ca persoana imputerni...» citeste mai departe aici

  • 30 mai 2023 este termenul limita pentru depunerea Formularului 394

    • Marti, 30 mai 2023, este un termen limita important pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza anumite tipuri de achizitii. Mai exact, este  data pana la care mai pot depune Formularul 394.  Formularul 394 reprezinta ”Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si...» citeste mai departe aici

  • Persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019, o noua obligatie pentru firme?

    • Prezentam in continuare daca o firma are obligatia de a desemna o persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019 privind spalarea banilor sau nu. Mai exact, este necesara, potrivit legislatiei in vigoare, desemnarea unui angajat in relatia cu Oficiul de spalarea banilor, astfel incat sa intocmeasca politici, proceduri de raportare chiar daca nu sunt tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a ...» citeste mai departe aici

  • Bilantul contabil: Cum se calculeaza numarul de salariati?

    • Ne propunem ca, prin prezentul articol, sa prezentam cum se calculeaza si care este numarul mediu de salariati care se trece in bilant la o societate care pe parcursul anului 2022 are urmatoarea structura de personal: - 5 persoane angajate cu 8 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 1 ora/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 2 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 4 ore/zi de la data de 11.04.2022; - 1 persoana cu contra...» citeste mai departe aici

  • Venituri din mai multe surse. Ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023

    • Vom afla, in cele ce urmeaza, ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023 (care este si salariat), in situatia in care obtine urmatoarele venituri: - chirii peste 100.000 lei; - PFA norma de venit, norma 31.600 lei; - terenuri agricole: cereale 30 h * norma de venit 257 lei = 7.710 lei. Asadar, in cazul in care veniturile au fost realizate in anul 2022: Referitor la CAS, potrivit art. 137 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 22...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X