– Lista de control –
Salariul brut – este structurat astfel:
-
salariu de baza;
-
spor de vechime in munca;
-
alte sporuri (spor pentru munca de noapte, spor pentru ore suplimentare, spor pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, spor de toxicitate, spor de confidentialitate etc.);
-
adaosuri, premii;
-
indemnizatie pentru concediu de odihna;
-
indemnizatie de concediu medical suportata din fondul de salarii;
-
alte drepturi de natura salariala.
Retineri din salariul brut:
-contributiile angajatului:
-
contributia individuala la bugetul asigurarilor sociale (9,5%);
-
contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj (1%);
-
contributia la bugetul asigurarilor sociale de sanatate (6,5%);
-impozitul pe veniturile din salarii (16%);
-Â alte retineri: popriri, rate, pensii alimentare, chirii etc.
Contributiile angajatorului aplicate asupra fondului total de salarii brute lunare:
-
contributia la bugetul asigurarilor sociale: diferenta dintre contributia aprobata pe anul 2007 prin Legea nr. 487 din 29.12.2006 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2007 si contributia individuala a salariatilor (9,5%);
Sintetic, contributia datorata este urmatoarea:
Conditii de munca |
Total contributie |
Contributie datorata de angajator |
Normale |
29% |
29% – 9,5% = 19,50% |
Deosebite |
34% |
34% – 9,5% = 24,50% |
Speciale |
39% |
39% – 9,5% = 29,50% |
Comisionul aplicat asupra fondului total de salarii brute lunare datorat de angajator la Inspectoratul Teritorial de Munca pentru prestarea urmatoarelor servicii:
-
pastrarea si completarea carnetelor de munca (0,75%);
-
verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre angajator in cartile de munca ale salariatilor (0,25%).
Determinarea deducerii personale lunare
Persoanele fizice au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.
La determinarea deducerilor personale lunare se tine cont de venitul brut lunar din salarii si de numarul de persoane aflate in intretinerea contribuabilului.
In categoria persoanelor in intretinere pot intra sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale caror venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 250 lei lunar. De asemenea, copiii minori ai contribuabilului sunt considerati persoane in intretinere.
In cazul in care o persoana este intretinuta de mai multi contribuabili, suma reprezentand deducerea personala se atribuie unui singur contribuabil, conform intelegerii intre parti.
Venitul brut lunar din salarii se rotunjeste la leu pentru fractiunile de peste 50 de bani inclusiv si prin neglijarea fractiunilor de pana la 50 de bani.
– lei – |
|||||||
Venit brut lunar din salarii (VBL) |
Deducerea personala lunara stabilita pentru un contribuabil in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere |
||||||
Fara persoane in intretinere |
Cu o persoana in intretinere |
Cu 2 persoane in intretinere |
Cu 3 persoane in intretinere |
Cu 4 persoane in intretinere |
|||
Pana la 1.000 |
250 |
350 |
450 |
550 |
650 |
||
De la 1.001 la 3.000 |
Ded x( 1 – VBL – 1.000 )2.000 |
||||||
Peste 3.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
* unde Ded = Deducerea personala aferenta unui contribuabil cu un venit brut lunar de pana la 1.000 lei, in functie de numarul persoanelor in intretinere.
Sumele reprezentand deducerile personale pentru venitul brut lunar din salarii cuprins intre 1.001 si 3.000 lei sunt calculate prin rotunjire la 10 lei, in sensul ca fractiunile sub 10 lei se majoreaza la 10 lei.
Constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale
Incepand cu data de 01 ianuarie 2007, angajatorii au obligatia de a plati lunar o con-tributie la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale de 0,25% din fondul total de salarii brute lunare realizate de salariati.
Din sumele colectate la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale se asigura plata creantelor salariale rezultate din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pro-nuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.
Angajatorii au obligatia de a declara lunar contributia la Fondul de garantare la organul fiscal competent, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale. Termenul de declarare a contributiei reprezinta si termen de plata.
Din resursele Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale se suporta urmatoarele categorii de creante salariale:
-
salariile restante, pentru o perioada de 3 luni calendaristice;
-
compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de salariati, dar numai pentru maximum un an de munca;
-
platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca, pentru o perioada de 3 luni calendaristice;
-
compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale, pentru o perioada de 3 luni calendaristice;
-
indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii, pentru o perioada de 3 luni calendaristice.
Suma totala a creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat.
Atentie! Contributia angajatorilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 2,25% pentru urmatoarele categorii de persoane asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj:
-
functionari publici si alte categorii de persoane care desfasoara activitati pe baza actului administrativ de numire;
-
persoane care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
-
soldati si gradati voluntari;
-
persoane care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
-
alte persoane care realizeaza venituri si care nu sunt incadrate in baza unui contract de munca, indiferent de durata acestuia.