email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din alte surse

Intrebare:

In categoria veniturilor din alte surse regl de art. 83 alin. (1) din Codul fiscal se incadreaza si veniturile realizate din prestaari de servicii cu caracter intamplator desfasurate in agricultura asa cum au fost reglementate de Decizia 2/2000 a MF? Se pot incheia contracte de prestari de servicii cu persoanele fizice care desfasoara astfel de activitati si care este modalitatea de plata? (ex.:persoane fizice care participa la taiat pomi prin livezi iarna, recoltat fructe cu caracter intamplator).

Raspuns: (dat in martie 2005)

Intr-adevar, potrivit prevederilor pct.II din Decizia nr.2/2000 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.73/1999 privind impozitul pe venit, veniturile realizate din prestari de servicii cu caracter intamplator, desfasurate in agricultura si silvicultura, pentru care nu era necesara autorizarea de desfasurare ca activitate independenta se se impozitau in conformitate cu prevederile art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999. In aceasta categorie de venituri se incadrau, potrivit precizarilor Ministerului Finantelor, si veniturile asa zisilor “zilieri”, in situatia in care activitatea se desfasura in agricultura si silvicultura. Acestea erau supuse impozitarii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, impozitul astfel calculat fiind final. Prin includerea in categoria alte venituri potrivit art.43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile respective nu mai erau asmilate salariilor in vederea impunerii si in opinia noastra nu trebuiau platite contributii obligatorii.

Precizam faptul ca serviciile executate in agricultura, manual sau cu mijloace mecanice erau considerate, din punct de vedere fiscal prin legea in vigoare la acea data, activitate independenta si impuse pe baza de norme de venit. Intre cele doua feluri de activitati (activitate intamplatoare sau activitate independenta), distinctia era facuta prin prisma normelor metodologice emise in aplicarea prevederilor art. 22 si 23 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1066/1999.

Desi au existat propuneri in acest sens, in prezent, potrivit legislatiei in vigoare, respectiv Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, nu exista posibilitatea incadrarii in categoria veniturilor din alte surse a sumelor platite persoanelor fizice care desfasoara activitate in agricultura si silvicultura, cu caracter intamplator. In temeiul art. 78 din Codul fiscal, veniturile impozabile din alte surse sunt identificate prin normele elaborate de Ministerul Finantelor Publice, in curprinsul acestora neregasindu-se nici o referire expresa la acest venit.

Singurele posibilitati pe le aveti sunt:

- angajarea zilierilor cu contract individual de munca, insa formalitatile de indeplinit si costurile nu fac eficienta aceasta optiune;

- utlizarea, pentru prestarea unor activitati cu caracter sezonier, salariatilor temporari pusi la dispozitie de un agent de munca temporara in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa;

- incheierea unei conventii/contracte civile incheiate, in conditiile art.942 si urmatoarele din Codul civil, solutie de preferat in contextul actual.

Astfel, potrivit art.101 alin.(1) si (3) din Codul muncii adoptat prin Legea nr.53/2003, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati zilnice pe durate de cel putin 2 ore, dar pentru care saptamana de lucru trebuie sa nu fie mai mica de 10 ore, se incheie contracte individuale de munca. In situatia in care persoanele fizice desfasoara activitati ocazionale ori in situatiile in care timpul necesar desfasurarii unor prestatii nu necesita cel putin 2 ore pe zi respectiv 10 ore pe saptamana, se pot incheia contracte civile. Contractele civile reprezinta contracte de prestari de servicii, altele decat contractele de munca astfel cum sunt definite de Codul muncii si de contractele comerciale definite potrivit Codului comercial.

Veniturile realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art.942 si urmatoarele din Codul civil se incadreaza in categoria veniturilor din activitati independente si se supun impozitarii potrivit art.52 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004.

In ceea ce priveste obligatii ale platitorului de venituri, precizam faptul ca platitorul de astfel de venituri are obligatia sa calculeze si sa retina impozitul determinat aplicand cota de 10% asupra venitului brut si sa-l vireze la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. Intrucat acest venit este cuprins in categoria veniturilor din activitati independente, aceasta suma reprezinta plata anticipata in contul impozitului pe venitul net anual impozabil de 16% datorat de persoanele fizice.

Platile lunare efectuate de platitorul venitului catre persoane fizice se pot efectua pe baza unui borderoului de plati (cod 14-4-20), document folosit pentru inregistrarea in contabilitate a sumelor platite si a impozitului pe venit retinut, care va cuprinde in mod obligatoriu si urmatoarele informatii:

- numele si prenumele beneficiarului de venit;

- codul numeric personal/numarul de identificare fiscala;

- venitul brut la care se aplica cota de impozit de 10%;

- impozitul pe venit retinut prin retinere la sursa;

- suma achitata;

- semnatura beneficiarului de venit.

De asemenea, va trebui, in calitate de platitor cu retinere la sursa, sa completati si sa depuneti declaratia "205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/I pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator pentru veniturile platite in anul curent. Intrucat acest venit nu este un venit cuprins in categoria veniturilor din salarii, platitorul nu va avea obligatia completarii de fise fiscale.

Din punct de vedere al inregistrarii fiscale si depunerii acestor contracte la organul fiscal, platitorul de venituri nu are nici o obligatie, aceasta revenindu-i persoanei fizice. Persoanele fizice care desfasoara prin forte proprii activitati economice in mod independent, trebuie sa fie asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. Prin urmare, venitul respectiv nefiind un venit cuprins in categoria veniturilor din salarii, ci un venit cuprins in categoria veniturilor din activitati independente, obligatia platii contributiilor de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate revin persoanei fizice in baza unor contracte de asigurari incheiate, dupa caz, in conformitate cu prevederile Legii 19/2000 si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002.

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 17 Februarie 2006

Votati articolul "Venituri din alte surse":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X