email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul fiscal al garantiilor de buna executie

TRATAMENTUL FISCAL AL GARANTIILOR DE BUNA EXECUTIE

Garantia de buna executie se constituie de catre contractant in scopul asigurarii beneficiarului de indeplinirea cantitativa, calitativa a contractului si in perioada convenita.

In cazul in care una din parti este o autoritate publica – indiferent de nivel – participarea la licitatie se deruleaza in conformitate cu prevederile OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Modalitatea de constituire a garantiei de buna executie, precum si cuantumul acesteia este stabilit in contract sau in documentatia pentru depunerea si elaborarea ofertelor.

In cazul contactelor incheiate cu o autoritate publica cuantumul garantiei de buna executie este cel prevazut in legislatia din domeniu, in prezent acesta este cuprins intre 5%-10% din pretul contractului, fara taxa pe valoarea adaugata.

In cazul contactelor incheiate cu ceilalti beneficiari cuantumul si modalitatea de constituire sunt convenite de parti si precizate in contract.

Constituirea garantiei de buna executie poate consta in :

Ø Scrisoare de garantie bancara –aceasta trebuie depusa in original si constituie anexa la contract ;

Ø Retineri succesive din sumele datorate pentru facturi partiale – caz in care contractantul/executantul are obligatia de a deschide un cont la dispozitia autoritatii contractante, la o banca agreata de ambele parti. Suma initiala care se depune de catre contractant in contul deschis nu trebuie sa fie mai mica de 0.5% din pretul contractului;

Ø Titluri de creanta – care sunt puse la dispozitia autoritatii contractante/beneficiarului tert. Aceste valori se evidentiaza distinct de cele proprii – in conturi din afara bilantului;

Ø Doar sub forma unei clauze contractuale prin care executantul se obliga se efectueze pe seama sa toate deficientele - constate a fi din vina sa - aparute intr-un anumit interval de timp de la predarea lucrarii ( in discutie sunt doar deficientele de care acesta este vinovat). Suportarea costului remedierii de catre executant are loc si in situatiile in care aceste sunt facute de un tert sau de catre beneficiar – in situatii extreme.

Nu se admit – in cazul unui contract de achizitie publica - drept garantie actiuni ale societatilor comerciale si amanetarea sau ipotecarea unor bunuri ale contractantului.

Tratamentul fiscal al TVA aferenta garantiilor de buna executie, incepanad cu ianuarie 2007, prevede urmatoarele aspecte:

ü In baza prevederilor art 1341 alin (4) pentru serviciile de constructii-montaj faptul generator ia nastere la data emiterii situatiilor de lucrari sau, dupa caz, la data la care aceste situatii sunt acceptate de beneficiar.

ü In conformitate cu prevederile art 1342 exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervine la data la care are loc faptul generator.

ü In baza prevederilor art. 160 alin(2) lit.c lucrarilor de constructii-montaj le sunt aplicabile masurile simplificate, in conditia in care atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scop de TVA, conform art. 153.

Potrivit acestei prevederi furnizorii sunt obligati sa inscrie, pe facturile emise, mentiunea <>, fara sa inscrie taxa aferenta. Pe facturile primite de la furnizori, beneficiarii vor inscrie taxa aferenta, pe care o evidentiaza atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare nu se face plata taxei intre furnizor si beneficiar.

In situatia in care furnizorul/prestatorul nu a mentionat <> in facturile emise, beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator, sa inscrie din proprie initiativa mentiunea <> in factura si sa indeplineasca obligatiile mentionate mai sus.

ü Masurile de simplificare se aplica numai pentru operatiuni realizate in interiorul tarii astfel cum este definit la art. 125^2 din Codul fiscal;

ü Pentru avansurile incasate pentru lucari/servicii pentru care se aplica masurile simplificate, furnizorii/prestatorii emit facturi fara taxa si fac mentiunea "taxare inversa". Taxa se calculeaza de catre beneficiar asupra sumei platite in avans si se inscrie in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Contabil, beneficiarul va inregistra in cursul perioadei fiscale 4426 = 4427 cu suma taxei aferente.Inregistrarea contabila 4426 = 4427 la cumparator este denumita autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.

ü Neaplicarea masurilor de simplificare prevazute de lege va fi sanctionata de organele fiscale prin obligarea furnizorilor/prestatorilor si a beneficiarilor la rectificarea operatiunilor si aplicarea taxarii inverse conform prevederilor din prezentele norme.

ü In situatia in care organele fiscale competente, cu ocazia verificarilor efectuate, constata ca pentru bunurile prevazute la art. 160 alin. (2) din Codul fiscal, nu au fost aplicate masurile de simplificare prevazute de lege, vor obliga beneficiarii la stornarea taxei deductibile prin contul de furnizori, efectuarea inregistrarii contabile 4426 = 4427 si inregistrarea in decontul de taxa pe valoarea adaugata intocmit la finele perioadei fiscale in care controlul a fost finalizat, la randurile de regularizari. In situatia in care beneficiarii sunt persoane impozabile mixte, iar bunurile achizitionate sunt destinate realizarii atat de operatiuni cu drept de deducere, cat si fara drept de deducere, suma taxei deductibile se va determina pe baza pro rata de la data efectuarii achizitiei bunurilor supuse taxarii inverse si se va inscrie in randul de regularizari din decont, care nu mai este afectat de aplicarea pro rata din perioada curenta.

Tratamentul fiscal aferent TVA neexigibil pentru lucrarile de constructii-montaj evidentiate pana la data de 31.12.2006, este cel valabil pana la acesta data, respectiv la momentul semnarii procesului verbal de receptie sau incasarii din contul restrictionat a sumelor retinute cu titlu de garante de buna executie.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 28 Septembrie 2007

Votati articolul "Tratamentul fiscal al garantiilor de buna executie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X