DEPUNEREA, INREGISTRAREA SI PRELUCRAREA DECONTURILOR DE TVA
Ordinul privind aprobarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare a fost publicat in Monitorul Oficial nr 785 din 20 niembrie 2007 si se aplica incepand cu deconturile aferente lunii noiembrie 2007. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare aferente lunilor anterioare celei prevazute la art. 2 se solutioneaza potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
A. Depunerea si inregistrarea deconturilor de TVA
1. Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 153 din Codul fiscal, la organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotite de doua exemplare listate, precum si prin sistemul electronic national, la urmatoarele termene:
a) lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii de raportare, de catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o cifra de afaceri mai mare de 100.000 euro;
b) trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii trimestrului, de catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro inclusiv;
c) semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii semestrului pentru care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice;
d) anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.
2. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se inregistreaza la Registratura electronica si se prelucreaza imediat, in momentul primirii, in prezenta persoanei impozabile. Deconturile de TVA corecte se preiau in baza de date. In cazul in care, in urma prelucrarii deconturilor de TVA, rezulta erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale eronate.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
3. Deconturile de TVA primite prin posta se prelucreaza in ziua primirii de la registratura. In cazul in care in urma prelucrarii rezulta erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale eronate.
Termenul legal de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare care prezinta erori se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data depunerii deconturilor de TVA si data corectarii acestora.
4. Deconturile de TVA se prelucreaza si se analizeaza in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
5. Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decat cele inscrise in vectorul fiscal nu se prelucreaza, acestea restituindu-se persoanelor impozabile.
B. Fluxul de prelucrare a deconturilor de TVA
1. Dupa primirea si procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupeaza pe urmatoarele categorii:
a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);
b) deconturi cu sume negative (cu TVA de rambursat), astfel:
b1) deconturi cu sume negative cu optiune de rambursare;
b2) deconturi cu sume negative fara optiune de rambursare
(sume ce se reporteaza in decontul perioadei urmatoare).
2. Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul „Evidenta pe platitori”, pe baza „Registrului jurnal obligatii declarate la bugetul de stat” si a „Notei de predare-primire”, prevazute de reglementarile privind organizarea evidentei pe platitori.
3. Deconturile cu sume pozitive, precum si cele cu sume negative fara optiune de rambursare se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
4. Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se inregistreaza in evidenta pe platitor intr-o fisa separata, numita „Sume de rambursat”, si se transmit zilnic, pe baza „Notei de predare-primire”, la Compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
5. Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere. Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.
6. Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termen de maximum 45 de zile calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.