Comertul online sau ecommerce a continuat sa creasca tot mai mult in Romania in ultimii ani, avand in vedere ca interesul romanilor pentru cumparaturile la distanta devine din ce in ce mai mare. Desi acest tip de activitate poate parea simplu, fara provocari mari, adevarul este ca implica multa atentie in ceea ce priveste contabilitatea, gestiunea si nu numai. Fie ca esti proprietarul ori administratorul unui magazin online, cu siguranta te-ai confruntat cu una dintre problemele de mai jos. Conform specialistului, iata la ce solutii poti sa apelezi atunci cand te lovesti de aceste obstacole contabile!
1. Magazinele online trebuie sa utilizeze casa de marcat electronica?
Conform datelor prevazute in anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999, aprobate prin H.G. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, folosirea caselor de marcat electronice este impusa tuturor agentilor economici care incaseaza contravaloarea produselor vandute sau a serviciilor prestate prin numerar, carduri bancare sau substitute de numerar (tichete de masa, tichete cadou sau vouchere de cumparaturi).
Societatile vor fi exceptate de la folosirea casei de marcat doar daca livrarea produselor vandute nu se efectueaza de catre agentul economic, ci printr-o firma de curierat.
Potrivit legestart.ro, incasarea produselor vandute se poate realiza prin intermediul sistemelor de plata electronice cu decontare ulterioara, prin deconturi ramburs primite de la firmele de curierat sau prin incasari directe prin ordin de plata.
Totul depinde de modalitatea prin care clientul primeste produsele comandate. Daca acestea au fost livrate printr-o firma de curierat, este suficienta emitearea unei facturi fiscale. In schimb, daca clientul urmeaza sa isi ridice produsele de la un punct de lucru al societatii, atunci emiterea bonului fiscal este olbigatorie. Iar factura fiscala poate fi emisa doar daca clientul cere acest lucru.
2. De ce apar apar decalaje intre facturile emise si incasarea acestora?
De regula, apar decalaje in procesul de urmarire a incasarilor din deconturile ramburs primite de la firmele de curierat. De ce se intampla acest lucru? Fiindca termenele sunt uneori prea lungi intre decontarea tranzactiilor.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
3. Cum se procedeaza in cazul politicii de retur?
Returul de produse este una dintre cele mai intalnite probleme de contabilitate pentru un magazin online. Acesta presupune emiterea unei facturi de stornare cu valoarea initiala a produsului vandut si returnarea sumelor incasate. Daca pentru produsele vandute a fost emis un bon fiscal, clientul este obligat sa restituie bonul pe care societatea il va anula dupa aceea. Un caz important il reprezinta magazinele online care aplica sistemul split TVA fiindca pot acea probleme cu returul. In cazul in care clientii returneaza produsele, societatile se pot afla in situatia de a acoperi din fonduri proprii valoarea TVA (transferata in contul dedicat TVA) ori in situatia de a astepta aprobarea ANAF pentru transferul banilor din contul de TVA in contul consumatorului, potrivit sursei citate mai sus.
Trei reguli pentru usurarea activitatii din cadrul unui magazin online
• intocmirea documentelor de la intrarea marfurilor in gestiune pana la vanzarea lor catre clienti;
• transmiterea informatiilor catre departamentul financiar;
• proceduri pentru evidenta clientilor.