Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
In practica, pot aparea situatii in care o firma doreste sa achizitioneze bunuri de la o persoana fizica, precum mobilier de birou sau echipamente electronice – imprimante, calculatoare si altele similare. In astfel de cazuri, se ridica intrebari legate de documentele necesare pentru inregistrarea tranzactiei si de modul corect de stabilire a pretului.
O firma poate achizitiona mobilier si aparatura electronica de la o persoana fizica, insa trebuie sa fie atenta la documentele justificative pe care le intocmeste cu aceasta ocazie.
Este recomandat sa se incheie un contract de vanzare -cumparare intre firma si persoana fizica, in care sa se specifice:
Obligatiile partilor.
In situatia in care nu este posibil ( nu se doreste, etc.) achizitia se poate face pe baza de borderou de achizitie.
Conform normelor specifice de utilizare, BORDEROUL DE ACHIZITIE (Cod 14-4-13) serveste ca:
- document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate de la persoane fizice;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
- document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii de la persoane fizice.
Borderoul de achizitie se intocmeste de catre persoana care efectueaza aprovizionarea cu bunuri de la persoane fizice, in momentul achizitiei.
In baza lui se intocmeste si Nota de intrare-receptie, deoarece numai in acest fel se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective, avand in vedere ca Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare.
Astfel sunt necesare urmatoarele documente:
- un borderou de achizitie;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Declaratia de provenienta din partea persoanei fizice nu este obligatorie prin lege, dar este recomandata pentru a evita eventuale neclaritati in cazul unui control fiscal, mai ales daca se poate ridica problema ca bunurile ar fi comercializate in scop de activitate economica.
In ceea ce priveste pretul, acesta este convenit intre parti, insa trebuie sa fie unul justificat si sa reflecte valoarea de piata a bunurilor pentru a evita posibile probleme fiscale.
Partile au libertatea de a stabili pretul intr-un contract de vanzare-cumparare, conform principiului libertatii contractuale.
Totusi, pentru ca pretul sa fie valabil din punct de vedere legal, acesta trebuie sa indeplineasca anumite conditii:
1. Sa fie determinat sau determinabil: Pretul trebuie sa fie stabilit clar sau sa poata fi determinat pe baza unor criterii obiective.
2. Sa fie sincer si serios: Pretul nu trebuie sa fie fictiv sau derizoriu ci trebuie sa reflecte o valoare reala si sa nu fie stabilit doar formal.
In contextul unei tranzactii intre o firma si o persoana fizica, desi pretul este stabilit de comun acord, este recomandat ca acesta sa fie in concordanta cu valoarea de piata a bunurilor. Aceasta pentru a evita eventuale suspiciuni din partea autoritatilor fiscale privind subevaluarea sau supraevaluarea bunurilor, ceea ce ar putea avea implicatii fiscale, mai ales in situatia in care este posibil sa fie vorba de persoane afiliate.
Astfel, desi partile sunt libere sa stabileasca pretul dorit, este prudent ca acesta sa fie justificabil si sa reflecte valoarea reala a bunurilor tranzactionate.
Alerta: Examenul CECCAR 2025 se apropie cu pasi repezi!
Visati sa deveniti contabil autorizat sau expert contabil? Acum aveti avantajul decisiv:
* 100 de teste rezolvate si explicate, exact ca la examen – cheia succesului vostru!
* Cea mai sigura cale de a promova examenul din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale: Joi, 7 august 2025, este termenul limita de depunereAutoturism achizitionat din UE: Ce trebuie sa stii despre TVA, deductibilitate si codul UITAchizitie de bunuri cu instalare: Explicatiile specialistului si studiu de caz detaliatAchizitia intracomunitara de bunuri (Platitor si neplatitor de TVA): Plafon, exemple practice si atentionariAchizitii intracomunitare de bunuri: Perioada fiscala la TVA in 2025Ultimele articole
Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna: Cum se completeaza D700Stocuri la dispozitia clientului: tratament fiscal-contabil si studii de cazCalendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscaleCalendar ANAF august 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscaleExigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare de bunuri: studiu de caz privind depunerea declaratiei 390 VIES