Pe site-ul MFP (Ministerul Finantelor Publice) a fost publicat proiectul de hotarare, in data de 19 aprilie, pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
Acest proiect cuprinde prevederi referitoare la impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, taxa pe valoarea adaugata, accize, dar si alte taxe speciale, impozite si taxe locale.
Consultati textul integral al documentelor mai jos.
Impozitul pe profit
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examen Consultant Fiscal 2024
- revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand valoarea creantelor instrainate;
- introducerea unor precizari referitoare la aplicarea Capitolului III1 - Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, in legatura cu limitarea cheltuielilor cu dobanzile.
„In aplicarea prevederilor art. 401 pct. 1 din Codul fiscal, pierderile generate de diferentele de curs valutar la imprumuturi si instrumente legate de obtinerea de finantare se determina ca diferenta intre cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare in cazul celor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente.”
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
◦ actualizarea referintelor la noul plafon de 1.000.000 euro;
◦ clarificarea luarii in considerare a contractelor pentru care a intervenit suspendarea , potrivit legii, in stabilirea numarului de salariati;
◦ posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care o microintreprindere indeplineste conditia privind subscrierea unui capital social de cel putin 45.000 lei si are cel putin 2 salariati, in sensul ca optiunea poate fi exercitata in cursul oricarui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, care reprezinta data intrarii in vigoare a acestei prevederi.
Impozitul pe venit si contributii sociale
a) noul mecanism de stabilire a impozitului pe venit si a contributiilor sociale inclus in declaratia unica:
◦ aplicarea sistemului de autoimpunere;
◦ modul de efectuare a platilor privind obligatiile fiscale, respectiv impozit pe venit si contributii sociale pentru care termenul de plata este data de 15 martie a anului urmator celui de realizare a veniturilor;
◦ calculul bonificatiilor la plata obligatiilor fiscale cu anticipatie, pana la termenul de plata al acestora;
◦ eliminarea platilor anticipate ale impozitului pe venit si contributiilor sociale in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
◦ ajustarea normei anuale de venit de catre contribuabil care obtin venituri din activitati independente si cedarea folosintei bunurilor;
◦ obligatiile contribuabililor persoane fizice in legatura cu stabilirea venitului net anual din activitati agricole pe baza de norme de venit;
◦ exemplificarea modului de incadrare a veniturilor, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala, in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale;
◦ in contextul noului sistem de contributii sociale, exemplificarea modului de incadrare a veniturilor in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse;
b) sustinerea entitatilor nonprofit:
◦ conditiile in care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru directionarea cotei de 2% din impozitul datorat, atat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii cat si a unitatilor de cult si respectiv, pentru acordarea de burse private sau a entitatilor; conditiile in care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru directionarea cotei de 3,5% din impozitul datorat catre entitatile nonprofit si unitatile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati in conditiile legii;
◦ exercitarea optiunii, ca directionarea cotei de 2% sau de 3,5%, dupa caz, din impozitul pe venit datorat, sa se efectueze de catre platitorul de venit, aceasta fiind valabila pentru o perioada de cel mult 2 ani fiscali consecutivi, pentru veniturile din salarii, drepturi de proprietate intelectuala sau obtinute in baza contractelor de activitate sportiva;
c) alte masuri:
◦ reglementarea regimului fiscal al veniturilor obtinute in baza contractelor de activitate sportiva definite prin Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, in sensul introducerii sistemului de retinere la sursa a impozitului si a contributiilor sociale;
◦ reglementarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala intr-o categorie distincta de venituri pentru care se aplica regimul de retinere la sursa a impozitului pe venit si a contributiilor sociale;
◦ eliminarea obligatiei de inregistrare la ANAF a contractelor de inchiriere;
◦ introducerea unui capitol nou, capitolul VIII ”Contributia asiguratorie pentru munca”, prin care se aduc clarificari referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, precum si la veniturile pentru care se datoreaza contributia;
Taxa pe valoarea adaugata
◦ detalierea regulilor aplicabile din punct de vedere al includerii in sfera TVA si al exercitarii dreptului de deducere a taxei pentru operatiunile de cercetare – dezvoltare, avand in vedere pricipalele situatii ce se pot intalni in practica;
◦ introducerea prevederilor din care rezulta cu claritate faptul ca organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe sunt persoane impozabile din perspectiva TVA. In ceea ce priveste regimul TVA aferent colectarii remuneratiei compensatorii pentru copia privata, se clarifica regulile aplicabile, atat pe relatia titularii de drepturi de autor - organism de gestiune colectiva, cat si pe relatia organism de gestiune colectiva - utilizator de drepturi de autori, in sensul ca aceasta remuneratie nu reprezinta contrapartida unei prestari de servicii in sfera TVA.
Accize si alte taxe speciale
◦ Corelarea prevederilor din normele metodologice referitoare la autoritatile competente care efectueaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, cu prevederile din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
◦ acordarea dreptului de a beneficia de scutire de la plata accizelor pentru produsele accizabile achizitionate pentru/sau in numele fortelor NATO si pentru achizitiile efectuate de catre structurile cu personalitate juridica aflate in subordinea Ministerul Apararii Nationale;
◦ actualizarea formulei de denaturare completa a alcoolului etilic in concentratie pe hectolitru de alcool pur, ca urmare a adoptarii Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2017/2236 al Comisiei din 5 decembrie 2017 de modificare a Regulamentului (CE) nr.3199/93 privind recunoasterea reciproca a procedurilor pentru denaturarea completa a alcoolului in scopul scutirii de la plata accizelor.
Impozite si taxe locale
◦ reglementarea regulilor pentru acordarea scutirii impozitului pe cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au fatada stradala si/sau principala renovata sau reabilitata conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
◦ actualizarea exemplelor de calcul a impozitului pe teren, ca urmare a abrogarii impozitarii suprafetelor de teren, inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, precum si terenuri inregistrate in registrul agricol la alta categorie de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, in suprafata de pana la 400 m2.
Sursa: MFP