Realizarea monografiei contabile in cazul activitatii de catering poate ridica semne de intrebare chiar si in cazul unui contabil cu experienta. Pentru a evita erorile contabile, dezbatem mai jos care este monografia contabila pentru o firma de catering.
Monografia contabila pentru activitatea de catering: raspunsul specialistului
Activitatea de catering este o activitate de productie
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
1. Aprovizionarea cu materii prime, marfuri si materiale auxiliare:
In categoria marfurilor se cuprind acele produse care se vand ca atare, in aceeasi stare fara nici o prelucrare, de ex. apa plata, suc, bere, etc.
In categoria materiilor prime intra acele produse care urmeaza a fi prelucrate in vederea obtinerii produsului finit, de ex. carne, paine, legume, fructe etc.
Materialele auxiliare sunt acele produse care contribuie la obtinerea produsului finit, de ex. mustar, ketchup, sare, ulei, zahar, otet, etc.
La achizitie se intocmeste Nota de receptie si constatare diferente
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
% = 401 - valoarea de achizitie
371 Furnizori
Marfuri
301
Materii prime
3021
Materiale auxiliare
4426
TVA deductibila
2. Plata facturilor
401 = 5121
Furnizori Conturi la banci in lei
- Inregistrarea adaosului comercial aferent marfurilor
371 = %
Marfuri 378
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibila
Pentru fiecare tip de produs din meniu este necesar sa existe retete de preparare.
Pe baza de retetar se stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima, carne.... grame, legume ....., ulei..... ...g, etc necesar pentru obtinerea unui produs.
Pe baza consumului specific din retetar se determina costul de productie al fiecarui produs obtinut.
1. Inregistrarea consumului de materii prime si materiale auxiliare pe baza de bon de consum intocmit, pentru materiile prime date in consum, in cursul unei zile.
601 = 301
Cheltuieli cu materiile prime Materii prime
6021 = 3021
Cheltuieli cu materialele Materiale auxiliare
auxiliare
Descarcarea de gestiune a consumului de materii prime si materiale auxiliare se face utilizand una dintre metodele permise de reglementarile contabile: LIFO, FIFO, CMP, conform politicilor contabile adoptate de societate in acest domeniu.
2. Inregistrarea altor cheltuieli curente: energie electrica, apa, servicii prestate de terti, materiale curatenie etc
% = 401
605 Furnizori
Cheltuieli privind energia si apa
628
Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti
604
Cheltuieli privind materialele nestocate
4426
TVA deductibila
2. Inregistrarea cheltuielilor cu salariile
Inregistrarea salariilor brute
641 = 421 - salarii brute
”Cheltuieli cu salariile personalului” “Personal - salarii datorate”
- retinerile din salarii conform statului de salarii
421 = %
„Personal-salarii datorate” 4315
“Contributia de asigurari sociale”
4316
“Contributia de asigurari sociale de sanatate”
444
“Impozitul pe venituri de natura salariilor”
- contributia asiguratorie de munca
646 = 436
3. Inregistrarea amortizarii imobilizarilor corporale utilizate (frigidere, cuptoare, etc)
6811 = 2813
4. Inregistrarea consumului de carburant (aferent transportului)
% = 401
6022
4426
5. Inregistrarea obtinerii produselor finite la costul de productie determinat
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, cuprinde cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
Pentru determinarea costului de productie este necesar sa se organizaza si conduca si contabilitatea de gestiune.
In contabilitatea de gestiune:
- cheltuielile directe –se repartizeaza pe obiectele de calculatie inca din momentul efectuarii lor si se includ direct in costul de productie al acestora;
- cheltuieli indirecte de productie cuprind:
• regia fixa de productie (se include in costul de productie in functie de capacitatea normala de productie), si
• regia variabila de productie, inclusa in costul de productie;
Cheltuielile generale de administratie si cheltuieli de desfacere, nu se regasesc in costul de productie al bunurilor.
345 = 711 - cost de productie calculat conform
Produse finite Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse
6. Inregistrarea vanzarii produselor finite si marfurilor (suc, bere, etc) catre clienti, pe baza bonurilor emise de casa de marcat
5311 = % - pret de vanzare
Casa in lei 7015 - pret vanzare produs finit
Venituri din vanzarea produselor finite
707
Venituri din vanzarea marfurilor
4427
TVA colectata
7. Inregistrarea consumului marfurilor (scaderea din gestiune)
% = 371
607 Marfuri - cost achizitie
Cheltuieli privind marfurile
378 - adaos comercial
Diferente de prêt la marfuri
4428
TVA neexigibila
Descarcarea de gestiune a produselor vandute
711 = 345 - la cost de productie, aferent produselor vandute
Venituri aferente Produse finite
costurilor stocurilor de produse
Fiind o activitate de productie este necesara organizarea contabilitatii de gestiune.
Aceasta se poate organiza prin utilizarea conturilor din clasa 9 sau fara a utiliza aceste conturi.
Contabilitatea de gestiune are ca scop separarea cheltuielilor directe, indirecte, administrative, determinarea costului de productie.
Inregistrarea cu ajutorul conturilor din clasa 9
Cheltuieli directe
- materii prime
921/ analitic = 901
Cheltuielile activitatii de baza Decontari interne privind cheltuielile
- materiale
921/ analitic = 901
Cheltuielile activitatii de baza Decontari interne privind cheltuielile
Inregistrarea cheltuielilor indirecte
- cheltuieli fixe (amortizarea)
923/fixe = 901
Cheltuieli indirecte de productie Decontari interne privind cheltuielile
- cheltuieli variabile (utilitati, consumabile)
923/variabile = 901
Cheltuieli indirecte de productie Decontari interne privind cheltuielile
Inregistrarea cheltuielilor generale de administratie
924 = 901
Cheltuieli generale de administratie Decontari interne privind cheltuielile
Calculul cheltuielilor indirecte incorporabile:
921/analitic „cost de productie” = %
Cheltuielile activitatii de baza 923/ variabile
Cheltuieli indirecte de productie
923/ fixe
Cheltuieli indirecte de productie
Cheltuielile generale de administratie:
921/ analitic = 924/
„ch neincorporabile Cheltuieli generale de administratie
in costul stocurilor”
Decontarea costului efectiv al productiei finite:
902 = 921/produs
Decontari interne privind productia obtinuta Cheltuielile activitatii de baza
Inregistrarea produselor finite la cost efectiv
931/produs = 902
Costul productiei obtinute Decontari interne privind productia obtinuta
Decontarea costului productiei obtinute:
- costurile incorporabile
901 = 931
Decontari interne privind cheltuielile Costul productiei obtinute
Si
Decontarea asupra contului 901 a cheltuielilor neincorporabile in costul efectiv al productiei obtinute
901 = 921
Decontari interne privind cheltuielile Cheltuielile activitatii de baza
In cazul in care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, aceasta nu datoreaza impozit specific reglementat prin Legea nr. 170/2016.
In situatia in care societatea devine platitoare de impozit pe profit, pentru activitatea de catering aceasta va datora impozitul specific.
In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 291 din Codul fiscal se aplica cota redusa de 9% asupra bazei de impozitare pentru livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele precum si pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.