Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024

Data aparitiei: 13 Septembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024
controale fiscalecontroale anafcodul fiscalcodul de procedura fiscala
Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2024. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".
 
Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2024, iata, in randurile de mai jos, care sunt principalele deficiente constatate!

1. Directia generala antifrauda fiscala

Principalele deficiente constatate pe linia descoperirii si combaterii evaziunii fiscale pot fi
sintetizate astfel:

1.1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:

A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume
importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili.

B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii.
In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.

Dincolo de aceste aparente, din verificarea modului in care au fost derulate operatiunile intre entitatile de pe lantul de tranzactionare au fost constatate imprejurari privind savarsirea unor fapte de evaziune fiscala si au fost sesizate organele de urmarire penala competente, iar pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor au fost instituite masuri asiguratorii.
 
 Fii perfect protejat impotriva amenzilor inspectorilor ANAF aplicand intotdeauna legislatia de ultima ora! Descopera solutiile oferite de specialisti in Controale fiscale pe TVA. Rambursare, documente justificative, exemple practice - arma ta secreta pentru pregatirea controlului perfect!
 
C) Inregistrarea de catre anumiti contribuabili in evidenta contabila in mod direct, fara interpunerea altor societati, a unor documente care figurau emise de entitati cu un comportament fiscal inadecvat.
Tratamentul acestor situatii a constat, de asemenea, in constatarea imprejurarilor in care au fost savarsite faptele, cuantificarea prejudiciului cauzat bugetului general consolidat al statului si sesizarea organelor de urmarire penala.

Prin inregistrarea unor documente (facturi, borderouri de achizitie, file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol etc) se disimuleaza adevarata provenienta a bunurilor mentionate in aceste documente, acestea putand proveni din contrabanda, productie
nedeclarata, evaziune fiscala sau furt si, in acelasi timp, se ascunde beneficiarul real al venitului corespunzator al acestor marfuri.

1.2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:

Persoane fizice care au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara a-si indeplini obligatiile declarative.
Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile la nivelul ANAF, inclusiv a celor furnizate de societatile care asigura serviciile de curierat.
In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale.

1.3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decat cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata. Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facand dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale.
Exista situatii in care marfurile sunt comercializate fara intocmirea de documente, in timpul controalelor fiind identificata lipsa din gestiune a unor marfuri dar si sume de bani a caror existenta nu poate fi justificata cu documente si/sau creditarea societatii de catre persoane (de regula asociati) care nu au surse de venit corespondente.

1.4. Cazuri in care societati inregistrate in scopuri de TVA, emit facturi in baza carora alte societati (aparent clienti) isi deduc TVA, fara ca emitentul sa isi indeplineasca obligatiile declarative si/sau de plata.
 
In aceste situatii, daca in urma controalelor fiscale s-a constatat ca scopul inregistrarii facturilor de achizitie a fost deducerea fara drept a TVA, atunci au fost si vor fi in continuare sesizate organele de urmarire penala.

1.5. Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale
 
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul sau serviciile prestate direct catre populatie;
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare cu amanuntul si de prestare de servicii direct catre populatie;
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;
- nedeclararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea incorecta a acestora;
- nerespectarea disciplinei financiare;
- nerespectarea cotelor de adaos comercial prevazute la art. 3 alin. (1) si (1^1) din OUG nr. 67/2023, de catre procesatori, distribuitori sau comercianti la vanzarea cu amanuntul si cash&carry.

1.6. Deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale
- nedeclararea veniturilor impozabile obtinute din activitatile de comert electronic (e-commerce) de catre persoane fizice;
- nedeclararea veniturilor obtinute din tranzactiile cu criptomenede;
- nedeclararea veniturilor de natura salariala ale conducatorilor auto care realizeaza activitati de transport alternativ pentru societati care actioneaza prin intermediul platformelor digitale avizate tehnic;
- nedeclararea in tot sau in parte a orelor lucrate de catre angajatii societatilor care presteaza servicii de livrare alimente prin intermediul platformelor digitale;
- nedeclararea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitatea de creare de continut online si promovarea pe diferite platforme media;
- comercializarea de substante din categoria suplimentelor alimentare folosindu-se nelegal cota redusa de TVA;
- identificarea unor contribuabili care au efectuat achizitii de bunuri si servicii de la parteneri declarati in inactivitate fiscala;
- realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule prin intermediul unor societati de tip fantoma create in alte state membre;
- ridicarea si utlizarea numerarului din casieria societatii in interesul unor persoane cu functii de decizie in societate, fara a intocmi documente justificative si fara a evidentia operatiunile in contabilitate.

2. Directia generala coordonare control fiscal

Constatari identificate de organele cu atributii de inspectie fiscala:
- neintocmirea si neutilizarea documentelor justificative contabile pentru operatiunile efectuate;
- completarea eronata a decontului de TVA, prin declararea eronata a sumei taxei deductibile pentru care a luat nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, a sumei taxei pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, in conditiile prevazute de lege, respectiv declararea eronata a sumei taxei colectate a carei exigibilitate a luat nastere in perioada fiscala de raportare;
- nedeclararea la organul fiscal competent si neachitarea obligatiilor fiscale la bugetul de stat a veniturilor incasate urmare a tranzactiilor cu criptomonede;
- neinregistrarea TVA colectata cu cota de 19%, aferenta veniturilor din transmisii video electronice, conform prevederilor legale;
- cheltuieli nedeductibile reprezentand contravaloare servicii externe, refacturate de Grup catre societatea verificata;
- cheltuieli nedeductibile reprezentand cheltuieli cu amortizarea fiscala care depasesc veniturile aferente amortizarii contabile, acestea nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, precum si lipsa certificatului de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul de rezidenta al beneficiarului de venituri;
- cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, reprezentand cheltuielile cu servicii intragrup licentiere drepturi proprietate intelectuala si servicii de gestionare strategica a activelor facturate de catre societatea afiliata;
- cheltuieli nedeductibile cu dobanzile si diferentele de curs valutar, inregistrate in baza contractelor de imprumut incheiate cu societatea afiliata;
- neincadrarea indicatorului financiar (RRCT) calculat pentru societatea verificata, in intervalul de piata stabilit pentru societatile incluse in esantionul de comparabilitate, determinand astfel ajustarea preturilor de transfer in cazul vanzarilor de produse finite catre afiliati, tinandu-se cont de valoarea mediana a intervalului de comparare;
- inregistrarea eronata a unor cheltuieli deductibile, reprezentand cheltuieli cu descarcarea gestiunii titlurilor de participare, din vanzarea carora au fost inregistrate venituri, considerate ca fiind neimpozabile la calculul impozitului pe profit;
- neindeplinirea obligatiei de a depune declaratii de venit cu privire la veniturile din alte surse obtinute din strainatate;
- neindeplinirea cerintelor impuse de prevederile legale, in ceea ce priveste acordarea de discounturi/reduceri comerciale catre principalii clienti in functie de volumul tranzactiilor, acestea neputand fi incadrate ca reduceri comerciale de tip risturne;
- neinregistrarea TVA colectata aferenta unei bazei de impunere constituita din contravaloarea lucrarilor executate si nedecontate pana la data finalizarii lucrarilor;
- nerepectarea prevederilor legale privind stabilirea venitului net anual pentru veniturile realizate din activitati independente (stabilirea acestuia pe baza normelor de venit desi activitatea desfasurata nu este inclusa in nomenclatorul pentru care impozitarea se efectueaza pe baza de norma de venit, astfel ca a fost necesara impunerea prin determinarea venitului net in sistem real);
- neinregistrarea in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire;
- TVA neadmisa la deducere pentru servicii facturate, fara a detine documente care sa justifice achizitia acestora in folosul operatiunilor taxabile ale societatii verificate;
- TVA deductibila ajustata, aferenta cheltuielilor rezultate in urma scaderii din gestiune a marfurilor degradate pentru care nu a fost indeplinita conditia distrugerii;
- TVA neadmisa la deducere aferenta tranzactiilor incheiate cu parteneri inactivi;
- TVA ajustata aferenta pierderilor tehnologice/rebuturi/deseuri peste limitele legale;
- TVA colectata suplimentar, reprezentand TVA colectata aferenta livrarilor “triunghiulare” pentru care nu a fost justificata scutirea livrarilor efectuate de societatea verificata;
- TVA colectatata suplimentar aferenta unor livrari intracomunitare pentru care societatea verificata nu a facut dovada valabilitatii codului de TVA al clientului;
- TVA neadmisa la deducere aferenta unor achizitii de servicii de la un furnizor radiat.

Cele mai frecvente problematici fiscale adresate de contribuabili

Principalele arii de interes pentru care au fost adresate solicitari prin Formularul de contact (e-mail)
 
1 Depunerea declaratiilor fiscale
2 Plata obligatiilor fiscale
3 Inregistrarea in serviciul Spatiul Privat Virtual
4 Inregistrarea fiscala
5 Taxa pe valoarea adaugata
 
Principalele arii de interes pentru care au fost adresate intrebari prin Contact-center-ul ANAF
I Codul fiscal
1. Venituri din cedarea folosintei bunurilor
2. Venituri din activitati independente
3. Taxa pe valoare adaugata
4. Contributii sociale obligatorii
5. Impozit pe veniturile microintreprinderilor
6. Impozit pe profit
7. Altele Cod fiscal
8. Venituri din investitii
9. Venituri din salarii
10. Venitul net anual impozabil
 
II Codul de procedura fiscala
1. Informatii privind modul de completare si depunere al declaratiilor fiscale, precum si termenele pana la care pot fi depuse declaratiile fiscale
2. Inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala
3. Acte administrativ fiscale
4. Obligatii de plata principale si accesorii - dobanzi/ penalitati
5. Organul fiscal competent
6. Executarea silita
7. Termene de plata
8. Alte aspecte privind Codul de procedura fiscala
9. Domiciliul fiscal
10. Colectarea creantelor fiscale. Inlesniri
 
III. Alte problematici fiscale
1. Inregistrarea in serviciul Spatiul Privat Virtual
2. Ro e Factura
3. Campania privind depunerea Declaratie unica (212) - privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
4. Ro e Transport
5. Solicitari in domeniul IT
6. Solicitari cu privire la serviciile electronice ale ANAF
7. Alte problematici fiscale
8. Solicitari in afara sferei de competenta a ANAF
9. Bonuri fiscale si aparate de marcat electronice fiscale
10. Campanii depunere declaratii
Foto: pexels.com





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X