Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat un material informativ privind principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control, precum si principalele problematici fiscale adresate de contribuabili in semestrul II 2023.
In vederea cresterii transparentei si a comunicarii cu mediul de afaceri si cu cetatenii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat prezentul material care este structurat in doua parti:
I. Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control
II. Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili
Directia generala antifrauda fiscala - deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control
Principalele deficiente constatate pe linia descoperirii si combaterii evaziunii fiscale pot fi sintetizate astfel:
1.1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili.
B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii.
In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.
Dincolo de aceste aparente, din verificarea modului in care au fost derulate operatiunile intre entitatile de pe lantul de tranzactionare au fost constatate imprejurari privind savarsirea unor fapte de evaziune fiscala si au fost sesizate organele de urmarire penala competente, iar pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor au fost instituite masuri asiguratorii.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a contabilitatii
C) Inregistrarea de catre anumiti contribuabili in evidenta contabila in mod direct, fara interpunerea altor societati, a unor documente care figurau emise de entitati cu un comportament fiscal inadecvat.
Tratamentul acestor situatii a constat, de asemenea, in constatarea imprejurarilor in care au fost savarsite faptele, cuantificarea prejudiciului cauzat bugetului general consolidat al statului si sesizarea organelor de urmarire penala.
Prin inregistrarea unor documente (facturi, borderouri de achizitie, file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol etc) se disimuleaza adevarata provenienta a bunurilor mentionate in aceste documente, acestea putand proveni din contrabanda, productie nedeclarata, evaziune fiscala sau furt si, in acelasi timp, se ascunde beneficiarul real al venitului corespunzator al acestor marfuri.
1.2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
Persoane fizice care au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara a-si indeplini obligatiile declarative.
Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile la nivelul ANAF, inclusiv a celor furnizate de societatile care asigura serviciile de curierat.
In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale
1.3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decat cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata. Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facand dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale.
Exista situatii in care marfurile sunt comercializate fara intocmirea de documente, in timpul controalelor fiind identificata lipsa din gestiune a unor marfuri dar si sume de bani a caror existenta nu poate fi justificata cu documente si/sau creditarea societatii de catre persoane (de regula asociati) care nu au surse de venit corespondente.
Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul sau serviciile prestate direct catre populatie;
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare cu amanuntul si de prestare de servicii direct catre populatie;
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;
- nedeclararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea incorecta a acestora;
- nerespectarea disciplinei financiare;
- nerespectarea cotelor de adaos comercial prevazute la art. 3 alin. (1) si (1^1) din OUG nr. 67/2023, de catre procesatori, distribuitori sau comercianti la vanzarea cu amanuntul si cash&carry.
Constatari identificate de organele cu atributii de inspectie fiscala:
- TVA neadmisa la deducere pentru servicii facturate, fara a detine documente care sa justifice achizitia acestora in folosul operatiunilor taxabile ale societatii verificate;
- TVA deductibila ajustata, aferenta cheltuielilor rezultate in urma scaderii din gestiune a marfurilor degradate pentru care nu a fost indeplinita conditia distrugerii;
- TVA neadmisa la deducere aferenta tranzactiilor incheiate cu parteneri inactivi;
- TVA ajustata aferenta pierderilor tehnologice/rebuturi/deseuri peste limitele legale;
- TVA colectata suplimentar, reprezentand TVA colectata aferenta livrarilor “triunghiulare” pentru care nu a fost justificata scutirea livrarilor efectuate de societatea verificata;
- TVA colectata suplimentar aferenta unor livrari intracomunitare pentru care societatea verificata nu a facut dovada valabilitatii codului de TVA al clientului;
- TVA neadmisa la deducere aferenta unor achizitii de servicii de la un furnizor radiat;
- cheltuieli nedeductibile reprezentand contravaloare servicii externe, refacturate de Grup catre societatea verificata;
- cheltuieli nedeductibile reprezentand cheltuieli cu amortizarea fiscala care depasesc veniturile aferente amortizarii contabile, acestea nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, precum si lipsa certificatului de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul de rezidenta al beneficiarului de venituri;
- cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, reprezentand cheltuielile cu servicii intragrup licentiere drepturi de proprietate intelectuala si servicii de gestionare strategica a activelor facturate de catre societatea afiliata;
- cheltuieli nedeductibile cu dobanzile si diferentele de curs valutar, inregistrate in baza contractelor de imprumut incheiate cu societatea afiliata;
- neincadrarea indicatorului financiar (RRCT) calculat pentru societatea verificata, in intervalul de piata stabilit pentru societatile incluse in esantionul de comparabilitate, determinand astfel ajustarea preturilor de transfer in cazul vanzarilor de produse finite catre afiliati, tinandu-se cont,de valoarea mediana a intervalului de comparare;
- inregistrarea eronata a unor cheltuieli deductibile, reprezentand cheltuieli cu descarcarea gestiunii titlurilor de participare, din vanzarea carora au fost inregistrate venituri, considerate ca fiind neimpozabile la calculul impozitului pe profit;
- neintocmirea si neutilizarea documentelor justificative contabile pentru operatiunile efectuate;
- completarea eronata a decontului de TVA, prin declararea eronata a sumei taxei deductibile pentru care a luat nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, a sumei taxei pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, in conditiile prevazute de lege, respectiv declararea eronata a sumei taxei colectate a carei exigibilitate a luat nastere in perioada fiscala de raportare;
- nedeclararea la organul fiscal competent a veniturilor incasate urmare a tranzactiilor cu criptomonede si neachitarea obligatiilor fiscale la bugetul de stat;
- neinregistrarea TVA colectata cu cota de 19%, aferenta veniturilor din transmisii video electronice, conform prevederilor legale;
- neindeplinirea obligatiei de a depune declaratii de venit cu privire la veniturile din alte surse obtinute din strainatate;
- neindeplinirea cerintelor impuse de prevederile legale, in ceea ce priveste acordarea de discounturi/reduceri comerciale catre principalii clienti in functie de volumul tranzactiilor, acestea neputand fi incadrate ca reduceri comerciale de tip risturne;
- neinregistrarea TVA colectata aferenta unei bazei de impunere constituita din contravaloarea lucrarilor executate si nedecontate pana la data finalizarii lucrarilor;
- nerepectarea prevederilor legale privind stabilirea venitului net anual pentru veniturile realizate din activitati independente (stabilirea acestuia pe baza normelor de venit desi activitatea desfasurata nu este inclusa nomenclatorul pentru care impozitarea se efectueaza pe baza de norma de venit, astfel ca a fost necesara impunerea prin determinarea venitului net in sistem real);
- neinregistrarea in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire.
Cele mai frecvente problematici fiscale adresate de contribuabili
Directia generala de asistenta pentru contribuabili desfasoara permanent activitati in vederea realizarii obiectivelor Agentiei in ceea ce priveste cresterea conformarii voluntare si imbunatatirea relatiei cu contribuabilii.
Prezentam, mai jos, principalele arii de interes pentru care au solicitat asistenta contribuabilii in semestrul II 2023, identificate in Formularul de contact, respectiv in apelurile primite prin intermediul Call-center-ului ANAF.
Principalele arii de interes pentru care au fost adresate solicitari prin Formularul de contact (email):
1. Depunerea declaratiilor fiscale
2. Plata obligatiilor fiscale
3. Inregistrarea in serviciul Spatiul Privat Virtual
4. Inregistrarea fiscala
Principalele arii de interes pentru care au fost adresate intrebari prin Contact-center-ul ANAF
I. Codul fiscal
1. TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
2. Venituri din cedarea folosintei bunurilor
3. Venituri din activitati independente
4. Contributii sociale obligatorii
5. Impozit pe profit
II. Codul de procedura fiscala
1. Depunerea declaratiilor fiscale
2. Inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala
3. Executarea silita
4. Organul fiscal competent
5. Plata obligatiilor fiscale
III. Inregistrarea in serviciul Spatiul Privat Virtual
IV. Campania privind depunerea Declaratie unica (212) - privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
V. Informatii referitoare la serviciile electronice ale ANAF
Materialul realizat de ANAF poate fi consultat integral AICI >>
Foto: pixabay.com