Gestionarea corecta a stocurilor reprezinta un aspect esential pentru buna functionare a oricarei companii, avand implicatii directe asupra performantei financiare si a conformitatii fiscale. Inventarierea stocurilor are rolul de a asigura corectitudinea si transparenta in evidentele contabile, insa discrepantele intre stocul faptic si cel valoric pot genera probleme complexe, atat din perspectiva contabila, cat si fiscala.
Bunuri lipsa din gestiune imputabile administratorului - Tratamentul fiscal si contabil
Intrebare: "La inventariere s-a constatat o diferenta mare intre stocul faptic si stocul valoric (din evidentele contabile). Inregistrarea acestui stoc drept minus la inventariere, pe cheltuiala, cu ajustarea TVA, presupune o pierdere contabila la finalul anului. Aceasta varianta nu este prea agreata din motive legate de linia de credit etc.
- Ian 2039 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2096 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 151, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 76, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Daca le inregistram minus la inventariere, imputabile administratorului, cum se procedeaza? Nu se mai ajusteaza TVA? Pe de-o parte, se trec pe cheltuiala stocurile si se inregistreaza pe contul 7588, iar valoarea stocului se impoziteaza? Se emite factura? Exista vreo prevedere referitoare la in cat timp trebuie sa achite aceasta suma? Mai sunt alte aspecte de luat in calcul?"
Raspuns:
In ceea ce priveste TVA pentru suma imputata:
Conform prevederilor din Codul fiscalk de la ART. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital alin.1 lit c
(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri : (...)
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate.
Norme metodologice:
(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:
a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
b) situatiilor prevazute la art. 270 alin. (8) si la art. 271 alin. (5).
Scapati de orice grija privind inventarierea! Urmati pas cu pas instructiunile prezentate in lucrarea “Manualul de Inventariere”!
Bunuri lipsa din gestiune imputabile administratorului - 3 aspecte importante
In cazul bunurilor lipsa din gestiune imputabile administratorului, tratamentul fiscal si contabil este urmatorul:
1. Nu se colecteaza TVA pentru sumele imputate, deoarece acestea nu sunt considerate contravaloarea unor livrari de bunuri sau prestari de servicii in sfera TVA (conform Codului fiscal si Normelor metodologice).
2. Ajustarea TVA dedus initial se realizeaza, deoarece bunurile nu mai sunt utilizate pentru operatiuni taxabile, fiind lipsa din gestiune.
3. daca lipsurile din gestiune sunt imputabile, atunci cheltuielile mentionate sunt deductibile (au practic in contrapartida un venit impozabil, din imputare) asa cum rezulta din prevederile de la art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal
Inregistrarile contabile sunt:
1. Scoaterea din gestiune a bunurilor lipsa:
607 "Cheltuieli privind marfurile " = 371 "Marfuri" (daca sunt marfuri)
2. Inregistrarea creantei fata de administrator pentru valoarea imputata:
461 "Debitori diversi" = 7588 "Alte venituri din exploatare"
3. Ajustarea TVA dedus initial:
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 4426 "TVA deductibila"
Nu este obligatorie emiterea unei facturi catre administrator pentru suma imputata.
Trebuie sa aveti documente justificative cu privire la suma imputata, astfel:
- Proces-verbal de inventariere, semnat de comisia desemnata.
- Proces-verbal de imputare sau decizie interna care detaliaza valoarea imputata.
- Acord de plata cu administratorul (optional), care poate stabili termenele si modalitatile de achitare.
In ceea ce priveste termenul de plata, daca nu exista o clauza contractuala specifica in contractul de mandat privind termenul de plata pentru sumele imputabile, acesta trebuie stabilit de catre asociati (AGA) sau de comun acord cu administratorul.
Foto: pixabay.com