Aveti nelamuriri in ceea ce priveste corectarea facturilor? Cititi mai jos care sunt indicatiile expertului Irina Dumitrescu si gasiti solutia corecta pentru fiecare caz in parte.
Corectarea facturilor: cum se procedeaza in functie de caz?
In situatia in care se constata ca o factura a fost emisa eronat (fie datele continute sunt eronate/lipsesc, fie s-a aplicat un regim TVA eronat), corectarea acesteia se efectueaza astfel:
• in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
• in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului:
• fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte,
• fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
Acelasi mecanism se aplica si in situatii precum:
• o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata. Aceasta poate corecta facturile emise aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
• o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare pentru operatiuni care nu se cuprind in sfera de aplicarea a taxei, se supun masurilor de simplificare sau care sunt neimpozabile in Romania. Aceasta poate corecta facturile emise aplicand regimul TVA corespunzator operatiunilor realizate.
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de TVA. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297-302 din Codul fiscal.
Corectarea autofacturilor
In cazul autofacturilor, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate. In situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin normele metodologice se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.