Regulamentul General pentru Protectia Datelor (GDPR) a intrat in vigoare de la 25 mai, dar multe IMM-uri inca nu au reusit sa ii implementeze normele. Firmele mici si mijlocii sunt nemultumite de faptul ca autoritatile nu le-au oferit sprijinul necesar in ceea ce priveste pregatirea implementarii noilor reguli privind protectia datelor cu caracter personal.
Potrivit unui chestionar realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), peste 42% dintre IMM-uri nu au adoptat normele GDPR. Iar aproape 28,9% dintre respondenti au mentionat ca urmeaza sa implementeze regulamentul. Doar 28,9% dintre IMM-urile care au participat la sondajul CNIPMMR au raspuns pozitiv atunci cand au fost intrebate daca au reusit sa adopte masuri la nivelul societatii/organizatiei lor in ceea ce priveste implementarea GDPR.
GDPR: Sunt pregatite IMM-urile sau nu?
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 30.05-4.06.2018 un sondaj sub forma unui chestionar aplicat pe site-ul www.cnipmmr.ro si la nivelul membrilor CNIPMMR privind impactul noilor reguli legate de protectia datelor si de stadiul de implementare a masurilor necesare pentru conformare la nivelul intreprinderii/ organizatiei. Respondentii in numar de 210, au fost in proportie de 51,4 % microintreprinderi, 21,6 % intreprinderi mici, 18,9% intreprinderi mijlocii si 8,1% ONG-uri si alte forme juridice.
Din cei 210 respondenti, 52,6% au intre 1-9 salariati, 26,3% detin intre 10-50 salariati, 15,8% au intre 51-250 de salariati, restul de 5,3% avand peste 250 de salariati.
Intrebati daca detin informatii despre continutul Regulamentului General privind Protectia Datelor nr. 679/2016?, 79,4% au raspuns pozitiv.
Intrebati unde au gasit informatii corespunzatoare despre continutul Regulamentului General privind Protectia Datelor, respondentii au mentionat:
35%: Site-urile nationale/la nivel european
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
30%: Mass-media
15%: Societati de consultanta
12%: Autoritatile publice din Romania
8%: Altele
Intrebati daca au reusit sa adopte masuri la nivelul societatii/organizatiei lor pentru implementarea Regulamentului General privind Protectia Datelor din data de 25 mai 2018, 42,1% au raspuns negativ, 28,9% pozitiv, 28,9% mentionand ca urmeaza.
Astfel, etapele pe care au reusit sa le parcurga pana acum la nivelul societatii/organizatiei pentru implementarea Regulamentului General privind Protectia Datelor, au fost:
• 39%: Auditarea datelor si proceselor, pentru a evalua masura in care GDPR se aplica organizatiei/societatii (identificarea datelor cu caracter personal si a locului unde se afla ele)
• 22%: Gestionarea – controlarea modului in care se utilizeaza datele cu caracter personal (adoptarea de politici transparente, care arata clar in ce fel, cand si cum colecteaza si prelucreaza organizatia dvs. date cu caracter personal)
• 22%: Protejarea – stabilirea de masuri de securitate pentru a proteja datele personale (crearea unui plan de gestiune a riscurilor si utilizarea unei infrastructuri sigure si caracteristici avansate de securitate)
• 17%: Asigurarea noilor cerinte si standarde privind transparenta, raspunderea si pastrarea evidentelor (folosirea de instrumente corespunzatoare)
Intrebati daca la nivelul societatii/organizatiei este cazul numirii unui responsabil pentru protectia datelor?, 54,1% au raspuns pozitiv.
Astfel, in ceea ce priveste problema responsabilului pentru protectia datelor, respondentii au mentionat:
• 46,7%: Urmeaza sa gaseasca o solutie
• 40%: Vor numi o persoana dintre salariatii existenti
• 13,6%: Vor externaliza catre o societate specializata
Intrebati daca au intampinat dificultati in implementarea Regulamentului General privind Protectia Datelor, 86,% au raspuns pozitiv.
Astfel, printre cele mai importante dificultati intampinate in implementarea GDPR, respondentii au mentionat:
- 16%: Lipsa unor ghiduri practice/proceduri standard
• 16%: Cresterea efortului birocratic (noi proceduri, efort sporit pentru obtinerea consimtamantului de colectarea si prelucrare a datelor cu caracter personal, etc.)
• 14%: Complexitatea regulamentului (multe pagini, terminologie dificila, etc.)
• 14%: Insuficienta informare si lipsa unor campanii organizate
• 6%: Cresterea cheltuielilor de consultanta
• 34%: Altele (Timpul insuficient pentru implementare, Cresterea cheltuielilor de personal (noi angajari/mariri de salariu, Cresterea cheltuielilor de investitii (noi echipamente/soft-uri), Consultanti insuficienti si dificil de gasit, Lipsa unor masuri de sustinere/facilitati fiscale).
Intrebati ce solutii tehnice ati operationalizat in domeniul protectiei datelor pana in prezent, respondentii au mentionat:
• 29%: Criptarea datelor
• 26%: Instrumente automate pentru descoperirea, catalogarea si clasificarea datelor personale in intreaga organizatie
• 24%: Capabilitati de prevenire a pierderilor de date (DLP) pentru a examina fluxurile de date si a identifica datele cu caracter personal care nu fac obiectul garantiilor sau autorizatiilor adecvate
• 21%: Altele (instrumente DLP pentru a bloca sau pune in carantina fluxurile de date cu probleme, in asteptarea rectificarii adecvate, achizitionarea de echipamente performante si/sau softuri)
La intrebarea “Ati reusit sa va instruiti salariatii proprii privind regulile/procedurile adoptate de confidentialitate si securitate a datelor”, doar 21,1% au raspuns pozitiv, restul mentionand ca urmeaza (44,7%) sau ca nu au reusit inca sa iti instruiasca salariatii (34,2%).
Intrebati daca considera ca amenzile de 20 mil. euro sau 4% din cifra de afaceri sunt exagerat de mari sau sunt disproportionate, 97,4% au raspuns pozitiv.
In cazul intrebarii “Considerati ca autoritatile publice competente au asigurat masuri corespunzatoare pregatirii implementarii GDPR in Romania?”, 97,4% au mentionat ca nu.
Masuri GDPR: de ce au nevoie IMM-urile?
Printre solutiile propuse de CNIPMMR, reprezentantii institutiei solicita autoritatilor competente adoptarea unor masuri precum urmatoarele:
- realizarea unui program de digitalizare si sustinerea costurilor implicate, din fondurile UE;
- asigurarea unui serviciu de consiliere gratuita pentru IMM-uri pentru implementarea Regulamentului General privind Protectia Datelor;
- realizarea unui ghid aplicativ concret si complet pentru IMM-uri, cu pasi de urmat, proceduri operationale, institutii, termene, formulare, etc. disponibil on-line;
- realizarea unei ample campanii de informare adaptate specificului IMM-urilor;
- realizarea de cursuri de formare gratuite.
Atentie, firma dvs. risca una dintre cele mai dure amenzi prevazute in legislatia europeana! Daca nu v-ati indeplinit obligatiile prevazute de Regulamentul UE nr. 679/2016 privind Protectia Datelor cu Caracter Personal, iata ghidul GDPR care va va indruma de la A la Z.