Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Comert online: ce aspecte contabile, fiscale si legale trebuie sa aveti in vedere

Data aparitiei: 17 Octombrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Comert online: ce aspecte contabile, fiscale si legale trebuie sa aveti in vedere
comert onlinemagazin onlinemetoda inventarului permanentmetoda global-valorica la pret de vanzarecomert cu amanuntul

Daca vindeti produse printr-un magazine online propriu, gestionarea vanzarilor online de produse implica o serie de aspecte complexe din punct de vedere contabil, fiscal si legal. In continuare, veti afla cum se organizeaza evidenta fiscal-contabila la o societate nou-infiintata, cu cod CAEN 4791 (Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet), fara activitate comerciala desfasurata intr-o locatie fizica.

Este esential sa se tina o evidenta riguroasa a stocurilor de produse, utilizand metoda inventarului permanent pentru inregistrarea intrarilor si iesirilor. De asemenea, se poate utiliza metoda global valorica la pretul de vanzare cu amanuntul pentru gestiunea marfurilor.

Este necesar sa emiteti facturi fiscale pentru toate vanzarile efectuate si sa tineti o evidenta clara a platilor primite, fie ele in numerar, prin transfer bancar sau card bancar.

De exemplu, pentru a desfasura activitati de vanzare de produse fitofarmaceutice, firma dvs. trebuie sa obtina un certificat de inregistrare eliberat de unitatea fitosanitara. Este important sa aveti personal calificat si sa respectati cerintele de organizare si functionare pentru unitatile fitofarmaceutice.

Fiind o firma online, trebuie sa va asigurati ca respectati regulile GDPR referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal ale clientilor.

Trebuie sa aveti o pagina dedicata conditiilor si termenilor de utilizare a magazinului online, care sa includa informatii despre modalitatea de comanda, drepturile si obligatiile partilor, modalitatile de livrare si plata, precum si termenul de restituire a produselor conform legislatiei in vigoare.

Totul despre Comertul online: regim TVA si controale fiscale! Cumparati din Bulgaria si vindeti in Romania? Cumparati din China si vindeti in SUA? Cumparati din Bulgaria si vindeti in Germania? Aceste operatiuni implica regimuri fiscale diferite, apar chestiuni specifice legate de TVA si de inregistrarile contabile. Ghidul va arata cum sa procedati in fiecare caz in parte. Detalii aici >>

Potrivit legislatiei, este necesar sa aveti un link catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor pe prima pagina a magazinului online.

Referitor la vanzarea online, activitate dupa cum este definita de codul CAEN aferent este clasificata ca fiind de comert cu amanuntul. Astfel, monografia contabila este cea specifica acestui tip de comert, in cadrul caruia pentru evidenta marfurilor se utilizeaza cel mai frecvent metoda global-valorica la pret de vanzare.

Potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul comertului cu amanuntul nu se utilizeaza metoda inventarului intermitent pentru inregistrarea stocurilor, ci numai metoda inventarului permanent, prin care sunt evidentiate toate operatiunile de intrare si iesire, ceea ce permite stabilirea si cunoasterea in orice moment a stocurilor, atat cantitativ, cat si valoric.

Din punct de vedere fiscal, magazinele online se aseamana cu cele fizice, urmand aceleasi reguli de taxare. Cele mai comune spete fiscale intalnite in cazul magazinelor online sunt legate de taxa pe valoarea adaugata.

Activitatea de comert online, corespunzatoare codului CAEN 4791 este o activitate de comert cu amanuntul, in cadrul careia pentru evidenta gestiunii marfurilor se utilizeaza metoda global-valorica la pret de vanzare cu amanuntul.

Potrivit pct. 286 alin. (8) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, in comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se utilizeze alta metoda.

In privinta casei de marcat, potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 sunt obligati sa le utilizeze operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.

Conform art. 2 lit. h) din aceasta ordonanta, sunt exceptati de la obligatia utilizarii casei de marcat operatorii care desfasoara activitati de comert cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.

Ca atare, societatea nu este obligata sa se doteze cu casa de marcat daca nu are magazin propriu prin care sa realizeze activitati de comert cu amanuntul direct catre clienti persoane fizice.

In cazul incasarilor in numerar efectuate prin intermediul firmei de curierat, livrarile se vor face catre clientii persoane fizice pe baza de factura, iar pentru incasari se aplica exceptia de la art. 2 lit. h) din O.U.G. nr. 28/1999 in sensul ca firmele de curierat vor emite chitante-ramburs pentru sumele incasate in numerar de la clienti, urmand ca decontarea sa se faca pe baza documentelor bancare (ordin de plata, extras de cont). Optional, decontarea sumelor intre societate si firma de curierat se poate face si cu ajutorul facturii de decontare.

Legea romaneasca prevede obligativitatea de a emite bon fiscal persoanelor fizice care platesc cu bani lichizi.

Pentru a face incasari fara casa de marcat de la persoanele fizice aveti urmatoarele alternative:

1. Incasarea banilor prin transfer bancar.
2. Incasarea banilor prin plata cu cardul.
3. Incasarea banilor prin intermediul unei firme de curierat care emite chitanta in baza facturii emise de firma dumneavoastra (firma de curierat are dreptul de a incasa banii cu chitanta urmand sa transfere banii in contul dumneavoastra conform contractului).

In cazul clientilor persoane juridice puteti face incasari pe baza de factura + chitanta.

Pe scurt, singurul caz in care casa de marcat este obligatorie este acela cand firma dvs. face direct livrarea bunului sau serviciului catre un client persoana fizica.

Nu este nevoie de un contract semnat cu fiecare client in parte. Legislatia din domeniu permite existenta unui contract general, prezent la vedere in magazinul online, in cazul in care va decideti sa deschideti unul (de cele mai multe ori sub forma de "Termeni si Conditii").

In principiu acest contract trebuie sa contina clauze privind modalitatea de comanda, obligatiile partilor, drepturile partilor, modalitatea de livrare, modalitatea de plata si termenul admis pentru restituirea produselor, conform Legii nr. 365/2002 acest termen este de 10 zile de la livrarea produsului.

Contractul va fi considerat valid si semnat de parti in momentul in care beneficiarul se angajeaza in achizitionarea de bunuri din magazinul dvs., astfel nu va mai fi nevoie sa semnati alte acte suplimentare.

Vanzarea produselor pe teritoriul Romaniei impune aplicarea TVA in cota de 19%, 9% (alimente si medicamente) sau 5% (carti, reviste, alte publicatii etc.), in functie de tipul produsului vandut.

Magazinele online platitoare de TVA au dreptul de a deduce taxa aferenta produselor si serviciilor achizitionate in scopul desfasurarii activitatii si concomitent obligatia de a colecta TVA aferenta bunurilor vandute. Diferenta rezultata dintre taxa colectata si cea dedusa este suma datorata de societate catre bugetul de stat, obligatie fiscala care se indeplineste prin depunerea decontului de taxa (declaratia 300).

Deducerea taxei din tranzactiile interne pentru marfurile achizitionate spre revanzare sau pentru serviciile conexe cumparate se realizeaza prin primirea facturii fiscale de la furnizor, la care se anexeaza documentele justificative suplimentare, cum ar fi avizul de insotire a marfii in cazul bunurilor sau procesul-verbal de prestare in cazul serviciilor.

Vanzarile si achizitiile efectuate de magazinele online platitoare de TVA trebuie declarate de asemenea in formularul 394 Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, informatiile referindu-se la denumirea partenerului, codul de identificare, adresa si valoarea tranzactionata.

In cazul magazinelor online care se aprovizioneaza cu produse din afara UE, TVA este calculata de autoritatile vamale si achitata impreuna cu taxele vamale la intrarea produselor pe teritoriul national in baza declaratiei vamale de import. Aceste proceduri sunt intocmite de autoritatile vamale impreuna cu un posibil comisionar vamal (de obicei transportatorul), neexistand obligatii fiscale ulterioare.

Referitor la companiile care vor sa isi deschida un magazin electronic, Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comertul electronic precizeaza ca pentru a face comert in mediul virtual este obligatorie postarea in website (magazin online) a datelor de inregistrare de la Registrul Comertului, in caz contrar se va considera ca fiind contraventie.

De asemenea, aveti nevoie si sa va asigurati ca desfasurati o activitate autorizata in conformitate cu dispozitiile Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, adica sa respectati respectati GDPR (General Data Protection Regulation).

Este necesar sa existe link catre ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) in magazinul online.

Conform Ordinul ANPC nr. 433/2009, art. 3: Operatorii economici care administreaza site-uri de e-commerce (comert electronic) sunt obligati sa prezinte pe prima pagina a site-ului (home page) un link catre adresa oficiala de web a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor: www.anpc.gov.ro.

Astfel, daca aveti un magazin online, aveti obligatia de a posta pe prima pagina a magazinului dvs. link-ul catre pagina web a ANPC. In acest ordin nu sunt prevazute sanctiunile care apar in urma nerespectarii acestui ordin. Tot in acest ordin nu sunt stipulate forma de prezentare (culoarea, marimea fontului etc.) a acestui link.

Monografie contabila comert online

-achizitie marfuri:
371 = 401
371 = 378

Vanzare marfuri:
411 = 707

Descarcare de gestiune:
607 = 371
378 = 371

In cazul in care vindeti pe o platforma, veti avea si anumite costuri legate de plata serviciilor acces platforma:
628 = 401.

Foto: unsplash.com






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X