Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat un proiect de Ordin pentru aprobarea modelelor si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de control desfasurata de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF).
In scopul asigurarii conformitatii cu normele de protectie a datelor cu caracter personal adoptate de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene in anul 2016, respectiv Regulamentul UE 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), la nivelul DGAF, au fost analizate formularele utilizate in activitatea de control a inspectorilor antifrauda, impreuna cu responsabilul cu protectia datelor cu caracter personal de la nivelul ANAF.
In acest sens, dupa analiza intreprinsa, s-a luat decizia eliminarii, din cuprinsul actelor de control, a anumitor date cu caracter personal, dintre care exemplificam codul numeric personal (cu exceptia procesului-verbal) si adresa de domiciliu a reprezentantului contribuabilului.
Totodata, ca urmare a recomandarii Directiei generale de legislatie Cod procedura fiscala, reglementari nefiscale si contabile din cadrul Ministerului Finantelor au fost modificate instructiunile de completare a documentelor „Invitatie” si ”Somatie”, in sensul inserarii, in cuprinsul instructiunilor de completare si utilizare, a precizarilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare: "Ori de cate ori organul fiscal trebuie sa stabileasca un termen pentru exercitarea unui drept sau indeplinirea unei obligatii de catre contribuabil/platitor, acesta trebuie sa fie rezonabil, pentru a da posibilitatea contribuabilului/platitorului sa isi exercite dreptul sau sa isi indeplineasca obligatia. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducatorului organului fiscal".
In vederea clarificarii formularisticii necesare pentru realizarea activitatii de prelevare a probelor de marcaje si esantioane de bunuri/produse ambalate se impune introducerea actului/documentului de control denumit ”Proces-verbal de prelevare probe”. Acest document de control este necesar pentru a releva mai clar caracterul secvential al controlului prin prezentarea in mod distinct a activitatii de prelevare a probelor de marcaje si esantioane de bunuri/produse ambalate, ca etapa a controlului antifrauda.
O alta noutate consta in posibilitatea ca un contribuabil/platitor sa isi exprime punctul de vedere fata de constatarile mentionate in cuprinsul procesului-verbal incheiat la finalizarea controlului, in termen de 5 zile de la comunicare acestuia.
Un alt element de noutate consta in modificarea si completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, noutate ce se regaseste la art. 10 alin. (1) potrivit caruia in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute de lege, contribuabilul/platitorul verificat are posibilitatea, ca in termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, de a acoperi integral prejudiciul, prin plata efectiva.
Astfel, se aproba modelul si continutul formularelor utilizate in activitatea de control a Directiei generale antifrauda fiscala, prevazute in anexele nr. 1a - 7a, care fac parte integranta din prezentul ordin, dupa cum urmeaza:
1. Proces-verbal - anexa nr. 1a;
2. Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri - anexa nr. 2a;
3. Proces-verbal de sigilare/desigilare - anexa nr. 3a;
4. Proces-verbal de prelevare probe - anexa nr. 4a;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
5. Invitatie - anexa nr. 5a;
6. Somatie - anexa nr. 6a;
7. Nota explicativa - anexa nr. 7a.
Documentele pot fi consultate AICI >>
Foto: pixabay.com