Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Update 12 februarie 2025: OPANAF nr. 128/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 120 din 10 februarie 2025, oficializeaza modelul si continutul formularelor si documentelor utilizate in activitatea de control a Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF).
In scopul asigurarii conformitatii cu normele de protectie a datelor cu caracter personal adoptate de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene in anul 2016, respectiv Regulamentul UE 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), la nivelul DGAF, au fost actualizate formularele utilizate in activitatea de control a inspectorilor antifrauda, impreuna cu responsabilul cu protectia datelor cu caracter personal de la nivelul ANAF.
In acest sens, s-a luat decizia eliminarii, din cuprinsul actelor de control, a anumitor date cu caracter personal, dintre care exemplificam codul numeric personal (cu exceptia procesului-verbal) si adresa de domiciliu a reprezentantului contribuabilului.
Totodata, ca urmare a recomandarii Directiei generale de legislatie Cod procedura fiscala, reglementari nefiscale si contabile din cadrul Ministerului Finantelor au fost modificate instructiunile de completare a documentelor „Invitatie” si ”Somatie”, in sensul inserarii, in cuprinsul instructiunilor de completare si utilizare, a precizarilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare: "Ori de cate ori organul fiscal trebuie sa stabileasca un termen pentru exercitarea unui drept sau indeplinirea unei obligatii de catre contribuabil/platitor, acesta trebuie sa fie rezonabil, pentru a da posibilitatea contribuabilului/platitorului sa isi exercite dreptul sau sa isi indeplineasca obligatia. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducatorului organului fiscal".
In vederea clarificarii formularisticii necesare pentru realizarea activitatii de prelevare a probelor de marcaje si esantioane de bunuri/produse ambalate se impune introducerea actului/documentului de control denumit ”Proces-verbal de prelevare probe”. Acest document de control este necesar pentru a releva mai clar caracterul secvential al controlului prin prezentarea in mod distinct a activitatii de prelevare a probelor de marcaje si esantioane de bunuri/produse ambalate, ca etapa a controlului antifrauda.
O alta noutate consta in posibilitatea ca un contribuabil/platitor sa isi exprime punctul de vedere fata de constatarile mentionate in cuprinsul procesului-verbal incheiat la finalizarea controlului, in termen de 5 zile de la comunicare acestuia.
Un alt element de noutate consta in modificarea si completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, noutate ce se regaseste la art. 10 alin. (1) potrivit caruia in cazul savarsirii unei infractiuni prevazute de lege, contribuabilul/platitorul verificat are posibilitatea, ca in termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat, in urma caruia se individualizeaza un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de pana la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adauga dobanzile si penalitatile, de a acoperi integral prejudiciul, prin plata efectiva.
Astfel, in Monitorul Oficial s-au publicat formularele utilizate in activitatea de control a Directiei generale antifrauda fiscala, dupa cum urmeaza:
1. Proces-verbal -
2. Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri
3. Proces-verbal de sigilare/desigilare
4. Proces-verbal de prelevare probe
5. Invitatie
6. Somatie
7. Nota explicativa.
PROCES-VERBAL
incheiat in ............... ziua ..... luna ..... anul .....
Subsemnatii, ..................................................., avand functia de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifrauda fiscala, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a ordinelor de serviciu permanent si a legitimatiilor de control nr. ..........................., am efectuat, in perioada ................................, un control antifrauda la .............................., avand codul de identificare fiscala ............................., inmatriculata la Oficiul National al Registrului Comertului cu nr. ...................., cu sediul social in localitatea .............................., bd./str. ........................ nr. .........., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., judetul/sectorul ......................, cu domiciliul fiscal in localitatea ..............................., bd./str. ..................................... nr. .........., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., judetul/sectorul ......................, avand urmatoarele obiective: ...........................................................................................................
Contribuabilul/Platitorul are ca obiect principal de activitate declarat ........................................ si desfasoara efectivactivitate constand in...................................................................... .
Controlul s-a desfasurat ............................., unde contribuabilul/platitorul sus-mentionat are ........................................ .
In timpul controlului contribuabilul/platitorul a fost reprezentat de6 ......................., avand calitatea de .............................. .
CAPITOLUL I
Constatari
..................
CAPITOLUL II
Prevederile legale incalcate
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
PROCES-VERBAL de ridicare/restituire de inscrisuri
incheiat in .................... ziua ..... luna ..... anul .....
Subsemnatii, .............................., avand functia de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifrauda fiscala, in baza prevederilor art. 6 alin. (2) lit. g)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, si ale art. 64 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a ordinelor de serviciu permanent si a legitimatiilor de control nr. ................, am ridicat de la/restituit ...................., in prezenta ...............,urmatoarele (documente, inscrisuri etc.): .................................. .
Mentionam ca pentru documentele ridicate s-au lasat/nu s-au lasat copii certificate.
Documentele/Inscrisurile au fost ridicate din ........................... .
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in doua exemplare, din care unul a fost inmanat contribuabilului/platitorului.
Inspectori antifrauda,
.............................................
(numele, prenumele si semnatura)
Contribuabil/Platitor,
.......................................................
(denumirea)
Reprezentant,
.......................................................
(numele, prenumele si semnatura)
Martori,
.................................................................
.................................................................. [numele si prenumele, semnatura, B.I./C.I./
pasaport seria ..... nr. ........., eliberat(a) de ................
la data de ...............]
PROCES-VERBAL de sigilare/desigilare
incheiat in ............... ziua ..... luna ..... anul .....
Subsemnatii, ....................................., avand functia de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifrauda fiscala, in baza prevederilor art. 6 alin. (2) lit. l) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, a ordinelor de serviciu permanent si a legitimatiilor de control nr. ..............., astazi, .........., ora .........., in prezenta ...................., avand functia de ................... la ..............., posesor al B.I./C.I./pasaportului seria ......
nr. .........., eliberat(a) de ............. la data de ........, am procedat la sigilarea urmatoarelor: ........................
Cele sigilate apartin ................................. .
Sigilarea a fost determinata de .................. .
A fost aplicat sigiliul................................ .
In conformitate cu prevederile art. 260 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, inlaturarea sau distrugerea sigiliului constituie infractiune si se pedepseste conform legii.
Prezentul proces-verbal a fost intocmit in doua exemplare, din care un exemplar a fost inmanat ......... .
Inspectori antifrauda,
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Contribuabil/Platitor,
..................................
(denumirea)
Reprezentant,
..................................
(numele, prenumele si semnatura)
PROCES-VERBAL de prelevare probe
incheiat in ............................. ziua ........ luna ......... anul .........
Subsemnatii, ..............................., avand functia de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifrauda fiscala, in temeiul art. 6 alin. (2) lit. g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014 cu modificarile ulterioare, al ordinelor de serviciu permanent si al legitimatiilor de control nr. .............., in cadrul controlului antifrauda, efectuat la ..................., avand codul de identificare fiscala ..................., cu sediul social in localitatea ....................................., bd./str. ....................... nr. ......, bl. ....., sc......., et. ......., ap. ......., judetul/sectorul ............., cu domiciliul fiscal in localitatea ............, bd./str. ....................... nr. ......., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., judetul/sectorul ......................, am procedat la prelevarea:
A. ............. banderole/timbre de marcare, aplicate pe .......................... din stocul faptic de ............. identificat/in ......................, apartinand ..........................., situat in ..............................
Marcajele sunt inscriptionate astfel:
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
Cele... marcaje se introduc in 4 plicuri, dupa cum urmeaza:
— plicul 1 contine ............... marcaje numerotate de la .......... la ..........;
— plicul 2 contine ............... marcaje numerotate de la .......... la ..........;
— plicul 3 contine ............... marcaje numerotate de la .......... la .........;
— plicul 4 contine ............... marcaje numerotate de la .......... la ...........
Cele 4 plicuri au fost sigilate11 in prezenta reprezentantului contribuabilului/platitorului verificat si semnate de acesta si de catre echipa de control.
Prezentul proces-verbal a fost inregistrat in Registrul unic de control la pozitia ........ .
B. .............. din stocul faptic de .................. identificat/in ............., apartinand ................,situat in ......................................
Produsele prelevate au fost ambalate, etichetate si sigilate, astfel:
— proba/esantion 1
— proba/esantion 2
— proba/esantion 3
— proba/esantion 4
Cele 4 probe/esantioane au fost sigilate in prezenta reprezentantului contribuabilului/platitorului verificat.
Prelevarea s-a facut prin sondaj, in prezenta .................., avand calitatea de .............., la ................
Prin semnarea procesului-verbal de prelevare probe, contribuabilul/platitorul recunoaste reprezentativitatea, pentru intregul lot de marfa, a probelor prelevate.
Prezentul proces-verbal de prelevare probe s-a incheiat in ............. exemplare, din care unul a fost inmanat contribuabilului/platitorului, impreuna cu plicul/proba/esantionul nr. ................................., iar celelalte ....... exemplare ale procesului-verbal de prelevare probe impreuna cu plicurile/probele/esantioanele nr. ..............au fost luate de organele de control.
Inspectori antifrauda,
.............................
............................
(numele, prenumele si semnatura)
Reprezentant contribuabil/platitor,
.............................................
(numele, prenumele, functia si semnatura)
Martori,
............................
............................
[numele si prenumele, semnatura, B.I./C.I./
Pasaport seria ..... nr. ........., eliberat(a) de ................
la data de ....................]
INVITATIE intocmita in .........., ziua ....., luna ....., anul .....
Domnului/Doamnei .........................., in calitate de ........................ al ............................................
In vederea clarificarii unor aspecte din activitatea ............................, subsemnatii, .........................,inspectori antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifraudafiscala, in baza art. 56 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, va invitam in data de ............., ora ........., la sediul Directiei generale/regionale antifrauda fiscala ............ situat in .............................., in vederea efectuarii controlului, ocazie cu care veti prezenta, conform art. 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile
si completarile ulterioare, urmatoarele: .................................................................................................... .
Neprezentarea, in conditiile de mai sus, constituie contraventie conform art. 336 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si se sanctioneaza cu amenda contraventionala conform art. 336 alin. (2) lit. a) din acelasi act normativ, cu exceptia cazului in care fapta a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune.
Semnatura de primire
.................................
Inspectori antifrauda,
...............................
SOMATIE
intocmita in .................., ziua......., luna..........., anul...........
Domnului/Doamnei ..........................., in calitate de ...................... al ..................................
Va instiintam ca in baza prevederilor art. 56 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ati fost invitat/invitata sa va prezentati in data de ............, ora ..........., la sediul Directiei generale/regionale antifrauda fiscala .............. situat in ..........................., in vederea efectuarii/continuarii controlului.
Intrucat pana la data prezentei somatii nu ati dat curs celor solicitate prin Invitatia inregistrata cu nr. ............... din .............., va somam sa va prezentati in data de .................. la sediul Directiei generale/regionale antifrauda fiscala .......................... situat in ........................., in vederea efectuarii/continuarii controlului, ocazie cu care veti prezenta, conform art. 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, documentele solicitate in invitatia sus-mentionata, respectiv:
.................................................................................................................................................................
In situatia in care nu veti da curs solicitarii in termen de 15 zile de la comunicarea prezentei somatii, in cauza sunt incidente prevederile art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Semnatura de primire
.................................
Inspectori antifrauda,
................................
NOTA EXPLICATIVA
Subsemnatul(a), ...................., avand calitatea de ............ la ............... de la data de ...../...../.........., legitimat(a) cu B.I./C.I./pasaport seria ....... nr. ..............., eliberat(a) de ..........., la data de ...../...../..........,
la intrebarile formulate de ..........................., avand functia de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala — Directia generala antifrauda fiscala, in baza art. 6 alin. (2) lit. h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, si a art. 58 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, dau urmatoarele explicatii:
1. Intrebare: ..........................................................
1. Raspuns: ...........................................................
2. Intrebare: ..........................................................
2. Raspuns: ..........................................................
3. Daca fata de cele de mai sus mai aveti ceva de declarat sau documente de prezentat:
3. Raspuns: ...........................................................
Data si semnatura
.................................
.................................
Data in fata noastra
Inspectori antifrauda,
..........................................
..........................................
(numele, prenumele si semnatura)
Foto: pixabay.com
Stiati ca ANAF va putea controla firma dvs. de la distantas
Lucrarea SAF-T. Ghid de raportare corecta contine explicatii impecabile, care va ajuta sa depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.
Profitati de REDUCEREA de 75% - achizitionati ghidul cu doar 53 lei!
Articole similare
DGAF: Modificari privind formularele utilizate in activitatea de controlProiect Senat: Functionarii ANAF risca amenzi daca ignora solicitarile de mediere ale contribuabililor cu datoriiBiletul la ordin. Tot ce trebuie sa stii despre biletele la ordin, model, operatiuni si monografieActul administrativ fiscal emis online si comunicat prin SPV se considera comunicat la data punerii la dispozitia contribuabiluluiNou in Codul de procedura fiscala: Modificari majore privind controalele fiscaleUltimele articole
OG 31/2022 - noile modificari aduse Codului de procedura fiscalaIn curand in Codul de procedura fiscala: 24 de modificari propuse de FinanteFormulare ANAF 2025: Toate Formularele cu ExplicatiiProcedura de administrare a obligatiilor datorate de persoanele fizice independente, in MonitorProcedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, a fost oficializataArticole similare
Noutati privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVAColectarea creantelor fiscale: ANAF propune 23 de noi formulare si elimina 5Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA: Ce formulare actualizeaza ANAFDGAF: Modificari privind formularele utilizate in activitatea de controlCod de TVA anulat: proceduri si obligatii aduse de Ordinul nr. 1399/2024Ultimele articole
Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor a fost publicata in Monitorul OficialVerificare documentara ANAF: un aspect important pentru contabili si modelul INVITATIEi pentru audiereANAF modifica formularul 'INVITATIE pentru Audiere'. Cum arata noul modelOrdinul 1654/2022 – Formularele folosite pentru verificarea situatiei fiscale personale vor fi emise in forma electronicaVerificarea situatiei fiscale personale 2022. Mai multe formulare vor putea fi emise in forma electronica