Ministerul Muncii si Protectiei sociale a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala, un Proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiectul propune modificarea articolului 78 alin. (3) din Legea 448/2006 astfel incat, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2) al acestui articol, sa poata opta pentru una din urmatoarele variante:
1. sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap,raportat la norma de munca maxima pentru care persoana cu handicap poate fi angajata;
2. sa plateasca lunar catre bugetul de stat minim 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, raportat la norma de munca maxima pentru care persoana cu handicap poate fi angajata, iar pentru diferenta datorata la bugetul de stat, poate sa achizitioneze produse si servicii realizate prin activitatea directa a persoanelor cu handicap, angajate in unitatile protejate autorizate.
In acest sens, unitatea protejata autorizata reprezinta entitatea de drept public sau privat, cu gestiune proprie, cu minim 4 angajati, din care cel putin 50 % sunt persoane cu handicap angajate cu contract individual de munca incheiat pentru o durata de minimum 2 ore/zi.
Astfel, pe de o parte se propune raportarea contributiei pentru persoane cu handicap neincadrate la norma de munca maxima posibila a persoanei cu handicap, pe de alta parte se propune ca pentru 50% din aceasta contributie angajatorul sa poata opta pentru achizitii de bunuri si servicii realizate prin activitatea directa a persoanelor cu handicap, angajate in unitatile protejate autorizate.
Reamintim ca, in trecut, persoanele carora le revenea obligatia angajarii persoanelor cu handicap si nu angajau aceste persoane pentru indeplinirea acestei obligatii puteau opta pentru achizitionarea de produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat. Incepand cu 01 septembrie 2017, prin OUG 60/2017 a fost eliminata posibilitatea persoanelor juridice de a opta pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitatile protejate autorizate.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Dupa cum se arata in expunerea de motive ce insoteste proiectul de lege, masurile introduse prin OUG 60/2017 au determinat o scadere dramatica a activitatii unitatilor protejate, deoarece piata de desfacere a produselor lor s-a redus substantial, in conditiile in care costurile lor de productie sunt mai mari decat ale altor operatori economici si nu pot fi competitive pe piata. In acelasi timp, OUG nr. 60/2017 a modificat art. 81 alin. (2) din Legea 448/2006, republicata, eliminand posibilitatea infiintarii de unitati protejate sub forma de sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale.
Masurile propuse prin acest proiect ar oferi unitatilor protejate autorizate existente ajutorul necesar pentru a-si relansa activitatea si altor structuri motivatia pentru reautorizare/infiintare.