Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

PFA vs. Microintreprindere in 2024: analiza comparativa a contributiilor datorate

Data actualizarii: 27 Iunie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
PFA vs. Microintreprindere in 2024: analiza comparativa a contributiilor datorate
pfa vs. srl 2024pfa vs. microintreprindereimpozit microcomparatie pfa vs srl
Pentru cei care activeaza in domeniul IT, alegerea formei juridice potrivite pentru desfasurarea activitatii poate avea un impact semnificativ asupra eficientei fiscale si a costurilor operationale. In continuare, pornind de la un exemplu practic, vom realiza un calcul al impozitelor si contributiilor sociale pentru ambele forme juridice, pentru a facilita luarea unei decizii informate.

PFA vs. Microintreprindere in 2024: calcule comparative

Intrebare: "Va rog sa ma ajutati cu calculele pentru luarea unei decizii pentru infiintarea PFA - dezvoltare programe software sau infiintare SRL microintreprindere 3% impozit. Fiind domeniu it in cazul unei SRL estimez 1 angajat cu salariu minim 3.300, din care taxe 1.400 lei la care se adauga cheltuieli benzina, contabil si echipamente de 2.000 lei pe luna la un venit de 25.000 lei lunar. Va rog sa includeti calculul tuturor impozitelor inclusiv impozit pe dividende."

a) Taxe PFA 2024

In cazul PFA se platesc:
 
Impozitul pe venitul din activitatea independenta
 
Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit art. 68 din Codul fiscal.
 
Cota de impozit aplicabila venitului net este de 10%.
 
CASS
  • Se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente
  • Cota aplicabila este 10%
  • Baza legala art. 170 si art. 174 din Codul Fiscal
Persoanele fizice care realizeaza veniturile din activitati independente din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
 
La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
- Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).
- Persoanele fizice stabilesc si declara contributia, depun declaratia unica
- Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatia in care baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor nete anuale estimate/norma de venit, este egala cu cea corespunzatoare veniturilor nete anuale realizate/norma de venit si este cuprinsa intre nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 inclusiv, si cel mult nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiei unice.
 
- In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
 
- Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
 
- Contributia de asigurari sociale de sanatate stabilita se evidentiaza in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
 
- Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.
 
- Persoanele fizice pot efectua plati reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, oricand pana la implinirea termenului de plata.
 
Astfel, de la 1 ianuarie 2024
Salariul minim actual 3.300 lei
3300 lei x 6 = 19.800 lei

--> PFA obtine venituri nete cumulate mai mici de nivelul a 6 salarii minime brute pe tara respectiv sub nivelul de 19.800 lei/an
Daca nu are calitatea de salariat acesta datoreaza CASS
Baza de calcul este 19.800 lei
Suma datorata este de 19.800 lei x 10% = 1.980 lei/an

--> PFA obtine venituri nete cumulate mai mari de 19.800 lei/an
Baza de calcul este venitul realizat
Suma datorata este de venitul realizat x 10%
Suma minima datorata in anul 2024 va fi 1.980 lei
Suma maxima va fi 19.800 lei
 
Declarare si plata CASS
 
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile independente, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul de 25 mai inclusiv al anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, daca realizeaza venituri peste plafoanele prevazute.
 
Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.
 
CAS

--> Persoanele care desfasoara activitati independente datoreaza contributia de asigurari sociale

Persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b 1).
- Cota aplicabila este de 25%
- baza legala de calcul art. 148 din Codul Fiscal
- Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile independente, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
- Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati care se estimeaza a se realiza in anul curent.
- Persoanele fizice care nu se incadreaza in plafonul de cel putin 12 salarii pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.
- Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
- a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
- b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Astfel pot exista urmatoarele situatii:

--> PFA obtine venituri nete cumulate mai mici de nivelul a 12 salarii minime brute pe tara respectiv sub nivelul de 39.600 lei/an
Nu datoreaza CAS dar poate plati optional aceasta contributie
Daca nu opteaza pentru plata CAS nu are obligatia de a completa rubrica aferenta in cadrul declaratiei unice.
Baza de calcul este 39.600 lei
Suma datorata este de 39.600 lei x 25% = 9.900 lei/an

--> PFA obtine venituri nete cumulate cuprinse intre 39.600 lei/an si 79.200 lei/an
Baza de calcul este 39.600 lei
Suma datorata este de 39.600 lei x 25% = 9.900 lei/an

--> PFA obtine venituri nete cumulate mai mari de 79.200 lei/an
Baza de calcul este 79.200 lei
Suma datorata este de 79.200 lei x 25% = 19.800 lei/an
 
Declarare si plata CAS
 
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile independente, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul de 25 mai inclusiv al anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, daca realizeaza venituri peste plafoanele prevazute.
 
Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.
 
Persoanele fizice pot efectua plati reprezentand contributia de asigurari sociale datorata, oricand pana la implinirea termenului de plata.

b) Impozite si contributii datorate de microintreprinderi

Impozitul pe venit
 
In anul 2024 cota de impozitare este de:
3% daca realizeaza venituri care depasesc 60.000 euro inclusiv sau desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei.
 
Una din conditiile pentru ca o societate sa fie considerata microintreprindere este ca aceasta sa aiba minim un salariat.
 
Impozite si contributii aferente unui salariat
Impozit pe venitul de natura salariala
Impozitul lunar se determina la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva, potrivit legii;
- contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (5);
- contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual. Abonamentul vizeaza servicii furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (3), in limita aceluiasi plafon, indiferent de numarul de persoane.
 
Potrivit art. 60 din Codul Fiscal sunt scutite de impozit pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului educatiei si al ministrului finantelor.
 
Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, dupa caz.
 
Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale
  • CAS cota 25%
  • Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor,
Contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
 
CAS minim lunar 3.300 lei x 25% = 825 lei
CAS /an = 825 x 12 = 9.900 lei
 
Potrivit art. 138 4 - Prevederi speciale pentru activitatea de creare de programe pentru calculator
Pentru persoanele fizice prevazute la art. 60 pct. 2, cota contributiei de asigurari sociale prevazuta la art. 138 lit. a) se reduce cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat prevazute in Legea nr. 411/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Prevederea se aplica pana la data de 31 decembrie 2028, la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, dupa caz.
 
Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.
Art. 138 5 prevede ca prin exceptie de la prevederile art. 138 4 alin. (1) si (2), persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor din domeniile respective pot opta pentru plata contributiei datorate la fondul de pensii administrat privat.
 
Cota de contributie la fondul de pensii administrat privat este de la 1 ianuarie 2024 de 4,75%.
Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale, incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
 
Persoanele fizice prevazute la art. 60 pct. 2, 5 si 7 pot renunta la optiunea exprimata potrivit prevederilor alin. (2), prin depunerea unei solicitari in scris la angajator. Aceasta se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare depunerii solicitarii.
 
Daca nu se opteaza pentru plata CAS la fondul de pensii administrat privat cota de CAS este de 20,25%
--> CASS cota 10%
Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, o reprezinta castigul brut derminat conform art. 157 din Codul fiscal.
 
Contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
 
CASS minim lunar actual 3.300 lei x 10% = 330 lei
CASS anual 330 lei x 12 = 3960 lei

--> CAM cota 2,25%
Contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor
 
Impozitul pe dividende
 
Impozitul asupra dividendelor repartizate este in cota de 8%.
In cazul in care valoarea dividendelor este mai mare de 6 salarii minime (actual 19.800 lei) se datoreaza si CASS in cota de 10% la o baza de calcul de 6, 12 sau 24 de salarii minime.
 

PFA vs. Microintreprindere: Simulare calcul
 

Fiind domeniul IT, in cazul unui SRL estimez 1 angajat cu salariu minim 3300, din care taxe 1.400 lei, la care se adauga cheltuieli benzina, contabil si echipamente de 2000 lei pe luna, la un venit de 25.000 lei lunar. Va rog sa includeti calculul tuturor impozitelor inclusiv impozit pe dividende.
Venit anual 25.000 x 12 = 300.000 lei
Salarii 3300 x 12 = 39.600 lei
Alte cheltuieli deductibile 2000 lei x 12 =24.000 lei
Cheltuielile le-am considerat atat in cazul PFA cat si in cazul microintreprinderii.
 
PFA:
 
1. Impozitul pe venitul din activitatea independenta -10% din venitul net
Venit net = 300000- 24000 = 276.000 lei
(300.000 -24.000) x 10% = 27.600 lei
 
2. CASS 10%
Baza de calcul 60 salarii minime
3300 x 60 lei = 198.000 lei
CASS datorat 198.000 lei x 10% = 19.800 lei
 
3. CAS 25%
Baza de calcul 24 salarii minime
276.000 lei venit se incadreaza la nivelul a peste 24 de salarii minime (3300 x24 = 79.200 lei)
79200 lei x 25% = 19.800 lei
 
Venit net =300.000 - 24.000 -27.600 -19.800- 19.800 = 208.800 lei
 
Micro
 
1. Impozitul pe venitul microintreprinderilor
3% din venitul brut
300.000 x 3%= 9.000 lei
 
Salariu
CASS - 3300 x 10% = 330
330 x 12 = 3.960 lei
 
 
CAS
3300 x 12 x 25% = 9.900 lei
  CAM
2,25% *3300 *12 = 891
 
Impozit pe dividende
Profit net
300.000 24.000 (3.300 x 12) (impozit micro) 9.000 = 227.400 lei
Impozit pe dividende 227.400 x 8% = 18.192 lei
 
Dividend net
227.400 -18.192 = 209.208 lei
 
Raspuns oferit in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X