Guvernul a luat recent noi masuri privind somajul tehnic, un subiect important in aceasta perioada, cand multi angajatori isi suspenda total sau partial activitatea. Violeta Alexandru, ministrul Muncii, a oferit, saptamana trecuta, explicatii despre modul in care a fost simplificata procedura pentru acordarea somajului tehnic pentru angajatii romani afectati de starea de urgenta si efectele pandemiei de coronavirus.
Va prezentam in continuare cateva modificari aduse saptamana trecuta OUG nr.30/2020, unde somajul tehnic joaca un rol principal.
Iti prezentam un GHID practic privind somajul tehnic - informatii complete despre procedura, studii de caz si modele de calcul >>
1. Firmele nu mai au nevoie de certificatul de situatie de urgenta pentru a obtine somaj tehnic
OUG nr. 30/2020 prevedea ca doua categorii de firme puteau beneficia de subventia de somaj tehnic pe perioada starii de urgenta:
- firmele afectate direct de masurile luate de Guvern pentru limitarea epidemiei de coronavirus
si
- firmele care isi reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
Companiile incadrate in prima categorie trebuiau sa obtina un certificat de situatie de urgenta albastru de la Ministerul Economiei, pe care sa il foloseasca pentru a obtine banii de la stat pentru indemnizatiile de somaj tehnic.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Potrivit ultimelor modificari, aceste firme nu vor mai avea nevoie de certificatele pentru situatii de urgenta. Aceste acte se vor folosi pentru alte situatii: pentru forta majora, pentru amanarea platii utilitatilor, chiriei, altceva, a declarat, pentru StartupCafe.ro, Ionel Danca.
2. A fost eliminata prevederea cu privire la scaderea incasarilor cu 25%
Firmele aflate in a doua categorie, cele care nu au fost afectate direct de masurile luate pe perioada starii de urgenta, aveau inainte o conditie pentru a primi ajutor de la stat. Acestea trebuiau sa demonstreze ca au scazut incasarilor cu 25% in luna martie fata de media lunilor ianuarie-februarie. Autoritatile au luat decizia de a elimina aceasta prevedere si de a usura astfel sarcina firmelor.
3. A fost eliminata restrictia privind numarul de angajati pentru care se solicita somaj tehnic
Inca o restrictie eliminata recent este cea care priveste numarul de angajati pentru care se cere indemnizatia. Acesta era limitat la 75% din numarul de salariati. Astfel, facilitatea se extinde pentru toti angajatii care au fost afectati de efectele epidemiei cu coronavirus. Cerinta este o declaratie pe propria raspundere ca angajatorul a fost afectat de efectele noului virus, act ce va fi verificat ulterior depunerii documentelor.
4. Au fost extinse categoriile care pot beneficia de somaj tehnic
Potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii, Violeta Alexandru, si ale lui Ionel Danca, seful Cancelariei premierului, si alti profesionisti vor putea beneficia de somaj tehnic.
"Pentru alti profesionisti, alte categorii, PFA, persoane fizice, procedura pe care Guvernul a stabilit-o prevede ca, pe baza aceleiasi proceduri, si anume o declaratie pe proprie raspundere, sa se depuna solicitari la Agentiile Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala urmand ca pe masura ce aceste documente se primesc sa se efectueze platile in cuantum de 75% din salariul mediu brut pe tara pentru fiecare solicitare adresata.", a spus Violeta Alexandru.
"Toate aceste solicitari se pot depune online, astfel incat sa numai fie nevoie sa ne deplasam la sediile celor doua entitati, dupa caz angajator cu angajati la AJOFM, persoana fizica, intreprindere individuala la ANPIS si sa putem comunica cu aceste institutii cat mai eficient cu putinta.”, a completat ministrul Muncii.
5. Au fost incluse prevederi pentru plata sportivilor
"Am inclus prevederi detaliate cu privire la plata sportivilor. Avand in vedere ca activitatea cluburilor sportive este afectata de efectele coronavirusului, si pentru aceasta categorie Guvernul a venit cu masuri clare.
Fiecare club sportiv care are dificultati in plata sportivilor angajati pe baza de contracte individuale de munca se va prezenta la sediul AJOFM de unde isi are sediul social, iar daca sportivii sunt incadrati prin contracte de activitate sportiva, clubul se va adresa AJEPIS pe baza unei solicitari la care ataseaza un tabel cu cateva informatii despre sportivii pe care doreste sa ii plateasca prin fondurile puse la dispozitie de Guvern", a spus ministrul Muncii.
„Firmele si PFA NU trebuie sa plateasca din propriile resurse, urmand sa deconteze de la ANOFM, repspectiv ANPIS. Procedura este ca depun aceste documente la inceputul lunii aprilie pentru perioada din luna martie acoperita de decret si vor primi in cel mai scurt timp banii. Nu este vorba despre decontarea banilor, ci fiecare angajator sau PFA se prezinta cu aceasta situatie, urmand sa primeasca banii in cel mai scurt timp. Eventuale verificari se vor face ulterior, pe baza unui esantion, dar dupa ce depasim aceasta perioada critica”, a subliniat ministrul Muncii.
Citeste mai multe informatii despre cum a fost simplificata procedura privind somajul tehnic. >>