email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

OUG 130/2020 - 1 miliard de euro pentru relansarea economiei. Vezi codurile CAEN eligibile!

OUG 130/2020 - 1 miliard de euro pentru relansarea economiei. Vezi codurile CAEN eligibile!
immfonduri europenepfacaen

A fost publicata in Monitorul Oficial OUG 130/2020 prin care se vor acorda ajutoare din fonduri europene de 1 miliard de euro pentru relansarea economiei. Sunt vizate persoanele fizice autorizate (PFA), microintreprinderile si firmelor mici si mijlocii. 

Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei COVID-19 cuprinde si anexele cu codurile CAEN eligibile pentru fiecare categorie de sprijin, precum si punctajul pentru proiectele prin care se vor acorda granturile destinate IMM-urilor, de pana la 200.000 de euro pentru investitii.
 

Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 705 din 6 august 2020, data de la care intra in vigoare.
 

OUG 130/2020  - domeniile de activitate eligibile si criterii de selectie


In functie de categoria in care va incadrati, consultati documentele atasate mai jos:

 

ANEXA 1 - Domenii de activitate eligibile pentru PFA/ONG-uri cu activitate economica [art. 5 alin. (1) lit. b)] in cadrul masurii 1 "Microgrant pentru capital de lucru"
 

ANEXA 2 - Lista domeniilor de activitate eligibile in cadrul masurii 2 "Grant pentru capital de lucru"
 

ANEXA 3 - Domenii de activitate eligibile in cadrul masurii 3 "Grant pentru investitii in activitati productive"
 

ANEXA 4 - Criterii de selectie la finantare ale proiectelor de investitii aferente masurii 3

 

OUG 130/2020 - fonduri europene pentru PFA si firme: textul actului normativ

Tinand cont de faptul ca intreprinderile mici si mijlocii, reglementate prin Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare IMM-uri, s-au confruntat pe perioada declararii starii de urgenta cu probleme determinate fie de lipsa consumatorilor, caz in care activitatile IMM-urilor au fost puternic afectate prin scaderea cifrei de afaceri, iar personalul angajat a fost trimis in somaj tehnic, fie de faptul ca activitatile desfasurate de IMM-uri au fost interzise prin ordonante militare pe perioada declararii starii de urgenta sau au fost ingradite pe perioada starii de alerta, situatie in care de asemenea personalul angajat al IMM-urilor a fost trimis in somaj tehnic, iar toate aceste masuri au condus la un blocaj al acestor activitati economice la nivel national,

deoarece IMM-urile detin o pondere importanta in activitatea economica la nivel national, numarul total al acestora fiind de 723.595 de companii, cu o pondere insemnata pentru microintreprinderi de 666.356 de companii, respectiv o pondere relativ medie de 48.230 de intreprinderi mici, precum si 9.009 intreprinderi mijlocii care desfasoara activitati in diferite domenii de activitate, iar pentru reluarea urgenta a activitatii curente au nevoie de capital de lucru, astfel cum acesta este definit prin Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 si (UE) nr. 508/2014 in ceea ce priveste anumite masuri specifice menite sa mobilizeze investitii in sistemele de sanatate ale statelor membre si in alte sectoare ale economiilor acestora ca reactie la epidemia de COVID -19 - Initiativa pentru investitii ca reactie la coronavirus, care urmeaza a fi utilizat pentru finantarea activitatilor curente ale IMM-urilor,

avand in vedere faptul ca ajutorul de stat se poate acorda doar pana la data de 31 decembrie 2020, 
intrucat IMM-urile detin o parte insemnata din forta de munca activa a Romaniei prin contractele individuale de munca incheiate, respectiv un numar total de 2.564.484 de contracte, din care 886.803 contracte incheiate de microintreprinderi, 860.996 de contracte incheiate de intreprinderi mici si 816.685 de contracte incheiate de intreprinderile mijlocii, astfel incat nevoia de sprijin a acestora fie prin granturi pentru capital de lucru, fie prin granturi de investitii este o nevoie reala cu un impact major asupra echilibrelor macroeconomice ale Romaniei,

avand in vedere ca masurile de sprijin pentru reluarea activitatilor economice la nivel national influenteaza direct capacitatea operationala a IMM-urilor de a relua activitatile pe o piata de consum si productie grav afectata de epidemia de COVID-19, iar prin neluarea acestor masuri de sprijin IMM-urile se pot confrunta cu grave dificultati in desfasurarea activitatilor curente si de investitii, cu impact direct asupra veniturilor bugetului de stat, dar si asupra cresterii ratei somajului in Romania,

deoarece o parte din IMM-uri au nevoie de grant pentru capital de lucru necesar pentru plata datoriilor curente, constituirea stocurilor de materie prima, marfuri, materiale consumabile, dar si pentru achizitionarea echipamentelor de protectie medicala necesare propriilor salariati, iar in lipsa capitalului de lucru reluarea activitatii curente va fi dificil de realizat,

intrucat o parte din IMM-uri, ca urmare a crizei provocate de COVID-19, trebuie sa isi realoce activitatea prin crearea unor capacitati de productii noi, prin desfasurarea unor activitati noi sau prin implementarea unor proiecte de investitii noi, iar pentru aceasta au nevoie de granturi pentru investitii de mica valoare, astfel incat sa se creeze capacitati de productie mici si sa se poata obtine produse si servicii noi adaptate la cerintele consumatorilor,

luand in considerare ca exista un risc substantial de recesiune economica in anul 2020, iar in acest context multe segmente ale economiei europene sunt blocate din cauza epidemiei de COVID-19 si lanturile de aprovizionare si schimburile comerciale globale sunt profund afectate, fiind necesare masuri de sprijin pentru deblocarea redresarea activitatilor economice,

avand in vedere faptul ca, in lipsa adoptarii masurilor propuse in regim de urgenta, sectorul IMM, care reprezinta o prioritate a programului de relansare economica a Guvernului Romaniei, nu ar putea beneficia de conditii de finantare adecvata pentru proiectele de relansare a activitatilor, de investitii sau pentru capitalul de lucru necesar derularii activitatii curente ale intreprinderilor grav afectate de pandemia de COVID-19,

tinand cont de faptul ca sprijinirea sectorului IMM reprezinta o prioritate a programului de relansare economica al Guvernului Romaniei, in conditiile in care acest sector are o contributie importanta la cresterea economica nationala si crearea de locuri de munca, sens in care trebuie sa beneficieze din partea statului de politici publice care vizeaza printre altele imbunatatirea accesului la finantare,

luand in considerare faptul ca este necesara adoptarea unui act normativ care sa asigure temeiul juridic pentru modificarea Programului operational Competitivitate in sensul stabilirii valorilor sumelor forfetare, avand in vedere numarul mare de IMM-uri afectate si impactul implicit asupra economiei, precum si faptul ca semnarea contractelor pentru acordarea ajutorului de stat are ca data-limita 31 decembrie 2020, motiv pentru care este necesara adoptarea de urgenta a masurilor de sprijin pentru capitalul de lucru si investitional propus,

intrucat neadoptarea prezentului act normativ determina imposibilitatea acordarii in cadrul Programului operational Competitivitate a unui sprijin financiar in cuantum de 1 miliard de euro pentru IMM-urile afectate in contextul pandemiei de COVID-19,

intrucat neadoptarea unor masuri in regim de urgenta pentru IMM-uri ar conduce la blocarea/intarzierea relansarii economice si, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate Romaniei,

avand in vedere ca elementele mai sus mentionate vizeaza interesul public si strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
 

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
 

CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Art. 1. -
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza cadrul general pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, denumit in continuare POC, in contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevazuti la alin. (3), a caror activitate a fost afectata de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta sau ingradite pe perioada starii de alerta.

(2) Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se refera la:

a) microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara;

b) granturi pentru capital de lucru acordate sub forma de suma forfetara si in procent din cifra de afaceri;

c) granturi pentru investitii productive acordate din fonduri externe nerambursabile in baza evaluarii proiectului de investitii depus.
(3) Intreprinderile mici si mijlocii, denumite in continuare IMM-uri, sunt beneficiari pentru fondurile externe nerambursabile prevazute la alin. (2), iar persoanele fizice autorizate, denumite in continuare PFA, si cabinetele medicale individuale, denumite in continuare CMI, pentru fondurile externe nerambursabile prevazute la alin. (2) lit. a).

Art. 2. -
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, denumit in continuare MEEMA, in parteneriat cu agentiile pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportului, denumite in continuare AIMMAIPE, in baza contractului de finantare incheiat cu Ministerul Fondurilor Europene, denumit in continuare MFE, prin Autoritatea de management pentru Programul operational Competitivitate, denumita in continuare AM-POC, in calitate de furnizor de ajutor de stat. Administratorul schemei este imputernicit sa deruleze proceduri in legatura cu schema de ajutor de stat, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare semnate cu AM-POC;

b) administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Serviciul de Telecomunicatii Speciale, denumit in continuare STS;

c) administrator operational al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor stat - MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE;

d) sistem informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - sistemul informatic integrat proiectat si dezvoltat de STS pe baza cerintelor operationale furnizate de MEEMA, in scopul gestionarii acordarii sprijinului financiar pentru beneficiarii prevazuti la art. 1 alin. (3), in conditiile prezentei ordonante de urgenta; sistemul informatic este gazduit si administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operational de MEEMA si AIMMAIPE, fondurile necesare proiectarii, dezvoltarii, testarii, punerii in functiune, operarii, administrarii tehnice si operationale, respectiv mentenantei preventive si corective fiind asigurate din fonduri externe nerambursabile, prin POC, si de la bugetul de stat, in baza contractului de finantare semnat in acest sens de AM-POC cu MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform regulilor de eligibilitate stabilite prin Ghidul solicitantului;

e) beneficiari finali ai ajutorului de stat - IMM/microintreprinderi/PFA/CMI, organizatii neguvernamentale cu activitate economica, denumite in continuare ONG-uri cu activitate economica, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru/grantului pentru investitii productive, prin incheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat;

f) CMI - unitatea, cu sau fara personalitate juridica, furnizoare de servicii publice, de stat sau private, de asistenta medicala umana preventiva, curativa, de recuperare si de urgenta. Serviciile de sanatate ale cabinetelor medicale se realizeaza de medici de medicina generala - medici de familie, medici stomatologi, medici specialisti si alte categorii de personal medical autorizat. In CMI isi exercita profesia medicul titular, care poate avea ca salariati ori colaboratori medici sau orice alta categorie de personal;

g) capital de lucru - diferenta dintre activele curente si datoriile curente ale unei intreprinderi;

h) grant pentru capital de lucru - grant direct acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub forma de suma forfetata reprezentand 15% din cifra de afaceri inregistrata in anul 2019;

i) grant pentru investitii productive - grant acordat beneficiarilor de ajutor de stat din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investitii necesare pentru extinderea/reabilitarea/modernizarea capacitatilor de productie existente, realizarea unor capacitati de productii noi, achizitionarea de echipamente, utilaje si instalatii, precum si pentru modernizarea, reabilitarea, extinderea cladirilor existente sau achizitionarea unor cladiri destinate activitatilor de productie noi, inclusiv pentru achizitionarea de terenuri necesare realizarii investitiilor, in limita a 10% din valoarea proiectelor care fac obiectul cererilor de finantare;

j) IMM - intreprinderile infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care au mai putin de 250 de angajati si o cifra de afaceri anuala neta care nu depaseste echivalentul in lei a 43 milioane euro;

k) microgrant - grant direct in valoare de 2.000 euro acordat sub forma de suma forfetara beneficiarilor de ajutor de stat considerati vulnerabili la riscul de raspandire a virusului SARS-CoV-2;

l) PFA - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de o persoana fizica ce foloseste, in principal, forta sa de munca;

m) industrii creative - industrii care isi au originea in creativitatea, talentul si maiestria indiviziilor si care au potentialul crearii de locuri de munca si prosperitate prin generarea si exploatarea proprietatii intelectuale.

Art. 3. -
(1) Formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute la art. 1 alin. (2) se acorda in cadrul POC pentru care MFE indeplineste functia de Autoritate de management, denumita in continuare AM, si furnizor de ajutor de stat.

(2) Pentru formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute la art. 1 alin. (2), MEEMA in parteneriat cu AIMMAIPE indeplineste functia de administrator de schema de ajutor de stat, in conditiile prevazute in contractele de finantare incheiate intre MFE, prin AM-POC, pe de o parte, si MEEMA in parteneriat cu AIMMAIPE, pe de alta parte.
 

CAPITOLUL II
Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile


Art. 4. -
(1) Microgranturile au valoarea de 2.000 euro si se acorda o singura data, sub forma de suma forfetara, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regionala si dispozitiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investitiile pentru crestere economica si locuri de munca si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificarile ulterioare, si ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

(2) Fondurile alocate pentru acordarea de microgranturi in cadrul POC 2014-2020 sunt in valoare totala de 100.000.000 euro, din care 85.000.000 euro se aloca din bugetul POC 2014-2020 si 15.000.000 euro din cofinantarea de la bugetul de stat.

Art. 5. -
(1) Microgranturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat cu urmatoarele categorii de beneficiari:

a) intreprinderile mici si mijlocii care fac dovada prin situatiile financiare depuse ca nu detin salariati cu contract individual de munca la data de 31 decembrie 2019;

b) PFA, ONG-uri cu activitate economica in unul din domeniile de activitate prevazute in anexa nr. 1;

c) PFA/CMI, daca au fost implicate in transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea si tratamentul pacientilor diagnosticati cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor masuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a raspandirii coronavirusului COVID-19, pe perioada starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicarii in activitatile legate de COVID-19, dar si pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unui formular anexa la cererea de finantare emis de unitatea sanitara unde a prestat serviciul beneficiarul/directia de sanatate publica judeteana, dupa caz, care va fi stabilit la nivelul Ghidului solicitantului.

(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare, cu exceptia PFA si CMI.

Art. 6. -
Microgranturile prevazute la art. 4 alin. (1) se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

a) au desfasurat activitate curenta/operationala pe perioada a cel putin unui an calendaristic inainte de data depunerii cererii de finantare, cu exceptia PFA/CMI pentru care inceperea activitatii poate sa fi avut loc pana la data de 1 februarie 2020;

b) au obtinut o cifra de afaceri in exercitiul financiar anterior depunerii cererii de finantare de cel putin echivalentul in lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finantare, cu exceptia beneficiarilor ajutorului de stat prevazuti la art. 5 lit. b) si c);

c) isi mentin activitatea pe o perioada de cel putin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub forma de microgrant.

Art. 7. -
(1) Beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocarile din fonduri externe nerambursabile pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;

b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati potrivit contractelor incheiate;

c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;

d) cheltuieli privind achizitia de servicii si reparatii necesare activitatii curente de baza, cu exceptia serviciilor de consultanta, studii si alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curenta;
e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV- 2;

f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activitatii curente;

g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru reluarea activitatii;

h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.

(2) Verificarea asigurarii tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe esantion de 1% in scopul validarii justificarii sumei forfetare.

(3) Beneficiarii de microgranturi vor depune o declaratie pe proprie raspundere prin care isi vor asuma faptul ca utilizarea microgranturilor in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.

Art. 8. -
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate care vor fi stabilite in Ghidul solicitantului.

Art. 9. -
(1) Pentru microgranturi, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) MEEMA, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune Fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din fonduri externe nerambursabile, denumit in continuare FEN post aderare F1, conform art. 2 alin. (2) si (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;

b) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, in termen de 10 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;

c) MFE si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara;

d) MEEMA va incheia conventii de colaborare cu bancile in baza unui proces transparent de selectie si cu respectarea procedurilor legale prevazute de Ghidul solicitantului pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de microgranturi. Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de microgranturi;

e) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;

f) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismul de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;

g) MEEMA solicita Ministerului Finantelor Publice (MFP) deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat si transferul sumelor cuprinse in bugetul MEEMA, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. MEEMA, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri transmise de banci, transfera disponibilul in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant;

h) beneficiarul final al ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de microgrant, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;

i) bancile efectueaza platile catre beneficiari in temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat si transmit lunar prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MEEMA, impreuna cu raportul de progres al beneficiarului, intocmit lunar;

j) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MFE cereri de rambursare efectuate de parteneriat in conformitate cu prevederile contractului de finantare. MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform art. 21 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor la Comisia Europeana prin declaratii de cheltuieli lunare;

k) MEEMA verifica indeplinirea conditiei privind mentinerea activitatii timp de 6 luni, prin interogarea automata a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2) Microgranturile se acorda dupa regimul de suma forfetara prevazut de art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu conditia depunerii raportului de progres in termenul prevazut in cadrul mecanismului financiar de acordare a microgranturilor.
 

CAPITOLUL III
Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor


Art. 10. -
(1) Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru in intelesul prezentei ordonante de urgenta se intelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regionala si dispozitiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investitiile pentru crestere economica si locuri de munca si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificarile ulterioare, si ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

(2) Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizeaza pe baza de cota procentuala din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor a caror activitate a fost afectata de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa sau redusa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta, in conditiile specifice prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.

(3) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.

Art. 11. -
(1) Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileste astfel:

a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 cuprinsa intre 5.000 si 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;

b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 cuprinsa intre 13.501 si 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabileste in procent de 15% din cifra de afaceri si nu poate depasi suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul in euro de peste 1 milion de euro, valoarea maxima a ajutorului este de 150.000 euro.

(2) Daca un beneficiar de ajutor de stat prevazut la art. 12 face parte din categoria intreprinderilor legate si a depus mai multe cereri de finantare pentru obtinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulata a grantului pentru capital de lucru care urmeaza a fi acordat nu poate depasi 250.000 euro echivalent in lei la data platii grantului pentru capital de lucru. In situatia in care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de intreprindere legata nu se incadreaza in categoria IMM-urilor si a depus o singura cerere de finantare, valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depasi 150.000 de euro la data platii grantului.

(3) Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinantarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, in procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.

(4) Fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 350.000.000 euro, din care 265.000.000 euro fonduri externe nerambursabile si 42.500.000 euro fonduri de la bugetul de stat si coparticipare de 42.500.000 euro de la beneficiari.

Art. 12. -
(1) Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentara si alte activitati asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agentiilor de turism, editurilor/librariilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum si al organizarilor de evenimente a caror activitate curenta a fost afectata de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa ori redusa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta in anexa nr. 2.

(2) Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, ONG-urilor cu activitate economica din domeniul invatamant.

Art. 13. -
(1) Granturile pentru capital de lucru se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au obtinut certificat de situatii de urgenta in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare;
b) au inregistrat profit operational din activitatea curenta (din activitatea de exploatare), in unul din ultimele doua exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse;

c) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru in procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizarii grantului pentru capital de lucru;

d) mentin sau, dupa caz, suplimenteaza numarul de salariati, fata de data depunerii cererii, pe o perioada de minimum 6 luni, la data acordarii granturilor, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri.

(2) In perioada 1 august-15 septembrie 2020, MEEMA elibereaza certificate de situatii de urgenta, la cerere, operatorilor economici a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19 in perioada starii de urgenta.

(3) Certificatul pentru situatii de urgenta emis de catre MEEMA constata in baza declaratiei pe propria raspundere ca operatorul economic a inregistrat diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate.

Art. 14. -
(1) Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;

b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;

c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;

d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente, cu exceptia serviciilor de consultanta, studiilor si altor categorii de servicii indirecte;

e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;

f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente;

g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare reluarii activitatii;

h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.

(2) Verificarea asigurarii tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe esantion de 1% in scopul validarii justificarii sumei forfetare.

(3) Beneficiarii vor depune declaratie pe propria raspundere ca utilizarea grantului in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor.

Art. 15. -
Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevazute in Ghidul solicitantului.

Art. 16. -

(1) Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) MEEMA, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din FEN post aderare - F1, conform Hotararii Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;

b) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, in termen de 10 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;

c) MFE si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara;

d) MEEMA va incheia conventii de colaborare cu bancile in baza unui proces transparent de selectie si cu respectarea procedurilor legale prevazute de Ghidul solicitantului pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de granturi de capital de lucru;

e) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;

f) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;

g) MEEMA solicita MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat si transferul sumelor cuprinse in bugetul MEEMA pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. MEEMA, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri transmise de banci, transfera disponibilul in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;

h) beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de grant pentru capital de lucru; sumele ramase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;

i) bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat si transmit lunar prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MEEMA;

j) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MFE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat in conformitate cu prevederile contractului de finantare. MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor prin declaratii de cheltuieli lunare;

k) MEEMA verifica indeplinirea conditiei privind mentinerea sau suplimentarea numarului de angajati timp de 6 luni, prin interogarea automata a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, pe baza de esantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2) Granturile pentru capital de lucru se acorda dupa regimul de suma forfetara, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
 

CAPITOLUL IV
Granturi pentru investitii acordate IMM-urilor


Art. 17. -
(1) Prin granturi pentru investitii se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:

a) extinderea capacitatilor de productie existente, precum si pentru extinderea capacitatilor de prestari servicii;

b) realizarea de unitati noi ale capacitatilor de productie existente, precum si pentru realizarea unor unitati noi de prestare servicii;

c) reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie existente, precum si pentru reabilitarea/modernizarea unor unitati noi de prestare servicii.

(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE pe perioada implementarii proiectelor, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.
Art. 18. -
(1) Granturile pentru investitii se acorda pe proiect si beneficiar si au o valoare cuprinsa intre 50.000 euro si 200.000 euro, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse.

(2) Granturile pentru investitii prevazute la alin. (1) nu includ cofinantarea proprie a beneficiarilor stabilita in procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat de catre beneficiarii din regiunile mai putin dezvoltate si 30% din valoarea grantului solicitat de catre beneficiarii din regiunea Bucuresti-Ilfov.

(3) Fondurile totale alocate pentru granturile destinate investitiilor sunt in valoare de 550.000.000 euro, din care 415.870.000 euro se aloca din bugetul POC 2014-2020 si 62.380.500 cofinantare de la bugetul de stat si 71.749.500 euro contributia proprie.

Art. 19. -
(1) Domeniile de investitii sustinute din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat includ:

a) industria alimentara, panificatie, patiserie si alte activitati asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distributie si ambalare;

b) industria auto si servicii specifice auto, inclusiv servicii de reparatii si spalatorii auto si altele asemenea;

c) energie si echipamente/tehnologii/utilaje pentru eficienta energetica;

d) constructii, materiale de constructii, echipamente, mijloace de transport specifice, utilaje, tehnologii in constructii;

e) servicii de transport, inclusiv servicii de transport international;

f) servicii de ingrijire si intretinere corporala;

g) servicii de reparatii si intretinere;

h) turism, pensiuni turistice, hoteluri, restaurante si servicii de agrement, inclusiv infrastructura specifica de agrement;

i) confectii metalice/lemn/mobilier;

j) confectii textile/pielarie;

k) industria farmaceutica si echipamente medicale, inclusiv depozite medicale pentru interventii in situatii de urgenta;

l) industrii creative, inclusiv din domeniul culturii si serviciilor creative;

m) servicii de educatie: crese si gradinite, scoli;

n) servicii de sanatate: cabinete medicale, echipamente medicale, dispozitive medicale si altele asemenea;
o) comert.

(2) Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta la anexa nr. 3.

(3) Investitiile incluse la finantare in domeniile prevazute la alin. (1) pot sa fie complementare cu investitiile finantate din Fondul european pentru agricultura si dezvoltare rurala.

Art. 20. -
Granturile pentru investitii se acorda IMM-urilor, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.

Art. 21. -
Granturile pentru investitii prevazute la art. 17 se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au avut activitate curenta/operationala desfasurata de minimum un an inaintea depunerii cererii de finantare;

b) au inregistrat profit operational din activitatea curenta, respectiv din activitatea de exploatare in unul din exercitiile financiare din ultimii 2 ani inainte de depunerea cererii de finantare;

c) se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum 3 ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului;

d) realizeaza minimum 50% din valoarea veniturilor planificate in cadrul planului de afaceri anexa la cererea de finantare in primii 2 ani de durabilitate, iar diferenta pana la sfarsitul perioadei de durabilitate, respectiv anul al treilea;

e) dispun de cofinantare proprie a proiectului in procent de minimum 15% din valoarea proiectului de investitii solicitat pentru finantare pentru regiunile mai putin dezvoltate, iar pentru regiunea Bucuresti-Ilfov, de minimum 30% din valoarea proiectului solicitat la finantare;

f) se angajeaza sa prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investitiile pentru care se solicita ajutor de stat.

Art. 22. -
(1) Criteriile de selectie la finantare a proiectelor de investitii se stabilesc prin grija AM-POC, sunt prevazute in anexa nr. 4 si includ:

a) criterii de evaluare a rentabilitatii proiectelor de investitii, denumit in continuare RIR;

b) criterii privind cofinantarea proiectelor de investitii;

c) raportul intre profitul operational si grantul solicitat;

d) apartenenta domeniului de activitate - cod CAEN - la soldul balantei comerciale. Vor fi sprijinite prioritar domeniile de activitate in care in anul 2019 importurile au fost mai mari decat exporturile si au avut o contributie la soldul negativ al balantei comerciale.

(2) Proiectele de investitii sunt selectate la finantare in ordinea descrescatoare a punctajelor si in limita bugetului aprobat potrivit schemei de ajutor de stat la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare a Romaniei. La punctaje egale, departajarea se va face in functie de procentul cofinantarii, valoarea cifrei de afaceri si ordinea inscrierii aplicatiei.
(3) Bugetul total destinat granturilor pentru investitii, fara cofinantarea proprie a beneficiarilor, se repartizeaza pe regiuni de dezvoltare ale Romaniei, dupa cum urmeaza:

a) 15% din valoarea bugetului alocat din fonduri externe nerambursabile pentru regiunea Bucuresti-Ilfov ca regiune mai dezvoltata;

b) 85% din valoarea bugetului alocat din fonduri externe nerambursabile pentru celelalte 7 regiuni mai putin dezvoltate, prin utilizarea formulei de alocare din cadrul Programului operational regional 2014-2020.

(4) In urma evaluarii cererilor de finantare depuse, MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati.

Art. 23. -
(1) Beneficiarii de granturi pentru investitii pot utiliza granturile pentru investitii alocate din fonduri externe nerambursabile, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, pentru finantarea urmatoarelor categorii de cheltuieli:

a) cheltuieli cu realizarea/achizitia constructiilor, achizitia de echipamente, inclusiv IT&C, tehnologii software, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente, mobilier de birou si mobilier specific, achizitia de terenuri in limita a 10% din valoarea eligibila a proiectului, cheltuieli cu consultanta si proiectarea, managementul de proiect, asistenta tehnica, dirigentia de santier, cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenurilor, cheltuieli de mediu, cheltuieli cu racordarea la utilitati, cheltuieli privind accesibilitatea, cheltuieli de promovare, participare la targuri, evenimente, conferinte, cheltuieli privind studiile, cheltuieli privind drepturile de proprietate intelectuala, active necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse, software necesar desfasurarii activitatii, precum si orice alte categorii de cheltuieli care sunt in legatura cu proiectul de investitii care face obiectul contractului de finantare;

b) cheltuieli pentru realizarea de depozite de echipamente medicale, medicamente, materiale sanitare destinate interventiei pentru situatii de urgenta;

c) cheltuieli cu achizitia de echipamente, inclusiv echipamente IT&C, tehnologii software, tehnologii, utilaje, instalatii, dotari independente, mobilier de birou si mobilier specific, obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe pentru unitatile de productie/prestari servicii existente, precum si active necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse, software necesar desfasurarii activitatii.

(2) Pentru infiintarea, extinderea, modernizarea/reabilitarea unitatilor de productie/servicii noi si/sau existente sunt eligibile categoriile de cheltuieli prevazute la alin. (1) lit. a) si c).

(3) Daca un proiect de investitii depus de beneficiari include atat reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie/servicii existente, cat si extinderea unitatilor de productie/servicii, categoriile de cheltuieli eligibile sunt prevazute la alin (1) lit. a) si c).

(4) Beneficiarii de granturi pentru investitii productive din domeniul serviciilor de transport pot utiliza fonduri externe nerambursabile si pentru finantarea urmatoarelor categorii de cheltuieli:

a) cheltuieli cu reabilitarea/modernizarea/extinderea si/sau realizarea unor depouri pentru mijloacele de transport din dotare sau pentru cele care urmeaza a se achizitiona;

b) cheltuieli cu achizitia de mijloace de transport pentru transport persoane si marfuri necesare pentru desfasurarea activitatilor de transport, cu exceptia mijloacelor de transport in regim de taxi sau a celor care sunt destinate activitatilor administrative ale operatorului economic ori activitatilor de transport in interes propriu al acestora;

c) cheltuieli privind dotarea mijloacelor de transport existente cu echipamente si tehnologii care conduc la imbunatatirea confortului/calitatii serviciilor de transport persoane si marfuri prestate.

(5) Din granturile pentru investitii nu se finanteaza:

a) cereri de finantare care au drept obiect realizarea unor servicii de consultanta, studii sau alte activitati asimilate acestora;

b) cereri de finantare care au drept obiect sedii de birouri sau alte activitati destinate investitiilor imobiliare pentru inchirierea de birouri/concesionarea sau orice alte forme de valorificare ale acestora;

c) orice alte cereri de finantare care nu sunt in legatura cu domeniile de investitii prevazute la art. 19 alin. (1) si (2).

Art. 24. -
Cheltuielile generate dupa punerea in functiune a proiectului de investitii de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achizitia de materii prime, materiale consumabile, reparatii si mentenanta si alte asemenea categorii de cheltuieli sunt in sarcina beneficiarului final al ajutorului de stat.

Art. 25. -
Beneficiarii contractelor de acordare a ajutorului de stat pentru investitii prevazuti la art. 20 pot solicita plata valorii contractelor/cheltuielilor efectuate prin metode similare cu mecanismele cererilor de plata si/sau, dupa caz, mecanismul cererilor de prefinantare sau al cererilor de rambursare, astfel cum sunt acestea prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 26. -
(1) Pentru granturile destinate investitiilor, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) MEEMA, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din FEN post aderare - F1, conform Hotararii Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;

b) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aprobat conform legii, in termen de 10 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;

c) MFE si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara, cu respectarea procedurilor legale ale AM-POC;

d) MEEMA va incheia conventii de colaborare cu bancile in baza unui proces transparent de selectie si cu respectarea procedurilor legale prevazute de Ghidul solicitantului pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de investitii. Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de granturi pentru investitii;

e) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;

f) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari, pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor, cererii de plata sau cererilor de rambursare;

g) MEEMA solicita MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat si transferul sumelor cuprinse in bugetul MEEMA pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. MEEMA, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri transmise de banci, transfera fondurile in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiari finali de ajutor de stat de tip grant pentru investitii productive;

h) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, asigura verificarea procedurilor de achizitie, a procedurilor de monitorizare a proiectelor, de avizare a cheltuielilor pentru care se efectueaza plati catre beneficiari, de evaluare a conformitatii administrative si a eligibilitatii, de evaluare tehnica si financiara, de incheiere a contractelor de acordare a ajutorului de stat, precum si a altor etape necesare in derularea proiectelor;

i) bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat, a cererilor de rambursare si a cererilor de plata avizate de MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, si transmit lunar prin aplicatia electronica cererile de prefinantare/plata/rambursare impreuna cu ordinele de plata operate de catre banci catre MEEMA, impreuna cu raportul de progres al beneficiarului. Autorizarea de cheltuieli de catre AM-POC are loc pe baza de esantion;

j) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MFE cerere de plata/prefinantare/rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat, in conformitate cu prevederile contractului de finantare. MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor la Comisia Europeana prin declaratii de cheltuieli lunare;

k) MEEMA verifica indeplinirea conditiei privind indeplinirea indicatorilor pentru care s-a acordat ajutorul de stat conform planului de afaceri si prevederilor din contractul de acordare a ajutorului de stat, pe baza interogarii bazelor de date sau a raportului de activitate primit de la beneficiari, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pe perioada de durabilitate a proiectului care nu poate depasi o perioada de 3 ani.

(2) MFE - AM-POC va efectua verificari privind cererile de prefinantare/rambursare/plata depuse in cadrul contractelor de finantare a ajutorului de stat, pe baza de esantion, stabilit prin grija AM-POC.

(3) Contractelor de finantare/Contractelor de acordare a ajutorului de stat pentru finantarea investitiilor le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare privind mecanismul cererilor de prefinantare/plata/rambursare potrivit legii.

(4) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, prin derogare de la prevederile art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, poate solicita prefinantari in limita de 30% din valoarea contractului de finantare pentru a asigura necesarul de plati catre beneficiarii finali de ajutor de stat. Justificarea prefinantarilor acordate se face conform legii si contractului de finantare. MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, transfera prefinantarile catre banci in baza solicitarilor de fonduri. Bancile asigura platile catre beneficiari din prefinantare numai pe baza de documente justificative si numai in conditiile prevazute de contractele de acordare a ajutoarelor de stat pentru investitii.

(5) Bancile, in baza conventiilor incheiate, vor asigura efectuarea platilor pentru beneficiarii de granturi pentru investitii numai conditionat de asigurarea cofinantarii potrivit contractului de ajutor de stat incheiat. Cofinantarea se asigura de catre beneficiar odata cu efectuarea platilor in cadrul contractului de acordare a ajutorului de stat.

(6) Bancile pot acorda credite-punte pentru finantarea proiectelor destinate investitiilor, cu compensarea ulterioara a platilor pentru cheltuieli asigurate din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat. Toate obligatiile contractuale in situatia acordarii de credite-punte raman valabile pentru toate partile contractuale astfel cum acestea au fost stabilite pe baza de contracte incheiate. Comisioanele, taxele, dobanzile, precum si alte cheltuieli generate de acordarea creditului-punte raman in sarcina exclusiva a beneficiarului.
 

CAPITOLUL V
Masuri in domeniul fondurilor nerambursabile


Art. 27. -
Pe perioada starii de alerta, prin derogare de la art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile ulterioare, institutiile si autoritatile publice, autoritatile de management, organismele intermediare si alti beneficiari de proiecte finantate din fonduri nerambursabile pot organiza concurs pentru ocuparea posturilor sau functiilor necesare implementarii proiectelor.

Art. 28. -
(1) MEEMA intocmeste raportul de implementare pe baza documentelor primite, inclusiv cele de la banci, si le transmite catre MFE - AM-POC prin sistemul informatic MySMIS 2014+, lunar.

(2) MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cheltuielile, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS.

Art. 29. -
Pe baza conventiilor bancare incheiate cu bancile, MEEMA transfera, in termen de maximum 7 zile calendaristice, fondurile externe nerambursabile pe baza necesarului de fonduri transmise de banci, in contul de disponibil al bancilor. Bancile, in baza conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile din fonduri externe nerambursabile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant, grant pentru capital de lucru sau grant pentru investitii productive, dupa caz.

Art. 30. -
Valoarea contractelor de finantare care se pot incheia intre MFE prin AM-POC si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, este in limita valorii prevazute la art. 4 alin. (2), art. 11 alin. (4) si art. 18 alin. (3), la care se aplica supracontractarea prevazuta la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 31. -
(1) Fondurile acordate beneficiarilor sub forma de microgranturi si granturi pentru capital de lucru ramase neutilizate vor fi returnate administratorului de schema in termen de 30 de zile de la expirarea duratei contractului de acordare a ajutorului de stat.

(2) In situatia in care beneficiarul ajutorului de stat nu returneaza sumele neutilizate in termenul prevazut la alin. (1), acestea vor fi recuperate in conditiile prevazute de legislatia in vigoare.

Art. 32. -
Regulile de acordare a ajutorului de stat sunt prevazute in cadrul schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri, supusa avizarii Comisiei Europene.

Art. 33. -
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
immfonduri europenepfacaen

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 07 August 2020


Votati articolul "OUG 130/2020 - 1 miliard de euro pentru relansarea economiei. Vezi codurile CAEN eligibile!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Baza calcul concediu de maternitate

Intrebare: Stimati specialisti!Ma confrunt cu urmatoarea situatie:Angajata aflata in concediu pt.ingrijirea copilului pina la virsta de 2 ani.Concediul se incheie pe 15.11.2014. Cu 16.11.2014 am emis decizia de reluare a activitatii si cu aceiasi data a primit concediu prenatal, intrucit era insarcinata cu al doilea copil.
Precizez: ultimele venituri realizate sant din sept.2012 in urma.Pentru perioada octombrie-decembrie 2012,a beneficita de concediu de maternitate pt.primul copil.Al doilea copil s-a nascut pe data de 12.11.2014.
Programul de salarii mi-a calculat ca baza veniturile realizate in ultimele 6 luni lucrate, respectiv aprilie-sept.2012.
Este corect?
Va multumesc anticipat.

Raspuns: Indemnizatia pentru concediul de maternitate este de 85% din baza de calcul. Baza de calcul o...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 August 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 3 + 1 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X