Ordinul comun al Ministerului Sanatatii si al Ministerului Afacerilor Interne privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS CoV-2 pe durata starii de alerta a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 435 din 22 mai 2020.
Pe durata starii de alerta, in spatiile publice inchise, spatiile comerciale si la locul de munca se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena.
Forma initiala a proiectului prevedea mai multe exceptii de la purtarea mastii de protectie in spatiile publice inchise, insa cea publicata in Monitorul Oficial este mai restrictiva in privinta anumitor categorii.
Spre exemplu, in ceea ce priveste locul de munca, in forma initiala a documentului era prevazut ca nu trebuie sa poarte masca angajatul singur in birou sau daca sunt "minimum 2 m intre persoanele din acel birou, cu conditia aerisirii camerei, cel putin la doua ore si se asigura dezinfectia suprafetelor". In noua forma oficializata doar angajatii singuri in birou sunt exceptati de la purtarea mastii in timpul programului.
Iata care sunt exceptiile de la purtarea mastii de protectie:
- Angajatul este singur in birou;
- Persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta);
- Prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia pastrarii unei distante de 3 metri intre ei;
- Vorbitorii in public, in spatii interioare, cu conditia respectarii distantei de 3 metri fata de public si a prezentei a cel mult 16 persoane;
- Copiii cu varsta sub 5 ani.
Instructiuni generale privind masurile de igiena
I. Portul mastii
1. Obligatii la nivelul angajatorului/conducatorului institutiei:
a) angajatorul va lua masuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei;
b) medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc si vor stabili conditiile purtarii mastii pentru angajati;
c) responsabilul cu securitatea si sanatatea in munca va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca (SSM).
2. Masuri generale:
Masca trebuie purtata in orice spatiu public inchis, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca, pe toata durata prezentei in aceste spatii.
In functie de evaluarea riscului, efectuata de medicul de medicina muncii al unitatii, pot exista unele exceptii, astfel:
a) angajatul este singur in birou;
b) persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;
c) persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta etc.);
d) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane;
e) vorbitorii in public, in spatii interioare, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre acestia si alte persoane, doar in cazul in care nu se afla mai mult de 16 persoane in incinta;
f) copiii cu varsta mai mica de 5 ani.
3. Utilizarea corecta a mastilor:
a) Mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun.
b) Inainte de a pune masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.
c) Masca trebuie schimbata o data la 4 ore si ori de cate ori masca s-a umezit sau s-a deteriorat.
d) Masca nu se atinge in timpul purtarii; in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun).
e) Dupa folosire, masca se arunca imediat, intr-un cos de gunoi, preferabil cu capac, urmata de igienizarea mainilor.
f) Nu se recomanda reutilizarea mastilor medicale.
g) In cazul aparitiei febrei, tusei si stranutului, purtarea mastii este recomandata in orice circumstanta (de exemplu, in spatiile deschise, la domiciliu).
Triajul la intrarea intr-o incinta a institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor
Pentru personalul angajat:
1. La intrarea intr-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.
2. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C), la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);
c) in cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;
d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este trimisa pentru consult la medicul de familie; daca persoana:
(i) se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie ii va recomanda testarea;
(ii) nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie va orienta diagnosticul catre alta afectiune.
3. Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa.
Medicul de medicina muncii:
a) are obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor;
b) va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste SSM (securitatea si sanatatea in munca);
c) va realiza o evaluare a riscului pentru a decide daca sunt si alte zone unde nu este obligatorie masca.
Pentru alte persoane decat personalul angajat:
a) Intrarea intr-o incinta este permisa doar pentru persoanele care, in mod rezonabil, au motive justificate de a se afla in acea incinta.
b) In cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de precautie.
c) Daca este necesara intrarea in incinta, sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.
Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:
a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3°C);
b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata).
In cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3°C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.
Daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta.
Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3°C, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.