email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale s-a dovedit ca este o abordare complexa, realizata in functie de prevederile contabile in vigoare si de continutul economic al operatiunilor desfasurate.

Potrivit politicilor contabile ale unei entitati, un bun poate fi recunoscut in categoria imobilizarilor corporale sau a stocurilor, in functie de scopul detinerii acestuia de catre entitate pe termen lung, respectiv pe termen scurt.

Conform prevederilor pct. 87 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, „imobilizarile corporale reprezinta active care:

a)sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative;

b)sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.”

Astfel, potrivit pct. 94 alin. (1) si (2) din reglementarile contabile mai sus mentionate, costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale, in scopul asigurarii utilizarii continue a acestora, trebuie recunoscut ca o cheltuiala, in perioada in care este efectuata.

Sunt recunoscute ca o componenta a activului, investitiile efectuate la imobilizarile corporale, sub forma cheltuielilor ulterioare. Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial.

Cheltuielile ulterioare se capitalizeaza in urmatoarele situatii:

· modificarea unui activ pentru a extinde durata de viata utila a acestuia;

· modernizarea unei componente;

· retehnologizarea unei linii de fabricatie care reduce substantial costurile de exploatare.

Prin urmare, obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.

De asemenea, daca o entitate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale (inlocuirea unei componente), atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare.

Exemplu

Entitatea X, are ca obiect de activitate productia de becuri. Aceasta achizitioneaza in data de 02.03.2007, de la entitatea Y, persoana juridica romana, un utilaj in valoare de 20.000 lei pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii entitatii.

Conform politicilor contabile aplicabile de entitatea X, aceasta recunoaste utilajul ca imobilizare corporala si il va amortiza pe parcursul unei durate de utilizare economica de 5 ani.

a) Inregistrarea utilajului ca imobilizare corporala:

%

2131

„Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)”

=

404

„Furnizori de imobilizari”

20.000 lei

16.806,72 lei

4426

„T.V.A. deductibila”

3.193,28 lei

b) Plata prin banca a furnizorului:

404

„Furnizori de imobilizari”

=

5121

„Conturi curente la banci”

20.000 lei

c) Inregistrarea amortizarii lunare de 280,11 lei (16.806,72 / 5 ani / 12 luni):

6811

„Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor”

=

281

„Amortizari privind imobilizarile corporale”

280,11 lei

La data de 01.07.2007 (la 3 luni de la achizitie), entitatea X inlocuieste o componenta a utilajului cu alta noua, mai performanta si care conduce la imbunatatirea parametrilor tehnici initiali. Costul de achizitie aferent noii componente este de 6.000 lei, fara T.V.A.

Presupunem ca entitatea X dispune de informatii privind componenta utilajului ce urmeaza a fi inlocuita. Astfel, costul initial al componentei inlocuite a fost de 5.000 lei.

Inlocuirea componentei se va reflecta in contabilitate, astfel:

a) Scoaterea din evidenta a componentei inlocuite, la valoarea ramasa neamortizata, determinata la data inlocuirii.

Valoarea ramasa neamortizata pentru componenta inlocuita se determina, astfel:

· determinarea amortizarii, aferenta componentei inlocuite, inregistrata pe cheltuieli este de 250 lei, determinata, astfel:

- 5.000 / 5 ani / 12 luni = 83,33 lei (amortizarea lunara aferenta componentei inlocuite)

- 83,33 x 3 luni = 250 lei (amortizarea aferenta componentei inlocuite, inregistrata pe cheltuieli in cele 3 luni de folosire pana la inlocuire)

sau altfel determinata:

(5.000 / 16.806,72) x 3 x 280,11 = 250 lei)

· valoarea ramasa neamortizata este de 4.750 lei (5.000 – 250)

Inregistrarea in contabilitate a componentei inlocuite:

% = 2131 5.000 lei

„Echipamente tehnologice

(masini, utilaje si instalatii de lucru)”

 

281

„Amortizari privind imobilizarile corporale”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

250 lei

4.750 lei

b) inregistrarea in valoarea utilajului existent a componentei noi:

2131

„Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)”

=

404

„Furnizori de imobilizari”

6.000 lei

In situatia in care, prin inlocuirea unei componente nu se obtine o imbunatatire a parametrilor tehnici initiali, indiferent daca entitatea dispune sau nu de informatii privind costul initial al componentei inlocuite, cheltuielile generate cu inlocuirea unor parti componente nu se recunoaste in valoarea activului, ci sunt considerate cheltuieli cu intretinerea si reparatiile, iar in contabilitate se inregistreaza, astfel:

611

„Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”

=

401

„Furnizori”

ATENTIE!

In consecinta, exista posibilitatea ca in contabilitate sa se inregistreze imobilizari corporale care sa indeplineasca din punct de vedere contabil cele doua conditii de a fi utilizate in productia proprie de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative si de a avea o durata de viata mai mare de un an, dar sa aiba o valoare diferita de plafonul minim recunoscut din punct de vedere fiscal.

Amortizarea imobilizarilor corporale se calculeaza pe baza unui plan de amortizare, de la data punerii in functiune a acestora si pana la recuperarea integrala a valorii lor de intrare, conform duratelor de utilizare economica si conditiilor de utilizare a acestora.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 26 Martie 2008

Votati articolul "Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X