ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) a oficializat cazierul comercial al operatorilor economici prin Ordinul 584/2022, detaliind informatiile care vor fi trecute in document, procedura completa si instructiunile de completare.
Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 898 din 13 septembrie 2022.
Reamintim ca obligatia privind completarea cazierului comercial a fost introdusa in legislatia noastra la finalul lunii mai 2022 prin OUG 58/2022, care transpune Directiva UE nr. 2019/2161. Noua ordonanta a modificat si completat cateva acte normative din domeniul protectiei consumatorilor, aducand in prim plan amenzi pentru clauze abuzive, recenzii neverificate si cerinte noi pentru online.
Potrivit OUG 58/2022, pentru incalcarile in mod repetat ale drepturilor consumatorilor, operatorii economici sanctionati pentru abaterile din domeniul protectiei consumatorilor vor fi consemnati in cazier comercial pentru o perioada de 3 ani de la intocmirii documentului de control. Anularea documentului de control de catre instanta de judecata conduce la radierea sanctiunii din cadrul cazierului comercial. Cazierul comercial reprezinta fisa de evidenta in care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor consemneaza faptele si sanctiunile aplicate operatorilor economici prin documentele de control. Acelasi act normativ prevede ca datele cuprinse in cazierul comercial trebuie stabilite prin ordin al presedintelui ANPC in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a ordonantei.
Activitatea privind cazierul comercial este condusa, la nivel central, de Directia generala control supraveghere piata si armonizare europeana.
Consulta in continuare ce date trebuie sa contina cazierul comercial, care este procedura completa, dar si cum trebuie completat de persoanele vizate.
Cazier comercial: date, procedura si instructiuni
DATELE CUPRINSE in cazierul comercial, procedura si instructiunile de completare a evidentei detinute de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor pentru incalcarile in mod repetat ale drepturilor consumatorilor de catre operatorii economici sanctionati pentru abaterile din domeniul protectiei consumatorilor
Articolul 1
(1) Inregistrarea in cazierul comercial se efectueaza in mod obligatoriu de catre comisarul titular al procesului-verbal de constatare a contraventiei prin inscrierea tuturor datelor de identificare ale operatorului economic/profesionistului si completarea tuturor informatiilor din cazierul comercial sau de catre un alt comisar desemnat de catre seful ierarhic superior, in cazul in care comisarul titular, din motive obiective, nu poate efectua inregistrarea.
(2) Inregistrarea in cazierul comercial se opereaza in termen de maximum 2 zile dupa comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Articolul 2
(1) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (Autoritatea) comunica datele din cazierul comercial catre organele de urmarire penala sau instantele de judecata la solicitarea acestora.
(2) Operatorul economic/Profesionistul poate solicita extras din cazierul comercial numai in ceea ce il priveste in mod direct.
(3) Datele din cazierul comercial se pot face publice numai dupa expirarea termenului legal de contestare a procesului-verbal de constatare a contraventiei sau ramanerea definitiva a hotararii instantei prin care a fost respinsa plangerea operatorului economic.
(4) In extrasul din cazierul comercial se trec datele ce se regasesc inscrise la momentul eliberarii.
(5) Extrasele de cazier comercial emise de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sunt valabile 6 luni de la data eliberarii.
Articolul 3
(1) Cererea pentru eliberarea extrasului de cazier comercial se depune de catre reprezentantul legal sau persoana imputernicita de catre operatorul economic, electronic sau personal, la orice structura subordonata Autoritatii, care are obligatia de a inregistra solicitarea.
(2) Reprezentantul legal sau persoana imputernicita de catre operatorul economic trebuie sa faca dovada calitatii.
(3) Structura subordonata ce a inregistrat solicitarea transmite raspunsul la cererile formulate in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la inregistrare.
Articolul 4
(1) Operatorul economic/Profesionistul care figureaza in evidenta cazierului comercial poate cere rectificarea datelor inscrise daca acestea nu corespund situatiei reale sau daca inregistrarea acestora nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Cererea de rectificare trebuie motivata si insotita de actele doveditoare si se adreseaza structurii care a emis procesul-verbal de constatare a contraventiei, care este obligata sa verifice sustinerile petitionarului, iar in cazul in care constata ca in cazierul comercial s-a inscris o mentiune gresita, procedeaza la rectificarea datelor si comunica sau elibereaza un nou act in locul celui contestat.
Articolul 5
(1) Anularea documentului de control de catre instanta de judecata, prin hotarare definitiva, conduce la radierea sanctiunii din cadrul cazierului comercial.
(2) Radierea sanctiunii din cadrul cazierului comercial se efectueaza la implinirea termenului de 3 ani de la data inregistrarii acesteia, pentru situatiile in care documentul de control nu a fost contestat.
(3) Radierea sanctiunilor se opereaza de catre comisarul ce a introdus datele in cazierul comercial sau de catre un alt comisar desemnat de catre seful ierarhic superior, in cazul in care comisarul titular, din motive obiective, nu poate efectua radierea.
Articolul 6
Cazierul comercial cuprinde urmatoarele date:
a) structura din cadrul Autoritatii care a incheiat documentul de control;
b) datele de identificare ale comisarului ce introduce datele: numele si prenumele, precum si numarul legitimatiei;
c) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu indicarea tuturor datelor de identificare, adresa sediului social, adresa punctului de lucru;
d) seria/numarul si data incheierii procesului-verbal de constatare a contraventiei;
e) numarul si data ordinului sau deciziei emise in baza procesului-verbal de constatare a contraventiei;
f) descrierea abaterii;
g) indicarea actului normativ incalcat/articolului/alineatului/ literei;
h) sanctiunea aplicata, cu indicarea actului normativ/ articolului/alineatului/literei, a cuantumului si, daca este cazul, cu precizarea minimului aplicat in cazul in care actul normativ permite aplicarea minimului;
i) indicarea masurilor dispuse;
j) indicarea sanctiunilor complementare;
k) instanta si numarul de dosar, in cazul in care procesul-verbal de constatare a contraventiei, ordinul sau decizia a fost contestata;
l) data radierii;
m) alte mentiuni.
Articolul 7
Datele din extrasul de cazier comercial ce se pot comunica operatorului economic la solicitarea acestuia sunt:
a) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu datele de identificare;
b) sanctiunile principale si complementare, precum si masurile ce se regasesc inscrise in cazierul comercial, cu indicarea numarului de proces-verbal de constatare a contraventiei, a actului normativ incalcat, articolului, alineatului, literei, amenda aplicata, masurile dispuse, data intervenirii radierii.
Articolul 8
Cererea pentru solicitarea emiterii extrasului din cazierul comercial trebuie sa contina urmatoarele:
a) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu datele de identificare;
b) numele si prenumele reprezentantului legal sau ale persoanei imputernicite, cu atasarea documentelor care sa dovedeasca calitatea acestora;
c) motivele solicitarii.
Sursa foto: Pixabay.com