Termenul de respiro de trei luni a expirat, asa ca restaurantele, cafenelele, cantinele si fast food-urile vor fi obligate sa detalieze in meniu toate ingredientele folosite la prepararea mancarii, dar si cantitatea, valorile nutritionale si numarul de E-uri, incepand din 15 martie.
In decembrie, ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) anunta ca a amanat pana la 15 martie 2023 detalierea informatiilor din meniurile restaurantelor.
Afisarea ingredientelor pe lista de meniuri va reprezenta o cheltuiala in plus pentru restaurante, astfel ca si preturile preparatelor ar putea sa creasca in urmatoarea perioada. Prin urmare, romanii vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru a-si plati consumatia.
ANPC explica, mai jos, prevederile Ordinului nr.201/2022 privind furnizarea de informatii la comerciaizarea produselor finite/mancarurilor furnizate de unitatile de restauratie colective.
Unitatile cu vanzare directa si/sau la distanta, carora li se aplica prevederile Ordinului nr.201/2022, fara a se limita, sunt:
• Restaurante (clasice, specializate, cantine-restaurant, cu autoservire etc.)
• Braserii
• Pizzerii
• Berarii
• Baruri
• Cafenele
• Fast-food inclusiv drive-in
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
• Unitati tip bufet,rotiserii
• Unitati cofetarie, patiserie
• Ceainarii
• Terase/gradini de vara
• Unitati pentru organizare evenimente
Ce se indica prin acest Ordin:
• Cantitatea ingredientelor compuse constituente ale unui fel de mancare
Se informeaza consumatorii cu privire la cantitatea ingredientelor compuse componente ale unui fel de mancare
ex: muschiulet de porc – 140g, cu garnitura de orez cu legume – 140g [orez, apa, legume – 30g (morcov, dovlecel, ardei gras, in cantitati variabile), ulei vegetal, sare, potentator de aroma: glutamat de sodiu]
• Aditivii se inscriu in lista ingredientelor cu denumirea categoriei (ex: Acidifiant etc.) urmata de codul de numeric UE (ex: E 330) sau denumirea specifica (ex: acid citric)ex: Acidifiant: E 330 sau Acidifiant: acid citric; potentator de aroma: E621 sau potentator de aroma: glutamate de sodiuLista aditivilor se regaseste in Regulamentul (CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari.
• Declaratia nutritionala
Declaratia nutritionala trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: valoarea nutritionala exprimata in Kj si kcal, cantitatile de grasimi exprimate in g, de acizi grasi saturati exprimata in g , de zaharuri exprimata in g si de sare exprimata in g.
In cazul in care se extinde numarul elementelor nutritionale inscrise, se va inscrie declaratia nutritionala complete, respectiv: valoarea energetica exprimata in Kj si Kcal, cantitatea de grasimi exprimata in g, cantitatea de acizi grasi saturati exprimata in g , de glucide exprimata in g, zaharuri exprimata in g, proteine exprimata in g, sare exprimata in g.
Pentru calculul declaratiei nutritionale se au in vedere prevederile art 31 din Regulamentul (UE) nr.1169/2011 privind informarea consumatorilor, astfel:
“(1) Valoarea energetica se calculeaza utilizand factorii de conversie enumerati in anexa XIV.
(3) Valoarea energetica si cantitatile de nutrienti mentionate la articolul 30 alineatele (1)-(5) se refera la produsele alimentare astfel cum sunt vandute.
Dupa caz, se pot furniza informatii cu privire la produsul alimentar dupa preparare, cu conditia sa fie oferite instructiuni de preparare suficient de detaliate, iar informatiile sa se refere la produsul alimentar gata pentru consum.
(4) Valorile declarate sunt valori medii care se bazeaza, dupa caz, pe urmatorii factori:
(a) analiza produsului alimentar efectuata de producator;
(b) un calcul efectuat pe baza valorilor medii cunoscute sau reale ale ingredientelor utilizate; sau
(c) un calcul efectuat pe baza unor date general stabilite si acceptate. “
• Indicarea componentelor cu efecte alergene – se respecta prevederile Ordinului nr. 163/2021 pentru furnizarea de informatii privind prezenta unor substante sau produse care pot cauza alergii sau intoleranta in produsele alimentare neambalate.
• Indicarea produselor provenite din produse comgelate
• Cum se indica informatiile
In conformitate cu prevederile art.3 alin(4) din Ordinul nr.201/2022 “informatiile trebuie sa fie inscrise intr-un loc vizibil, usor accesibil, lizibil, de nesters si care sa nu fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, langa podus, pe un panou/meniu.
Pentru asigurarea informarii consumatorilor la vanzarea directa (inclusiv unitatile drive-in), se utilizeaza listele meniu, dar pot fi folosite si sistemele digitale de afisare prin panouri/ecrane, precum si codul QR, iar personalul de deservire trebuie sa asigure informarea consumatorilor ca urmare a solicitarii acestora.
La vanzarea la distanta, informatiile trebuie sa se regaseasca atat pe website-ul operatorului economic, cat si pe eticheta de pret sau ambalajul de transport.
La comenzile plasate telefonic, in cazul in care consumatorul nu poate accesa website-ul operatorului economic, acesta trebuie sa raspunda la solicitarile consumatorului privind informatiile despre produs.
UPDATE in 13 decembrie ANPC a decis sa amane detalierea informatiilor din meniurile restaurantelor pana la data de 15 martie 2023, potrivit unui comunicat al institutiei.
Reamintim ca, potrivit Ordinului 201/2022 privind furnizarea de informatii la comercializarea produselor finite/mancarurilor furnizate de unitatile de restauratie colective, restaurantele, cafenelele, cantinele si firmele ar fi trebuit sa aiba obligatii noi incepand din 20 decembrie 2022. Prevederile actului administrativ se refera la completarea listelor meniu din restaurante sau locatii de alimentatie publica, precum si adaugarea, pe site-urile operatorilor economici care primesc astfel de comenzi online, a detaliilor referitoare la ingredientele produselor alimentare si valorile lor nutritionale, astfel incat consumatorul sa fie foarte exact informat referitor la preparatele comandate.
In urma consultarilor realizate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) cu structurile asociative si patronatele din HORECA, cu privire la termenul de aplicare ale prevederilor Ordinului Presedintelui ANPC nr. 201/2022, conducerea institutiei a decis amanarea acestuia pentru data de 15 martie 2023.
"Decizia de amanare a termenului de afisare a acestor informatii in listele meniu fizice sau virtuale a fost luata pentru a da timpul necesar operatorilor economici sa pregateasca elementele corectiilor de informare, prevazute in Ordin cu atentie si rigurozitate.
Totodata, in perioada urmatoare, vor fi concepute indrumare practice de exemplificare pentru fiecare tipologie de meniu, care urmeaza sa constituie subiectul unor intalniri periodice ale grupului de lucru format din specilisti ANPC si reprezentanti ai structurilor asociative din HORECA. Acestea le sunt necesare operatorilor economici, pentru ca adaugirile de informatii din listele meniu, conform prevederilor actului administrativ, sa fie realizate intr-un mod unitar, profesionist si clar, pana la termenul stabilit", explica ANPC.
Ordinul nr. 201/2022 al Presedintelui ANPC contine elemente esentiale pentru sanatatea consumatorilor, considerate de specialistii institutiei a fi deosebit de importante, in beneficiul consumatorilor caci, daca, in conformitate cu Regulamentul UE nr. 1169/2011, exista obligativitatea prezentarii tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare si valorile lor nutritionale, tot asa este normal sa se regaseasca acelasi tip de informatii care sa descrie un preparat culinar servit intr-o locatie de alimentatie publica. In acest fel, consumatorii pot lua decizia in cunostinta de cauza, atunci cand aleg, intr-o astfel de unitate, un produs sau altul.
******
Articolul initial
ANPC explica intr-un comunicat de ce a luat masura detalierii etichetei preparatului finit, in alimentatia publica. Institutia pentru protectia consumatorilor a analizat, in mai multe liste a felurilor de mancare servite de unitati de alimentatie publica, ingredientele, materiile prime, precum si produsele finite, in functie de informatiile furnizate de etichetele fiecareia sau de mentiunile din meniu.
Concluzia specialistilor ANPC a fost una singura, in beneficiul consumatorilor: daca, in conformitate cu Regulamentul UE nr. 1169/2011, exista obligativitatea prezentarii tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare si valorile lor nutritionale, pe etichetele acestora, iar consumatorul le poate citi si cunoaste toate aceste detalii, atunci cand cumpara un produs din magazin, tot asa este normal sa se regaseasca acelasi tip de informatii care sa descrie un preparat culinar servit intr-o locatie de alimentatie publica. Cu atat mai mult cu cat, in alimentatia publica, operatorul economic achizitioneaza produse sau materii prime pe a caror eticheta sunt stipulate aceste informatii, dar consumatorul este privat de dreptul de a le cunoaste, produsul nefiindu-i servit cu ambalaj, desigur.
In acest fel, prin afisarea in lista meniu a acestor date despre produs, consumatorii pot lua decizia in cunostinta de cauza, atunci cand aleg, intr-o astfel de unitate, un produs sau altul.
De exemplu, parintii, care din ce in ce mai des iau decizia, in ultima perioada, de a citi cu atentie eticheta produsului pe care il aleg pentru a-l cumpara si aseza pe masa familiei, evita din ce in ce mai insistent sa achizitioneze produse alimentare care au un aport crescut de aditivi si alte produse chimice.
De aceea, este imperios necesar ca, in acest context, ei sa aiba acces si la informatiile corespondente ale produselor finite din unitatile de alimentatie publica, pentru a putea comanda, stiind exact ce vor manca.
Asa cum am intalnit si operatori economici foarte atenti la ingredientele si materiile prime folosite, in sensul utilizarii unora cu eticheta curata, am considerat ca ANPC are nu numai o obligatie morala de a se asigura ca decizia pe care o vor lua, de acum, consumatorii, va fi pe baza informatiilor clare, in ceea ce priveste alimentatia publica.