Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat un proiect de Ordin privind obligatia operatorilor economici care desfasoara activitate de comercializare/prestare de servicii in mediul online de a informa consumatorii prin afisarea pe site, pe prima pagina, a documentelor in baza carora functioneaza.
Noi modificari in comertul online: de ce sunt necesare noile reguli
Initiatorii proiectului mentioneaza ca in urma actiunilor de control au fost constatate anumite practici ale operatorilor economici care isi desfasoara activitatea in mediul online, prin lipsa afisarii pe site a documentelor de functionare.
In cazul operatorilor economici care desfasoara activitate in mediul online nu se regasesc afisate aceste documente, elemente de altfel esentiale in luarea deciziei de catre consumatori in achizitionarea de produse si servicii sigure, pentru care au certitudinea ca sunt comercializate de catre persoane autorizate in desfasurarea de activitati de comercializare.
Ce obligatii vor avea comerciantii
Operatorii economici care isi desfasoara activitatea in magazine/spatii fizice sunt obligati sa afiseze documentele de functionare astfel incat sa asigure o informare corecta, completa si precisa a consumatorilor ca acestia functioneaza in legalitate.
Astfel, pe site-ul de prezentare a produselor/serviciilor se afiseaza denumirea unitatii, a codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, autorizatia de functionare, toate acestea in campul vizual al consumatorului, astfel incat informatiile sa fie usor de identificat si respectiv de verificat.
Avand in vedere situatia constatata, este evidenta existenta pe piata a unor practici care urmaresc sa determine consumatorul sa ia o decizie de cumparare, oferindu-se perpectiva unor date incorecte cu privire la modul de functionare a operatorilor economici.
In proiect, reprezentatii ANPC mai subliniaza ca operatorii economici care administreaza site-uri de vanzari, preluare comenzi online si/sau publicitate la produse si/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce - comert electronic, sunt obligati sa afiseze pe prima pagina a site-ului (home page) urmatoarele elemente:
- denumirea unitatii
- codul unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze
- autorizatii/avize necesare desfasurarii activitatii.
De asemenea, aceste documente trebuie plasate in campul vizual al consumatorului, accesibil acestuia, astfel incat informatiile sa fie usor de identificat si nu trebuie sa fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Eliminarea evaziunii fiscale din comertul online
In viitorul foarte apropiat, toate afacerile vor fi conectate la Internet, mare parte din veniturile obtinute vor proveni din vanzarile online. Iar aceste vanzari trebuie gestionate corect din punct de vedere fiscal-contabil. A stapani contabilitatea specifica acestui domeniu va deveni astfel (este deja) o conditie obligatorie pentru orice antreprenor sau contabil, care isi doreste prestigiu, un portofoliu impresionant de clienti si castiguri pe masura!
In mod cert, dezvoltarea comertului electronic constituie o provocare pentru sistemele de impozitare actuale. In acest context, ANAF doreste eliminarea evaziunii fiscale din comertul online.
ANAF stie ca marile probleme apar la TVA (sunt situatii complexe, in functie de tara in care se face vanzarea), la impozitarea nerezidentilor (impozitul pe venit) si la inregistrarile contabile aferente. Iar ghidul de ultima ora "Comert ONLINE. Regim TVA. Controale fiscale!" va arata cum sa eliminati neplacerile pe aceste subiecte.