In Monitorul Oficial au aparut noi modificari ce tin de Procedura de organizare, actualizare si utilizare a Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale.
Ordinul 1905/2022 (M.O. 1094 din 14 noiembrie 2022) modificaanexa Ordinului ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr. 2.034/2016 privind aprobarea Procedurii de organizare, actualizare si utilizare a Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale.
PROCEDURA de organizare, actualizare si utilizare a Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale
Prezenta procedura de organizare, actualizare si utilizare a Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale si de efectuare a inregistrarilor, denumita in continuare Procedura, reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor art. 27 si 28 din Legea nr. 219/2015 privind economia sociala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.
1. Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale, infiintat in vederea asigurarii informatiilor necesare cu privire la situatia si evolutia domeniului economiei sociale la nivel national, denumit in continuare Registru, se administreaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin Compartimentul economie sociala.
2. Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale este organizat in format tabelar de tip excel, urmand sa se dezvolte o aplicatie informatica corespunzatoare.
3. Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale este organizat conform modelului prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura si cuprinde urmatoarele sectiuni:
a) Sectiunea 0. Judet sau Structura teritoriala;
b) Sectiunea A. Date de identificare persoana juridica de drept privat;
c) Sectiunea B. Atestat de intreprindere sociala;
d) Sectiunea C. Marca sociala;
e) Sectiunea D. Date tehnice si financiare;
f) Sectiunea E. Abateri/Sanctiuni.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
4. Functionarii publici din cadrul compartimentelor de economie sociala de la nivelul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv de la nivelul Agentiei Municipale pentru Ocuparea Fortei de Munca Bucuresti, denumite in continuare agentia de ocupare, au obligatia de a completa Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale cu date despre intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie atestate, respectiv certificate, dupa caz, conform prevederilor Legii nr. 219/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 219/2015 privind economia sociala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 585/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare norme.
5. Intreprinderile sociale se evidentiaza in registru dupa eliberarea atestatului de intreprindere sociala, denumit in continuare atestat, prin completarea informatiilor prevazute la sectiunile A „Date de identificare persoana juridica de drept privat“ si B „Atestat de intreprindere sociala“.
6. Prin persoana juridica de drept privat se intelege intreprinderea sociala atestata sau/si certificata, dupa caz, care face obiectul inscrierii in Registru.
7. Actualizarea Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale se face ori de cate ori intervine o modificare in situatia intreprinderii sociale/intreprinderii sociale de insertie in sectiunile A „Date de identificare persoana juridica de drept privat“, B „Atestat de intreprindere sociala“ si, dupa caz, sectiunea C „Marca sociala“.
8. In cazul in care intreprinderea sociala solicita acordarea marcii sociale, denumita in continuare marca, si i se elibereaza certificatul de intreprindere sociala de insertie, se actualizeaza Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale cu informatiile prevazute la sectiunea C „Marca sociala“ si sectiunea D „Date tehnice si financiare“ la rubricile privind: nr. total de angajati/membri, nr. total de angajati/membri din grupul vulnerabil, procent timp de lucru angajati/membri din grupul vulnerabil din total timp de lucru angajati/membri, nr. total de voluntari, formele de sprijin de care beneficiaza intreprinderea sociala/intreprinderea sociala de insertie.
9. Datele privind numarul total de angajati/membri, numarul total de angajati/membri din grupul vulnerabil, procent timp de lucru angajati/membri din grupul vulnerabil din total timp de lucru angajati/membri, formele de sprijin de care beneficiaza intreprinderea sociala/intreprinderea sociala de insertie se actualizeaza odata cu depunerea raportului anual in termenul prevazut de lege si norme sau ori de cate ori intervine vreo modificare, conform documentelor prezentate de intreprinderea sociala/intreprinderea sociala de insertie.
10. Informatiile privind numarul total de angajati/membri din sectiunea D „Date tehnice si financiare“ se vor obtine prin insumarea tuturor persoanelor mentionate in anexa nr. 7 la norme, care se depune odata cu cererea pentru obtinerea marcii sociale si se completeaza in Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale odata cu eliberarea certificatului de intreprindere sociala de insertie.
11. Informatiile privind numarul total de angajati din grupurile vulnerabile din sectiunea D se vor obtine prin insumarea persoanelor din grupurile vulnerabile completate in anexa nr. 7 la norme, care se depune odata cu cererea pentru obtinerea marcii sociale si corelarea cu datele din contractele si documentele prin care se atesta apartenenta la grupul vulnerabil.
12. Procentul reprezentand timp de lucru angajati vulnerabili din total timp de lucru angajati din sectiunea D se completeaza o singura data, cu prilejul verificarii indeplinirii criteriilor de acordare a certificatului de intreprindere sociala de insertie, prin raportarea numarului total de ore lucrate aferent persoanelor apartinand grupului vulnerabil si numarul total de ore lucrate aferent tuturor angajatilor, inmultit cu 100. Calculul se va realiza pe baza datelor prezentate in anexa nr. 7 la norme de catre persoana juridica de drept privat corelat cu informatiile din contractele de munca prezentate.
13. Raportul dintre nivelurile de salarizare din sectiunea D „Date tehnice si financiare“ se completeaza dupa eliberarea certificatului, prin identificarea celui mai mic si a celui mai mare salariu din anexa nr. 7 la norme, depusa de persoana juridica de drept privat/intreprinderea sociala, si raportarea celor doua niveluri de salarizare.
14. Informatiile de la pct. 10-13 se completeaza in Registru dupa eliberarea certificatului de intreprindere sociala de insertie, fiind verificata indeplinirea criteriilor prevazute de lege, si se actualizeaza anual, pe baza rapoartelor anuale depuse de intreprinderea sociala de insertie.
15. Inregistrarea formelor de sprijin prevazute de cadrul legal se inscrie doar in baza dovezilor acordarii formelor de sprijin care se prezinta la agentiile de ocupare odata cu depunerea raportului anual de activitate sau la anuntul voluntar de catre intreprinderile sociale/intreprinderile sociale de insertie.
16. Informatiile referitoare la abateri si sanctiuni prevazute in sectiunea E se completeaza pe baza datelor din procesele-verbale intocmite de catre organele de control prevazute la art. 22 din norme si transmise compartimentelor pentru economie sociala din cadrul agentiilor judetene si agentiei municipiului Bucuresti.
17. In vederea actualizarii Registrului unic de evidenta a intreprinderilor sociale cu informatii privind abaterile constatate si sanctiunile aplicate, organele de control ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si ale Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, mentionate la art. 22 din norme, transmit copiile proceselor-verbale de control, in termen de 10 zile lucratoare de la intocmirea acestora, compartimentelor pentru economie sociala din cadrul agentiilor de ocupare.
18. Pentru inscrierea in Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale, documentele prevazute in prezenta procedura vor fi scanate si stocate intr-o baza de date electronica gestionata de compartimentul pentru economie sociala din cadrul agentiei de ocupare.
19. Documentele care vor fi inscrise sau care stau la baza inregistrarilor in Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale si vor fi stocate in baza de date electronica prevazuta la pct. 18 vor fi in format PDF, iar denumirea va fi in functie de document:
a) pentru extrasul raportului social anual: RS_cod judet_denumire persoana juridica;
b) pentru extrasul situatiilor financiare anuale: SF_cod judet_denumire persoana juridica;
c) pentru procesele-verbale de control: PVC_cod judet_denumire persoana juridica;
d) pentru documente care atesta apartenenta la grupul vulnerabil: DGV_cod judet nume/prenume/persoana;
e) pentru documentele care atesta o forma de sprijin: FS_cod judet_denumire persoana juridica.
20. Prin denumire persoana juridica de la pct. 19 se intelege denumirea intreprinderii sociale/intreprinderii sociale de insertie.
21. In cazul in care denumirea persoanei juridice contine un numar foarte mare de caractere, care nu permite salvarea fisierului PDF pentru documentele prevazute la pct. 16 si 19, in locul denumirii se poate utiliza CUI-ul persoanei juridice, astfel:
a) pentru extrasul raportului social anual: RS_cod judet_CUI persoana juridica;
b) pentru extrasul situatiilor financiare anuale: SF_cod judet_CUI persoana juridica;
c) pentru procesele-verbale de control: PVC_cod judet_CUI persoana juridica;
d) pentru situatii financiare anuale: SF_cod judet_CUI persoana juridica;
e) pentru documentele care atesta o forma de sprijin: FS_cod judet_CUI persoana juridica.
22. In vederea indeplinirii obligatiilor prevazute la pct. 2 din prezenta procedura, agentiile de ocupare vor transmite lunar Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale actualizat, pana la data de 5 a fiecarei luni pentru luna anterioara, in format editabil/tabelar, la compartimentul pentru economie sociala din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
23. In vederea aplicarii dispozitiilor art. 23 si 26 din Legea nr. 219/2015, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca transmite trimestrial/anual date si informatii din Registrul unic de evidenta a intreprinderilor sociale catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Compartimentul economie sociala.
24. Registrul se va utiliza pentru a intocmi rapoarte privind situatia si evolutia domeniului de economie sociala de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca la nivel national si de catre agentiile judetene, respectiv agentia municipiului Bucuresti, la nivel teritorial.
25. Registrul se va publica, in extras, lunar, pe pagina web a Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, pana la data de 15 a fiecarei luni.
26. Extrasul Registrului va contine informatiile prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.