Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara vor putea fi pastrate pe viitor in arhiva timp de 5 ani, in loc de 10 ani, cum prevedea pana acum Legea contabilitatii, potrivit Legii 36/2023 (M.O. nr. 36 din 12 ianuarie 2023).
Potrivit actului normativ, Legea contabilitatii va fi modificata cu urmatoarele prevederi:
1. La articolul 23, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(1) Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.”
2. La articolul 25, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(1) Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.”
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
"In acest fel operatorii economici vor fi degrevati de o obligatie consumatoare de resurse: stocarea si arhivarea numeroaselor documente si registre se reflecta in costuri pentru firme sub forma chiriilor, a cheltuielilor cu intretinerea spatiilor in anumite conditii de temperatura si umiditate, extinderea lor odata cu trecerea timpului si acumularea de noi registre si documente justificative de pastrat, cheltuieli cu softuri sau aplicatii de arhivare, tarife de arhivare daca apeleaza la entitati specializate in arhivarea electronica si alte astfel de cheltuieli", precizeaza initiatorii proiectului in expunerea de motive.
Reamintim ca, incepand cu 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la ANAF, se pastreaza timp de 5 ani (nu 50 de ani ca in prezent).
Legea 36/2023 mai prevede si modificarea termenului privind memoria fiscala. Operatorii economici sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 5 ani.