email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OMF nr. 1.730/2023: modificari pentru reglementarea unor aspecte contabile

OMF nr. 1.730/2023: modificari pentru reglementarea unor aspecte contabile
OMFP 1.802/2014impozit pe profitraportare financiaraOMF nr. 1.730/2023

In Monitorul Oficial nr. 559 din 21 iunie 2023 a fost publicat OMF nr. 1.730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile, act normativ care aduce clarificari la prevederile OMF nr. 2.048/2022. In cele ce urmeaza, iata care sunt modificarile de interes pentru contabili!

Completari  in Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1.802/2014

a) Filialele mijlocii si mari, care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru al UE, atunci cand veniturile consolidate au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile financiare anuale consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.

b) In cazul unui grup a carui societate-mama finala este dintr-o tara terta, obligatia de publicare a raportului privind impozitul pe profit poate fi indeplinita de oricare entitate afiliata din cadrul grupului, cuprinsa in aria de aplicabilitate a prezentelor reglementari.

Completari despre Raportul privind impozitului pe profit

De asemenea, se introduc urmatoarele prevederi:

a) In cazul in care cadrul de raportare financiara aplicabil la intocmirea situatiilor financiare anuale nu defineste indicatorul cifra de afaceri neta, veniturile care trebuie prezentate conform prezentei sectiuni corespund veniturilor, astfel cum sunt acestea definite de IFRS-uri/cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale, cu exceptia ajustarilor de valoare si a dividendelor primite de la entitati afiliate.

b) Pentru a se evita raportarea de mai multe ori a sumei castigurilor acumulate, suma castigurilor acumulate ale unei entitati care a deschis sucursala trebuie atribuita jurisdictiei fiscale in care isi are sediul acea entitate. Jurisdictia respectiva poate fi situata in UE sau intr-o tara terta. Prevederile prezentului alineat se aplica indiferent daca sucursalele sunt deschise intr-unul sau mai multe state membre.

c) In cazul in care activitatile mai multor entitati afiliate pot face obiectul obligatiei de a plati impozit pe profit in cadrul unei singure jurisdictii fiscale, informatiile atribuite jurisdictiei fiscale respective reprezinta suma informatiilor referitoare la astfel de activitati ale fiecarei entitati afiliate si ale sucursalelor lor in jurisdictia fiscala respectiva. Daca mai multe entitati afiliate genereaza rezultat impozabil pe un teritoriu caruia ii corespunde un singur regim fiscal, informatia raportata se determina prin agregarea informatiilor corespunzatoare tuturor entitatilor afiliate si sucursalelor supuse acelui regim fiscal.

d) La stabilirea unei anumite activitati este avut in vedere locul de unde este condusa respectiva activitate. Deoarece informatiile referitoare la venituri se refera la operatiunile unei entitati stabilite pe teritoriul unei tari, subiect al unui singur regim fiscal, acestea sunt atribuibile numai acelui regim fiscal.

e) Atunci cand o entitate care a omis prezentarea de informatii reia prezentarea acestora in cadrul perioadei de cinci ani , raportul publicat va cuprinde informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii.

Alte modificari fac referire la Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016.

In continuare, alte reglementari sunt pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic.

1. Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, primul an de raportare corespunde exercitiului financiar al anului 2023, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2024.

2.  In aplicarea prevederilor pct 1, pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei, atat in exercitiul financiar al anului 2022, cat si in exercitiul financiar al anului 2023. Societatea-mama finala intocmeste raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru exercitiul financiar al anului 2023 daca veniturile consolidate depasesc cuantumul respectiv in ambele exercitii financiare.
3. Prevederile de la pct 1 si 2 se aplica, de asemenea, in cazul unei entitati autonome.

Alte prevederi de interes pentru contabili

1. Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar corespunde, de exemplu, perioadei 1 aprilie 2023-31 martie 2024, primul an de raportare corespunde datei de 31 martie 2024, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 martie 2025.

2. In aplicarea prevederilor pct 1, pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei, atat in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2023, cat si in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2024.

Obligatia de raportare - exemplu practic

Pentru exemplificarea modului de analiza a obligatiei de raportare se considera urmatoarea evolutie a veniturilor consolidate ale societatii-mama finale, cu sediul in Romania: peste cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiile financiare 2022 si 2023; sub cuantum in exercitiul financiar al anului 2024; peste cuantum in exercitiul financiar al anului 2025; sub cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiul financiar al anului 2026. In situatia exemplificata obligatii de raportare exista pentru fiecare dintre exercitiile financiare ale anilor 2023, 2024, 2025 si 2026.

De retinut!

Obligatia de intocmire a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit se refera la exercitiul financiar curent, fara a se impune prezentare de informatii corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare.

In cazul unei entitati autonome, cuantumul de 3.700.000.000 lei corespunde veniturilor sale individuale, asa cum se reflecta in situatiile financiare anuale ale acesteia.

In scopul indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute de prezentul ordin, trimiterea la entitati UE are in vedere entitati inregistrate in Spatiul Economic European. Ca urmare, rapoartele privind informatiile referitoare la impozitul pe profit trebuie sa prezinte informatii la nivelul statelor Spatiului Economic European.

Entitatile raportoare considera activitatile din statele Spatiului Economic European similar celor dintr-un alt stat membru. In scop de raportare, entitatile cu sediul intr-o tara din Spatiul Economic European se considera ca fiind cu sediul intr-un stat membru, si nu intr-o tara terta.

La raportarea informatiilor prevazute de prezentul ordin se utilizeaza formatul stabilit de Comisia Europeana, adoptat in temeiul art. 48c paragraful (4) din Directiva 2013/34/UE.
 

Foto: unsplash.com


de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMFP 1.802/2014impozit pe profitraportare financiaraOMF nr. 1.730/2023


Data aparitiei: 23 Iunie 2023

Votati articolul "OMF nr. 1.730/2023: modificari pentru reglementarea unor aspecte contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X