Ministerul Finantelor (MF) a lansat un proiect de ordin care propune modificarea reglementarilor contabile, avand ca scop inlocuirea declaratiei nefinanciare cu un raport privind durabilitatea. Astfel, proiectul de ordin propune ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor de interes public care se incadreaza in categoria entitatilor mijlocii si mari care depasesc 500 de salariati, precum si societatilor-mama ale grupurilor mari care au peste 500 de salariati, urmand ca in etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile sa se aplice si celorlalte entitati mijlocii si mari si societati-mama ale grupurilor mari.
Proiectul de ordin urmeaza sa transpuna Directiva CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), care a fost emisa pentru imbunatatirea raportarii de informatii sociale si de mediu de catre entitati, in sensul sporirii standardizarii, a consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare prezentate in intreaga Uniune.
Ca obligatie principala, in contextul raportarii privind durabilitatea, entitatile vizate de Directiva CSRD includ in raportul administratorilor informatiile necesare pentru intelegerea impactului intreprinderii asupra aspectelor de durabilitate si informatiile necesare pentru intelegerea modului in care aspectele de durabilitate afecteaza dezvoltarea, performanta si pozitia entitatii.
Prevederi reglementate de proiectul de ordin
In referatul de aprobare sunt precizate urmatoarele reglementari:
1. referitor la actele normative supuse modificarii/completarii
Prezentul proiect de ordin are in vedere transpunerea prevederilor Art. 1 din Directiva CSRD, referitor la Directiva contabila (Directiva 2013/34/UE), respectiv acele prevederi care sunt aplicabile operatorilor economici. Asa cum se mentioneaza la pct. I.1. din prezentul referat, in principal, Directiva CSRD a adus modificari si dezvoltari semnificative cerintelor de prezentare a informatiilor de ordin nefinanciar („informatii privind durabilitatea”, potrivit CSRD), cuprinse in Directiva 2014/95/UE.
Din punct de vedere al operatorilor economici, prevederile Directivei 2014/95/UE au fost transpuse in cele doua seturi de reglementari contabile aplicabile acestora, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pe cale de consecinta, transpunerea Articolului 1 din Directiva CSRD implica preluarea prevederilor in ambele acte normative nationale mentionate.
2. referitor la aria de aplicabilitate a Directivei CSRD
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Plecand de la prevederile Directivei CSRD8, prin prezentul proiect se propune ca cerintele acesteia sa fie aplicabile dupa cum urmeaza:
- in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 – in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor entitatile mijlocii si mari, societatile-mama ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.
Alegerea ariei de aplicabilitate respecta prevederile Directivei si se incadreaza in marja nationala de reglementare. In acest sens, mentionam ca in reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 este prevazuta categoria de entitati „mijlocii si mari”, stabilirea unei astfel de categorii fiind permisa de Directiva contabila 2013/34/UE9.
Astfel, proiectul de ordin propune ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor de interes public care se incadreaza in categoria entitatilor mijlocii si mari care depasesc 500 de salariati, precum si societatilor-mama ale grupurilor mari care au peste 500 de salariati, urmand ca in
etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile sa se aplice si celorlalte entitati mijlocii si mari si societati-mama ale grupurilor mari.
In ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2028) vor intra in aria de aplicabilitate entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva;
- in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – pe linie de similitudine cu reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, se propune aplicarea in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor, toate societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata (societati cotate) si celelalte entitati prevazute de reglementari, societatile-mama listate ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.
Prin urmare, in vederea transpunerii corespunzatoare a Directivei CSRD, in cazul acelor entitati care intra sub incidenta reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 (reglementari contabile conforme cu IFRS), altele decat cele listate, se propune introducerea categoriei de entitati „mijlocii si mari”, prin utilizarea acelorasi criterii11 prevazute de reglementarile aprobate prin OMFP nr 1.802/2014. Introducerea categoriei de entitati mijlocii si mari in reglementarile conforme cu IFRS are drept scop exclusiv raportarea de informatii privind durabilitatea. Criteriile de marime se vor utiliza, de asemenea, si in scopul includerii treptate a entitatilor, in aria de aplicabilitate.
Astfel, proiectul de ordin propune ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor listate si altor entitati desemnate ca fiind de interes public in contextul reglementarilor conforme cu IFRS12, care depasesc criteriile de marime introduse in reglementari si care au peste 500 de salariati,
precum si entitatilor listate care sunt societati-mama ale unor grupuri mari si au peste 500 de salariati. In etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile se vor aplica si celorlalte entitati care intra sub incidenta reglementarilor mentionate, care depasesc criteriile de marime, precum si de catre restul societatilor-mama listate ale grupurilor mari.
In ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2026) vor intra in aria de aplicabilitate si entitatile listate situate sub criteriile de marime.
De la data de 1 ianuarie 2028, vor intra si entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva.
3. referitor la principalele aspecte reglementate
Noul capitol cu privire la raportarea privind durabilitatea, propus a se introduce in reglementarile contabile contine, in principal, prevederi referitoare la urmatoarele aspecte:
- localizarea informatiilor privind durabilitatea (unde se prezinta);
- continutul raportarii privind durabilitatea (informatiile care se prezinta), precum si alte clarificari referitoare la modul de raportare a informatiilor;
- scutiri de la raportarea informatiilor de durabilitate, precum si conditiile in care se aplica scutirile;
- obligativitatea utilizarii formatului de raportare unic electronic (ESEF), prevazut de Regulamentul delegat (UE) 2019/915 al Comisiei in ceea ce priveste standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic;
- raportarea privind entitatile din tari terte;
- standardele de raportare privind durabilitatea;
- responsabilitatea pentru intocmirea raportarii de durabilitate;
- publicarea raportarii privind durabilitatea.
4. referitor la opinia de asigurare a raportului privind durabilitatea
Pe baza noilor cerinte europene, prevederile cu privire la auditarea situatiilor finanicare anuale, cuprinse in ambele seturi de reglementari contabile mentionate anterior, au fost completate cu cele vizand asigurarea raportarii privind durabilitatea.
Astfel, pentru entitatile vizate de raportarea de durabilitate, exista obligatia emiterii unei opinii bazate pe o misiune de asigurare limitata in ceea ce priveste conformitatea raportarii privind durabilitatea cu cerintele directivei, inclusiv conformitatea raportarii privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeana.
5. referitor la data intrarii in vigoare a noilor prevederi
Cu respectarea ariei de aplicabilitate a Directivei CSRD, conform prezentarii de la pct. II.2. din prezentul referat, prin proiectul de ordin se propune ca intrarea in vigoare a noilor prevederi sa se realizeze dupa cum urmeaza:
- in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014: in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/de la 1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la data de 1 ianuarie 2028;
- in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la data de 1 ianuarie 2028.
Important: Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie aprobat de MF si publicat in Monitorul Oficial,
Foto: pixabay.com