Conform precizarilor din OMFP nr. 1.802/2014, contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Metoda inventarului intermitent - in ce consta?
In esenta, metoda inventarului intermitent consta in debitarea conturilor de cheltuieli la achizitia stocurilor, spre deosebire de metoda inventarului permanent unde la achizitie erau debitate conturile de stocuri.
- Oct 1440 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 148
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 14100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
In cazul metodei inventarului intermitent stocurile sunt cunoscute doar in momentul realizarii inventarului, la sfarsitul perioadei.
Inventar intermitent restaurant - studiu de caz
Intrebare: "Un SRL care activeaza in domeniul HoReCa achizitioneaza marfuri cu TVA de 19%, respectiv 9%. Vanzarile, de asemenea, sunt cu TVA de 19% si 9%. Gestiunea se tine pe baza inventarului intermitent. La fiecare 3 luni, se prezinta la departamentul contabil un inventar intermitent, iar pe baza acestuia trebuie reglat stocul de marfa. In inventar nu sunt trecute marfurile pe categorii de cote TVA (19% sau 9%).
Cum se poate regla corect stocul din punctul de vedere al TVA? Cum influenteaza aceasta reglare a stocului impozitul pe profit? De exemplu, soldul contului 371 in luna martie = 18.072 lei, iar totalul inventarului primit = 128.325 lei. Ce implicatii sunt asupra TVA de plata?"
Monografia contabila:
Aprovizionare materii prime si materiale (inventar intermitent):
60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor) = 401 Furnizori
Inregistrarea, la sfarsitul perioadei (lunar, trimestrial) a stocului faptic conform inventarului:
30X Stocuri (dupa natura lor) = 60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor)
Inregistrarea productiei (conform Raport de productie, Nota de predare etc.):
345 Produse finite = 711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Descarcarea produselor finite iesite din gestiune:
711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse = 345 Produse finite
La inceputul perioadei urmatoare (data de 1 a lunii/trimstrului) anularea stocului stabilit prin inventariere:
60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor) = 30X Stocuri (dupa natura lor)
in cadrul acestei metode se pot determina depasiri ale normei de consum care daca nu sunt justificate corespunzator se taxeaza cu TVA in baza art.304-norme de aplicare, alin (10), lit.e) din codul fiscal.
Norma de consum poate fi predefinita prin retetar in cadrul restaurantului.
Practic nu se poate determina o anumita lipsa in gestiune la un moment dat insa daca din valorificarea informatiilor din retetar reies cantitati consumate peste norma de consum acestea determina ajustarea TVA dedus.
Este obligatoriu sa aveti raport de productie deoarece metoda inventarului intermitent se bazeaza pe cunoasterea intrarilor care se stabilesc in baza unor note de predare a productiei realizate zilnic si a unui raport de productie lunar.
Metoda are si dezavantaje, dintre cele enumerate de dvs., in sensul ca nu se pot identifica la finalul perioadei marfurile exact, nici tva aferent.
Ajuta aici organizarea lucrului pe aceeasi baza de date a departamentului contabilitate, adica sa se permita acces in programul de gestiune si consumurile efective si inventarierea sa fie efectuate pornind de la baza de date actualizata de contabil nu prin liste elaborate extracontabil.
371 = 607 128325 lei minus 18072 lei
Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com