email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Clientii intarzie cu plata facturilor? Iata cum gestionati creantele neincasate!

Clientii intarzie cu plata facturilor? Iata cum gestionati creantele neincasate!
creante neincasateajustare tvacreante in valutascoaterea din evidenta a creantelor neincasate

Intarzierile in plata facturilor reprezinta o problema frecventa si persistenta pentru numeroase companii. Intarzierile acestea va deregleaza fluxul de numerar? In consecinta, aveti la randul dvs. intarzieri cu plata facturilor sau chiar a salariilor? Problema este veche si prezenta in orice firma. Si, invariabil, ea ajunge intotdeauna spre rezolvare la Departamentul Financiar-Contabil. In continuare, specialistii PortalContabilitate.ro ne ofera mai multe detalii despre scoaterea din evidenta a creantelor neincasate.

Creante neincasate - analiza din punct de vedere contabil

Din punct de vedere contabil, pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, entitatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora conform pct. 328 din OMFP nr. 1.802/2014."La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."

De asemenea, se apeleaza la instantele de judecata pentru recuperarea creantelor neincasate.

Rezolvati problema creantelor neincasate fara sa apelati la Justitie! Va prezentam cele mai eficiente proceduri pe care trebuie sa le aplice Departamentul Financiar - Contabil! Parcurgeti chiar acum lucrarea de ultima ora: Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate >>


Astfel, potrivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul 2861/2009:

28. - (1) Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.

(2) In situatia entitatilor care efectueaza decontarea creantelor si obligatiilor pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate.

39. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Pentru creantele neincasate societatea va constitui totusi o ajustare de depreciere pentru clienti incerti tinand cont de valoarea probabila de incasare conform pct. 89 alin. (1) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.

Termenul de prescriptie a dreptului la actiune al creditorului impotriva debitorului care nu si-a achitat datoria la scadenta este de trei ani, potrivit art. 2.517 din Codul civil. In cazul obligatiilor contractuale de a da sau de a face, termenul de trei ani incepe sa curga de la data la care obligatia devine exigibila si debitorul trebuia astfel s-o execute, adica termenul de plata/scadenta stabilit/a prin contract/factura.

OMFP nr. 1.802/2014 stipuleaza casumele aferente creantelor incerte trebuie reflectate distinct in contabilitate. In acest sens se utilizeaza contul 4118 Clienti incerti sau in litigiu pentru a-i inregistra separat de ceilalti clienti pe aceia aflati in dificultate, rau-platnici, dubiosi sau in litigiu.

In scopul prezentarii creantelor in situatiile financiare anuale, acestea se evalueaza la valoarea probabila de incasat.

Potrivit pct. 332 alin. (2) din reglementarea amintita,atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.

Ajustarile pentru deprecierea creantelor clienti sunt recunoscute in cazul in care valoarea de inventar (la inventarierea elementelor de activ si de pasiv) este mai mica decat cea contabila (la facturare).

Cu ajutorul contului 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti se tine evidenta ajustarilor constituite pentru deprecierea creantelor din conturile de clienti. Soldul acestuia reprezinta ajustarile pentru depreciere constituite.

In practica este greu de stabilit momentul in care o creanta devine incerta si trebuie reclasificata in contabilitate, insa exista trei variante principale:

  • atunci cand termenul de incasare a acesteia a expirat, deci la data scadenta;
  • in cursul anului, in momentul in cares-a emis o decizie definitiva a instantei de intrare in faliment/reorganizare a clientului;
  • la sfarsitul exercitiului financiar, atunci cand se recunoaste o ajustare pentru depreciere la data inventarierii.

Pentru a scoate din evidenta creanta, se va intocmi, in prealabil, o decizie a administratorului societatii, prin care acesta decide scoaterea din evidenta a creantei.

Inregistrarea cheltuielii cu ajustarea de depreciere in functie de valoarea probabila de incasare a creantei (chiar si la nivel de 100% din valoarea creantei) trebuie efectuata indiferent de faptul ca cheltuiala ar fi deductibila la calculul profitului impozabil.

Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, constituie contraventie se sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei conform art. 41 si 41 din Legea societatilor comerciale.

Poate fi aplicabila si sanctiunea pentru nerespectarea reglementarilor contabile privind aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie (cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei).

Inregistrarile contabile sunt:

-Trecerea creantei la clienti incerti sau in litigiu:
4118 Clienti incerti sau in litigiu = 4111 Clienti

- Inregistrarea ajustarilor pentru depreciere, la nivelul sumei care se considera ca nu se mai poate recupera:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti.

-Inregistrarea pierderii din creante:
654 = 4118

-Anularea ajustarii care ramane fara obiect:
491 = 7814 – venituri neimpozabile 30%

Venitul astfel obtinut va fi neimpozabil, daca se anuleaza o cheltuiala nedecutibila, sau impozabil, daca se anuleaza o cheltuiala deductibila.

Creante neincasate - analiza din punct de vedere al impozitului pe profit

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare

Daca inca nu a fost confirmat printr-o sentinta judecatoreasca planul de reorganizare pentru respectivul debitor, cheltuielile ocazionate de scoaterea din evidenta a creantei sunt nedeductibile fiscal.

Pentru clientii care au fost radiati ca urmare a inchiderii procedurii de faliment, cheltuiala inregistrata in contul 654 va fi deductibila in baza exceptiei de la art. 25 alin. 4 lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, chiar daca pentru ei nu au fost constituite anterior ajustari de depreciere/provizioane si chiar daca societatea nu a fost inscrisa la masa credalain cadrul proceselor de insolventa finalizate cu falimentul clientilor respectivi si daca detineti hotarari judecatoresti.

Avand in vedere ca in cazul in care au fost constituite ajustari pentru creante care au fost nedeductibile la data constituirii in proportie de 30%, veniturile privind anularea acestor ajustari vor fi venituri neimpozabile in aceeasi proportie, astfel cum se precizeaza la art. 23 lit. d) din Codul fiscal.

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, numai in conformitate cu prezentul articol, astfel:
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 50% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d) - f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

Incepand cu data de01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, partea introductiva a literei c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c)ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate, in limita unui procent de 30% din valoarea acestor ajustari,altele decat cele prevazute la lit. d)-f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;

Potrivit Normelor de aplicare:
(3) In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se au in vedere urmatoarele:
a) creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016;
b)ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductibile, in limita prevazuta de lege, la nivelul valorii creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
c) In cazul creantelor in valuta, provizionul este deductibil la nivelul valorii influentate cu diferentele de curs favorabile sau nefavorabile ce apar cu ocazia evaluarii acestora;
d)ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt luate in considerare la determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal si nu poate depasi valoarea acestora, inregistrata in contabilitate in anul fiscal curent sau in anii anteriori.

Asadar, chiar daca din punct de vedere contabil ati constituit o ajustare pentru toata valoarea unei creante, din punct de vedere fiscal puteti deduce cheltuiala doar daca indepliniti conditiile de mai sus, in caz contrar, cheltuiala fiind nedeductibila la calculul profitului impozabil.

In concluzie, in momentul in care sunt indeplinite cele 3 conditii de la art. 26 alin. c) (270 zile de la scadenta, creantele nu sunt garantate de alta persoana, clientul nu este persoana afiliata), puteti deduce 30% din provizion, incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite aceste conditii.

Prin urmare, cheltuielile cu ajustarile (provizioane) sunt deductibile 100% daca sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului,pe baza hotararii judecatoresti si sunt indeplinite conditiile cumulative mai inainte mentioante.

Creante neincasate - analiza din punct de vedere al TVA

Din punctul de vedere al TVA, potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal: in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.

La pct. 32 alin.(1) din Normele metodologice, se prevede ca:
((1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.

Prin urmare, se poate ajusta TVA,numai ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului /clientului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca si bineinteles sunteti in posesia hotararii judecatoreastide confirmare a planului de reorganizare, respectiv a hotararii judecatoreasti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei. Ajustarea se poate efectua chiar daca societatea nu s-a inscris la masa credala.

Pentru ajustarea TVA se va intocmi factura pe care se va face urmatoarea mentiune, de exemplu: Stornare facturii nr din data, ca urmare a falimentului beneficiarului conform Hotararii nr. .........din data .., iar la rubrica TVA se mentioneaza: Ajustare TVA conform art. art. 287 lit. d) din Codul fiscal.

Ajustarea TVA se raporteaza in decontul de TVA (cod 300) la rd.16 Regularizari taxa colectata, cu semnul minus, nu se raporteaza in declaratia 394 si nici in E-factura, deoarece societatea respectiva a fost radiata.

Ajustarea TVA:
4111/4118 = 4427 storno (valoare cu semnul minus).

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creante neincasateajustare tvacreante in valutascoaterea din evidenta a creantelor neincasate


Data aparitiei: 11 Septembrie 2024

Votati articolul "Clientii intarzie cu plata facturilor? Iata cum gestionati creantele neincasate!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitati

    • Obtinerea calitatii de expert contabil reprezinta un moment important in cariera oricarui contabil. Aceasta realizare nu atesta doar competenta in domeniul contabilitatii, ci deschide noi perspective de cariera, contribuind la dezvoltarea personala si profesionala.    Un eveniment de o importanta majora pentru cariera dvs., examenul de acces la stagiul CECCAR din 26-27 septembrie 2024 este un examen obligatoriu pentru o...» citeste mai departe aici

  • Impozit MICRO pentru un nou SRL: Ce conditii trebuie indeplinite daca aveti deja o firma cu acelasi cod CAEN

    • In urmatorul studiu de caz se analizeaza posibilitatea infiintarii unei societati cu raspundere limitata (SRL) cu asociat unic, avand codul CAEN 6201 – „Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client)”. Problema fiscala de interes este daca noua societate poate opta pentru regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor (cota de 3%), in conditiile in care asociatul unic are deja o alta societate cu acelasi domeniu de activ...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare punct de lucru cu peste 5 salariati: CUM se declara la ANAF

    • Cu privire la deschiderea unui punct de lucru, va reamintim ca, indiferent de numarul de salariati care lucreaza la respectivul sediu secundar, acesta trebuie declarat la ANAF.​ Urmatorul studiu de caz isi propune sa clarifice demersurile necesare pentru declararea unui punct de lucru cu 7 salariati la ANAF si sa ofere o interpretare a obligatiilor legale aferente pentru a asigura conformitatea cu cerintele impuse de legislatia fiscala. In acest context avem ...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala: principalele masuri reglementate prin OUG 107/2024

    • Ministerul Finantelor a finalizat legislatia subsecventa a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar in anul 2024, publicata in Monitorul Oficial nr.905 si intrata in vigoare in 6 septembrie 2024. Ordinul de ministru care stabileste procedura de aprobare, referatul si anexele sunt publicate la rubrica ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X