Biletul la ordin este un instrument de credit care pune in legatura, in procesul crearii sale, doua persoane: emitentul si beneficiarul. Titlul este creat de emitent, in calitate de debitor, care se obliga sa plateasca o suma de bani – la un anumit termen sau la prezentare – unui beneficiar aflat in calitate de creditor. Cu alte cuvinte, daca vi se cere sa garantati plata, in cazul in care cumparati o marfa cu plata la termen (peste o anumita perioada de timp), puteti opta pentru emiterea unui bilet la ordin. Prin aceasta va obligati sa platiti contravaloarea marfii, la un anumit termen sau la prezentare, unui beneficiar aflat in calitate de creditor.
Monografie contabila bilet la ordin - studiu de caz
Biletul la ordin este un inscris prin care o persoana, numita emitent, se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta unei alte persoane, numita beneficiar, sau la ordinul acesteia. Mai jos va prezentam monografia contabila atat la societatea platitoare, cat si la societatea beneficiara.
Intrebare:
Societatea X primeste in luna octombrie 2023, 3 bilete la ordin cu data scadenta 20.12.2023. La termenul scadent,acestea au fost refuzate pentru lipsa de lichiditati in contul clientului. Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila cu privire la acceptarea BO, precum si neincasarea acestora si orice alte implicatii fiscale.
Raspuns:
Monografia contabila aplicabila biletelor la ordin este:
I. In contabilitatea societatii platitoare:
Se inregistreaza emiterea biletului la ordin:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
401 = 403 10.000 lei
„Furnizori” „Efecte de platit”
Se efectueaza plata biletului la ordin:
403 = 5121 10.000 lei
„Efecte de platit” „Conturi la banci in lei”
627 = 5121 10 lei
„Cheltuieli cu „Conturi la banci in lei”
serviciile bancare
si asimilate”
(cel mai probabil exista si comisioane bancare aplicabile clientului).
II. In contabilitatea societatii beneficiare (societatea din speta noastra)
Se inregistreaza primirea biletului la ordin:
413 = 4111 10.000 lei
„Efecte de primit „Clienti”
de la clienti”
Incasarea biletului la ordin:
5121 = 413 10.000 lei
„Conturi la „Efecte de primit de la clienti”
banci in lei”
In cazul in care nu are loc incasarea biletului la ordin la termenul convenit, nu exista o anumita procedura contabila standard de urmat. Din start nu vom mai putea efectua a doua inregistrare contabila (5121 = 413), deoarece banii nu se afla in contul nostru.
V-as sfatui totusi ca pentru biletele la ordin neincasate si intarziate sa le prezentati in contul 473 pana la data solutionarii (473 = 413; nu este o monografie contabila standard). Asa cum ati presupus si dumneavoastra corect, ar fi de ajutor in contabilitate sa avem o evidenta a biletelor la ordin neacceptate, ca sa ne fie mai usor de identificat.
De asemenea, v-as sfatui sa luati legatura cu respectivul client, deoarece societatea noastra este indreptatita sa incaseze respectivii bani, iar motivarea ca nu exista lichiditati la data scadentei nu ar trebui sa cada pe umerii societatii noastre.
Consecinta lipsei totale sau partiale de disponibil in contul bancar al emitentului este introducerea emitentului in Centrala Incidentelor de Plati (CIP), in baza cererii de inscriere a refuzului bancar cu privire la biletul la ordin scadent la plata, motivul fiind tocmai lipsa de disponibil.
Nu ar strica totodata si opinia unui jurist si formularea unei adrese oficiale catre client, in cazul in care situatia nu se poate rezolva amiabil.