email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Sfatul expertului Robert Gearba: Garantarea platilor prin bilete la ordin si cecuri

sfatul expertuluirobert gearbabilete la ordincecurigiratbiletul la ordinexecutarea silita

Mediul economic actual genereaza tot mai mult nevoia de protectie impotriva riscului de neplata a bunurilor sau serviciilor furnizate clientilor, mai ales atunci cand aveti o relatie incipienta cu acestia.

In practica, printre alte modalitati de garantare s-a evidentiat folosirea biletelor la ordin si a cecurilor.

Aceste instrumente va ofera o siguranta in plus ca veti incasa banii, deoarece in situatia in care clientul firmei dvs. nu poate onora plata, va puteti indrepta mai usor asupra lui pentru recuperarea banilor pe cale legala. In plus, inainte de a accepta un instrument de plata de la clientii dvs, le puteti verifica bonitatea, apeland serviciul de interogare numit Centrala Incidentelor de Plati din cadrul BNR.

Nu numai atat: daca doriti sa nu mai platiti furnizorii pe loc, puteti incerca sa negociati cu acestia un anumit termen de plata si, prin intermediul acestor instrumente, puteti face plata la data stabilita de comun acord. Daca v-ati inteles asupra acestui lucru, puteti emite un bilet la ordin si face plata la o data ulterioara, iar clientul va avea o siguranta in plus ca in data inscrisa pe biletul la ordin isi va primi banii.

Biletele la ordin si cecurile sunt utilizate de mai bine de 70 de ani, utilizarea lor fiind reglementata prin Legea nr. 58/1934 privind cambia si biletul la ordin si Legea nr. 59/1934 privind cecul.

Biletul la ordin este un efect comercial (inscris) prin care o persoana, numita emitent, se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta unei alte persoane numita beneficiar, sau la ordinul acesteia.

Mentiunile esentiale pe care trebuie sa le cuprinda un bilet la ordin sunt urmatoarele:
- denumirea de bilet la ordin;
- data emisiunii;
- scadenta;
- mentionarea obligatiei personale și neconditionate de a plati suma de bani;
- numele beneficiarului;


- semnatura subscriitorului sau a emitentului;
- locul de plata.

In lipsa unuia din aceste elemente, biletul la ordin este nul.

Cecul este un inscris prin care o firma da ordin unei banci sa plateasca suma de bani inscrisa in cec, unei terte persoane (beneficiar/posesor).

Principala deosebire intre un cec si un bilet la ordin este legata de momentul platii: cecul trebuie prezentat la plata in oricare 15 zile de la data emiterii sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva garantilor si girantilor, iar obligatia constatata de un bilet la ordin poate avea o data scadenta viitoare.

Din practica s-au desprins doua motive pentru care clientii dvs pot sa va inmaneze bilete la ordin cat si cecuri cu rubricile integral completate, sau cu rubrici "in alb":
              1. In cazul in care instrumentul este completat integral – plata efectiva se va face la data agreata;
              2. "In alb" – este practice doar o garantie a platii – urmand a fi completate si depuse in banca pentru decontare in cazul neachitarii la termen a facturilor.

Biletul la ordin poate fi girat catre firma dvs. In acest caz biletul este de fapt emis de o firma care are o datorie catre clientul dvs si care pentru acea suma este de acord ca societatea sa va achite direct dvs. contravaloarea sumei inscrise pe biletul la ordin.

De asemenea, si dvs. aveti posibilitatea sa girati mai departe acel bilet la ordin prin completarea unei noi rubrici. Avantajul este ca exista posibilitatea recuperarii banilor chiar daca clientul dvs. este executat de altcineva (si are conturile poprite).

Biletele la ordin pot fi si avalizate (garantate) de alte persoane fizice sau juridice. Acest lucru reprezinta o garantie in plus pentru firma dvs. pentru ca daca biletul la ordin va fi refuzat la plata si treceti la executare silita, atunci pe langa emitentul biletului la ordin puteti executa si avalistul.

Pasii de urmat in cazul in care primiti un bilet la ordin sau cec

1. il introduceti in banca pentru decontare;
2. in cazul in care clientul nu are toata suma in cont, primiti un refuz la plata – al bancii (partial sau total), moment in care puteti trece la faza de executare silita;
3. recuperare efectiva prin executare silita.

Avantajele utilizarii instrumentelor de plata

- puteti incepe direct executarea silita, intrucat bilete la ordin si cecurile sunt titluri executorii si nu mai este nevoie sa dati clientul in judecata si sa castigati procesul;
- nu aveti nevoie de contract sau de alte documente, iar procedura de executare este scutita de plata taxelor catre stat;
timpul de recuperare a banilor este mult mai scurt decat in cazul unui proces clasic, timpul fiind redus cu cel putin 1 an.

 



Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

 

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
sfatul expertuluirobert gearbabilete la ordincecurigiratbiletul la ordinexecutarea silita

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 01 Februarie 2016


Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Garantarea platilor prin bilete la ordin si cecuri":
Rating:

Nota: 4.19 din 5 din 16 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Completare corecta bilant la 31.12.2013, formular 10

Intrebare: 1.Pt. completarea corecta a F.10, col.2, rd.11 (datorii cu termen de plata de pana la 1 an), si rd.14 (datorii cu. term.de plata intr-o per. mai mare de 1 an), cum se vor separa datoriile unei firme care are urmatoarea situatie juridica la 31.12.2013:
-insolventa declansata cu 01.02.2012
-plan de reorganizare nerespectat aprox. 80% in privinta platii datoriilor, pana la 31.12.2013
-intrare in stare de faliment cf. hot. judecatoresti, cu 24.02.2014.
-ridicare drept de administrare cu 24.02.2014
-fostii administratori mai au dreptul sa intocmeasca si semneze bilantul, daca la data depunerii (pana la 30.05.2014) nu mai au nici un angajat , si li s-a ridicat dreptul de adm.?
2.Trebuie ales un anumit tip de raportare anuala , avand in vedere ca la data de 31.12.2013, nu era inca in lichidare ?
3.Trebuie mentionat pe fiecare formular de bilant, (inclusiv pe toate actele care se scaneaza) cu "caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa, in insolvency, en procedure collective".?
Multumesc anticipat,
OFIS

Raspuns: In bilant rd.11 (datorii cu termen de plata de pana la 1 an) sir d.14 (datorii cu. term.de plata...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 01 Februarie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 9 + 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X