email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

4. Baza de impozitare si cotele de impunere - Dispozitii generale

Cuvinte cheie:

  • indexarea impozitelor si taxelor locale
  • modificarea impozitelor si taxelor locale
  • hotararile consiliilor locale


Incepand cu anul 2004, in cazul in care rata inflatiei estimata pentru anul urmator depaseste 5%, la propunerea Ministerului Finantelor Publice si a Ministerului Administratiei si Internelor, prin hotarare a Guvernului, se indexeaza:

  • orice impozit sau taxa locala care consta intr-o anumita suma in lei, cu exceptia taxei asupra mijloacelor de transport datorate pentru autovehiculele sau combinatiile de autovehicule de transport marfa cu masa totala autorizata de peste 12 tone;
  • valorile impozabile ale cladirilor si ale altor constructii apartinand persoanelor fizice;
  • taxele asimilate impozitelor si taxelor locale (taxele judiciare de timbru, taxele de timbru pentru activitatea notariala si taxele extrajudiciare de timbru);
  • amenzile aplicate in cazul contraventiilor savarsite in domeniul impozitelor si taxelor locale.

Sumele indexate se initiaza in comun de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Administratiei si Internelor si se aproba prin hotarare a Guvernului, emisa pana la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecarui an.

In perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2005 si 1 ianuarie 2011, nivelul taxei asupra mijloacelor de transport datorate pentru autovehiculele sau combinatiile de autovehicule de transport marfa cu masa totala autorizata de peste 12 tone se majoreaza prin hotarare a Guvernului, in conformitate cu angajamentele asumate de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana, la Capitolul 9 – Politica in domeniul transporturilor, in luna aprilie a fiecarui an cuprins in perioada.

La randul lor, consiliile locale si judetene pot modifica anual peste nivelul prevazut de Codul fiscal, in functie de conditiile specifice zonei si fara discriminare intre categoriile de contribuabili, orice impozit sau taxa locala, cu exceptia taxei asupra mijloacelor de transport datorata pentru autovehiculele sau combinatiile de autovehicule de transport marfa cu masa totala autorizata de peste 12 tone, taxelor judiciare de timbru, taxelor de timbru pentru activitatea notariala si taxelor extrajudiciare de timbru.

Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile judetene adopta hotarari privind impozitele si taxele locale pentru anul fiscal urmator in termen de 45 de zile lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Guvernului de indexare a impozitelor si taxelor locale, referitoare la:

  • stabilirea cotei impozitelor sau taxelor locale, cand acestea se determina pe baza de cota procentuala, iar prin Codul fiscal sunt prevazute limite minime si maxime, si anume: cota impozitului pe cladirile apartinand persoanelor juridice, cota taxei pentru serviciul de reclama si publicitate si cota taxei hoteliere;
  • stabilirea cuantumului impozitelor si ale taxelor locale, cand acestea sunt prevazute in suma fixa, in limitele prevazute de Codul fiscal ori de hotararea Guvernului prin care nivelurile impozitelor si taxelor locale se indexeaza/ajusteaza/actualizeaza, si anume: taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate si impozitul pe spectacole;
  • instituirea altor taxe locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal si stabilirea procedurilor de calcul si plata a acestora;
  • stabilirea nivelului bonificatiei de pana la 10% pentru plata cu anticipatie a impozi tului pe cladiri, impozitului pe teren si a taxei asupra mijloacelor de transport, datorat pentru intregul an de catre persoanele fizice, pana la data de 15 martie a anului respectiv;
  • majorarea pentru anul fiscal urmator a impozitelor si taxelor locale, potrivit politicilor fiscale locale;
  • delimitarea zonelor, atat in intravilan, cat si in extravilan;
  • procedura de acordare a facilitatilor fiscale pentru categoriile de persoane fizice prevazute de Codul fiscal;
  • adoptarea oricaror alte hotarari in aplicarea Codului fiscal si a normelor metodologice de aplicare.

Primarii, primarul general si presedintii consiliilor judetene sunt obligati sa asigure publicitatea hotararilor privind stabilirea de impozite si taxe locale si accesul neingradit al oricaror persoane interesate la infomatiile care privesc aplicarea legislatiei fiscale in domeniul impozitelor si taxelor locale.

ATENTIE!

La inceputul fiecarui an fiscal, verificati care este cuantumul impozitelor si al taxelor locale pe care urmeaza sa le achitati in anul respectiv, in baza:

  • hotararii Guvernului de indexare a impozitelor si taxelor locale, adoptate pana la data de 30 aprilie a anului precedent, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
  • hotararilor consiliilor locale sau judetene, dupa caz, adoptate in termen de 45 zile lucratoare de la data publicarii hotararii Guvernului de indexare a impozitelor si taxelor locale, pe care le puteti obtine direct de la departamentele de impozite si taxe locale ale primariilor, din presa sau din alte mijloace de informare in masa.

Va prezentam modul de determinare a impozitelor si taxele locale, tinand seama de:

  • baza de impozitare sau unitatea impozabila, dupa caz;
  • cotele sau sumele fixe de impozitare, dupa caz, pentru fiecare impozit sau taxa locala in parte.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 27 Februarie 2006

Votati articolul "4. Baza de impozitare si cotele de impunere - Dispozitii generale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X