Â
La sfarsitul anului trecut, o companie din Capitala si-a inlocuit din functie administratorul. Potrivit legii, pentru ca schimbarea sa aiba cu adevarat efect trebuie sa fie anuntata la Registrul Comertului. „Am aici tot ce trebuie: cererea, hotararea AGA, declaratia pe proprie raspundere, copia dupa cartea de identitate, cazierul fiscal, dovada platii taxelor“, ii explica juristul firmei functionarei de la ghiseu. „Da, totul este in regula“, raspunde aceasta dupa ce verifica, timp de cateva minute, dosarul.
Totul pare prea frumos ca sa fie adevarat: nu a stat la coada, nu mai trebuie sa umble dupa cine stie ce aviz sau stampila, in cateva zile noul administrator va avea drept de semnatura si societatea isi va putea vedea linistita de treaba... Cand, deodata, vine vestea socanta: „Termenul este 23 februarie 2011“. Cu alte cuvinte, schimbarea va deveni operationala de-abia peste un an si aproape doua luni, timp in care, teoretic, firma nu poate lua nicio decizie care necesita aprobarea administratorului si nu poate emite niciun act pe care acesta trebuie sa-si puna semnatura (de exemplu, bilantul contabil).
Â
Actele a aproximativ 17.000 de firme sunt blocate la Registrul Comertului, din cauza magistratilor care au limitat numarul de cereri de infiintare de companii sau de efectuare de mentiuni (inlocuirea unui asociat sau administrator, modificarea obiectului de activitate, infiintarea sau desfiintarea unui punct de lucru etc.) pe care le solutioneaza intr-o sedinta.
Aceasta situatie a inceput odata cu greva judecatorilor din toamna trecuta. Daca in tara lucrurile au intrat imediat in normal, in Bucuresti, magistratii delegati la Registru au continuat protestul mascat pana in luna decembrie.
Blocajul de la Registrul Comertului Bucuresti urmeaza insa sa se rezolve in urmatoarele 60 de zile, dupa ce atributiile judecatorilor vor fi preluate de viitorii registratori comerciali, conform Capital.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Cartea Verde a Contabilitatii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Conform datelor Departamentului Comunicare al Ministerului Justitiei, in prezent sunt inregistrate si nesolutionate la Registrul Comertului Bucuresti 16.946 de cereri, termenele de solutionare ajungand pana la 9 martie 2011, pentru modificari in cazul unor companii deja existente.
Solutia ar putea veni in urma ordonantei de urgenta aprobata in ultimele zile ale lui 2009, care urmeaza sa intre in vigoare in 14 ianuarie. Ea consta in eliminarea judecatorilor din intregul proces (cu exceptia unor operatiuni mai delicate: verificarea indeplinirii conditiilor fuziunii, numirea unui lichidator, constatarea dizolvarii de drept a societatii comerciale).