email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizie a Curtii Constitutionale: Nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu este excesiv, ci este "un cuantum rezonabil"

penalizarimajorariintarziere

 

Curtea Constitutionala a respins sesizarea legata de neconstitutionalitatea perceperii majorarilor de intarziere (transformate ulterior, prin actualizarea legislatiei, in dobanzi+penalitati de intarziere) in cadrul unui proces legat de anularea unui act administrativ fiscal, intentat Fiscului din Vrancea de catre de o companie privata.

Compania sustinea in demersul ei ca "este imoral ca statul sa perceapa penalizari de intarziere de la contribuabil in conditiile in care statul nu datoreaza dobanzi sau majorari pentru obligatiile pe care le are de executat iar exceptia ridicata invoca "articole privind accesul liber la justitie si unele privind "asezarea justa a sarcinilor fiscale". Decizia Curtii constuie un aviz indirect adresat celor care doresc sa sesizeze instantele pe aceeasi tema.

Aceasta, in contextul in care si organizatia patronala a IMM-urilor, Consiliul National pentru IMM a declarat inainte de aprobarea noilor prevederi legislative ca introducerea penalitatilor incalca doua articole din Constitutia Romaniei si ca dubleaza sanctiunea impusa deja prin dobanzile de intarziere.

O companie din Vrancea a ridicat exceptie de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.120 si 205 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, in cadrul unui proces intentat fiscului, la Tribunalul Vrancea, in care firma contesta un act administrativ fiscal.

Curtea Constitutionala a publicat decizia sa in acest caz in Monitorul Oficial nr. 541/3.08.2010.

Procesul s-a desfasurat in 2009, astfel incat intre timp, inainte de pronuntarea deciziei Curtii, anumite detalii din legislatia invocata s-au schimbat. Mai exact, asa cum precizeaza chiar documentul Curtii, "majorarile de intarziere" au fost inlocuite cu cea de dobanzi/penalitati de intarziere, dupa caz, iar cuantumul lor a fost diminuat la 0,05% fata de 0,1% cat era anterior sesizarii Curtii Constitutionale.

Cazul este inca relevant pentru companii din doua motive:

•In primul rand, asa cum se arata chiar in decizia mentionata, "toate aceste modificari legislative nu afecteaza fondul problemei deduse judecatii Curtii, astfel incat instanta constitutionala este competenta a judeca pe fond prezenta cauza."
•In al doilea rand, chiar noile prevederi au fost criticate dur de catre organizatia patronala a IMM-urilor - care considera ca incalca doua articole ale Constitutiei Romaniei - si de catre consultantii fiscali.

Iata raspunsul Curtii Constitutionale:

•Cu referire la critica ce priveste art. 120 din Codul de procedura fiscala, se constata ca autorul exceptiei porneste de la o premisa gresita, intrucat si statul datoreaza dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget conform art. 124 din acelasi cod.
•Instituirea dobanzilor de intarziere reprezinta o masura de politica fiscala pe care legiuitorul a instituit-o in vederea sanctionarii conduitei culpabile pe care contribuabilii o au prin neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata.
•O atare sanctiune, evident, are o repercusiune directa cu privire la patrimoniul debitorului, insa diminuarea corespunzatoare a patrimoniului acestuia se datoreaza faptei culpabile pe care a savarsit-o.
•De asemenea, faptul ca legiuitorul a stabilit nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu are relevanta constitutionala din moment ce o atare valoare nu este excesiva, ci este stabilita intr-un cuantum rezonabil, dar suficient de disuasiv pentru a nu isi pierde ratiunea pentru care au fost instituite aceste dobanzi de intarziere, si anume de a obliga debitorii obligatiilor fiscale sa isi execute intru totul si pana la termenul scadent obligatiile pe care le au in raport cu bugetul de stat.
Textul integral poate fi consultat in Monitorul Oficial nr. 541/3.08.2010 - Decizia nr.886/6 iulie 2010.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
penalizarimajorariintarziere


Data aparitiei: 09 August 2010

Votati articolul "Decizie a Curtii Constitutionale: Nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu este excesiv, ci este "un cuantum rezonabil"":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X