email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizie a Curtii Constitutionale: Nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu este excesiv, ci este "un cuantum rezonabil"

penalizarimajorariintarziere

 

Curtea Constitutionala a respins sesizarea legata de neconstitutionalitatea perceperii majorarilor de intarziere (transformate ulterior, prin actualizarea legislatiei, in dobanzi+penalitati de intarziere) in cadrul unui proces legat de anularea unui act administrativ fiscal, intentat Fiscului din Vrancea de catre de o companie privata.

Compania sustinea in demersul ei ca "este imoral ca statul sa perceapa penalizari de intarziere de la contribuabil in conditiile in care statul nu datoreaza dobanzi sau majorari pentru obligatiile pe care le are de executat iar exceptia ridicata invoca "articole privind accesul liber la justitie si unele privind "asezarea justa a sarcinilor fiscale". Decizia Curtii constuie un aviz indirect adresat celor care doresc sa sesizeze instantele pe aceeasi tema.

Aceasta, in contextul in care si organizatia patronala a IMM-urilor, Consiliul National pentru IMM a declarat inainte de aprobarea noilor prevederi legislative ca introducerea penalitatilor incalca doua articole din Constitutia Romaniei si ca dubleaza sanctiunea impusa deja prin dobanzile de intarziere.

O companie din Vrancea a ridicat exceptie de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.120 si 205 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, in cadrul unui proces intentat fiscului, la Tribunalul Vrancea, in care firma contesta un act administrativ fiscal.

Curtea Constitutionala a publicat decizia sa in acest caz in Monitorul Oficial nr. 541/3.08.2010.

Procesul s-a desfasurat in 2009, astfel incat intre timp, inainte de pronuntarea deciziei Curtii, anumite detalii din legislatia invocata s-au schimbat. Mai exact, asa cum precizeaza chiar documentul Curtii, "majorarile de intarziere" au fost inlocuite cu cea de dobanzi/penalitati de intarziere, dupa caz, iar cuantumul lor a fost diminuat la 0,05% fata de 0,1% cat era anterior sesizarii Curtii Constitutionale.

Cazul este inca relevant pentru companii din doua motive:

•In primul rand, asa cum se arata chiar in decizia mentionata, "toate aceste modificari legislative nu afecteaza fondul problemei deduse judecatii Curtii, astfel incat instanta constitutionala este competenta a judeca pe fond prezenta cauza."
•In al doilea rand, chiar noile prevederi au fost criticate dur de catre organizatia patronala a IMM-urilor - care considera ca incalca doua articole ale Constitutiei Romaniei - si de catre consultantii fiscali.

Iata raspunsul Curtii Constitutionale:

•Cu referire la critica ce priveste art. 120 din Codul de procedura fiscala, se constata ca autorul exceptiei porneste de la o premisa gresita, intrucat si statul datoreaza dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget conform art. 124 din acelasi cod.
•Instituirea dobanzilor de intarziere reprezinta o masura de politica fiscala pe care legiuitorul a instituit-o in vederea sanctionarii conduitei culpabile pe care contribuabilii o au prin neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata.
•O atare sanctiune, evident, are o repercusiune directa cu privire la patrimoniul debitorului, insa diminuarea corespunzatoare a patrimoniului acestuia se datoreaza faptei culpabile pe care a savarsit-o.
•De asemenea, faptul ca legiuitorul a stabilit nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu are relevanta constitutionala din moment ce o atare valoare nu este excesiva, ci este stabilita intr-un cuantum rezonabil, dar suficient de disuasiv pentru a nu isi pierde ratiunea pentru care au fost instituite aceste dobanzi de intarziere, si anume de a obliga debitorii obligatiilor fiscale sa isi execute intru totul si pana la termenul scadent obligatiile pe care le au in raport cu bugetul de stat.
Textul integral poate fi consultat in Monitorul Oficial nr. 541/3.08.2010 - Decizia nr.886/6 iulie 2010.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Atentie la noutatile privind PROCEDURILE CONTABILE!


Important: modificarile fiscale privind subiectele sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale:

• ajustarea pentru depreciere
• TVA
• contributii sociale
• contributia asiguratorie pentru munca
• impozite si taxe locale
  - decontarea unei parti din salariu
  - organizarea adunarilor generale ale actionarilor

Va oferim 40 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
penalizarimajorariintarziere


Data aparitiei: 09 August 2010

Votati articolul "Decizie a Curtii Constitutionale: Nivelul dobanzilor de intarziere la 0,05% pentru fiecare zi de intarziere nu este excesiv, ci este "un cuantum rezonabil"":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X