Intrebare:
Am o nelamurire in legatura cu impozitul minim la o firma declarata inactiva, din cauza neprezentarii actelor la control, de catre administratia financiara, incepand cu 2010.
Trebuie sau nu sa se declare impozitul minim?
Mentionez ca in afara de declaratia 300, restul declaratiilor si bilantul depunem regulat.
Raspuns:
Persoane juridice sunt declarate inactive, potrivit dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 11 alin. (11) si (12), daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
•nu au depus nicio declaratie la doua termene de declarare consecutive;
•nu li s-a aprobat, la cerere, de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale declarative (regim derogatoriu).
Sunt vizate urmatoarele declaratii:
•
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
•formularul 102 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale“;
•formularul 103 „Declaratie privind accizele“;
•formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata“;
•formularul 301 „Decont special de taxa pe valoarea adaugata“;
•formularul 390 VIES „Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile intracomunitare de bunuri“;
•formularul 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national“.
Declararea societatilor ca inactive se face incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, a Listei contribuabililor declarati inactivi.
Ca o consecinta negativa este faptul ca autoritatile fiscale nu iau in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat inactiv.
Sunt exceptate societatile aflate in stare de insolventa sau cele pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare.
Actul normativ care reglementeaza declararea contribuabililor inactivi este Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2008, modificat prin OPANAF nr. 67/2009.
Prin acest ultim act normativ se stabileste ca, pe perioada cit societatea figureaza in lista contribuabililor inactivi, acesteia ii sunt aplicabile procedurile de administrare referitoare la declararea, stabilirea, verificarea si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat, dar nu este supusa procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea declaratiilor si de impunere din oficiu pentru nedepunerea declaratiilor.
In ceea ce priveste datorarea impozitului minim, mentionam ca o societate care a solicitat la oficiul registrului comertului suspendarea activitatii, conform prevederilor art. 237 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este obligata la calculul si plata impozitului minim instituit prin art. 18, alin. (2) din Codul fiscal, pentru perioada suspendarii activitatii.
Rezulta ca sunt doua notiuni distincte:
- declararea societatii ca inactiva si publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, ca urmare a nerespectarii obligatiilor declarative, constatate de ANAF,
- suspendarea limitata a activitatii prin solicitarea acestui lucru la oficiul registrului comertului.
Suspendarea activitatii prin inregistrare la oficiul registrului comertului, daca nu este urmata si de solicitarea regimului derogatoriu de depunere a declaratiilor fiscale (conform prevederilor OPANAF nr. 1221/2009), nu atrage si nedepunerea declaratiilor fiscale. Nu se calculeaza si nu se plateste impozitul minim, dar se depune formularul 100.