Va informam ca MF a publicat un Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016. In continuare, va prezentam care sunt schimbarile preconizate privind Impozitul pe profit, impozitul micro, accize si alte taxe speciale.
Titlul II „Impozitul pe profit”
Pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, se propun urmatoarele reguli/precizari:
- calculul indicatorului “venituri totale (VT)”, prevazut la art. 18^1 alin. (3) din Codul fiscal, in sensul ca acesta insumeaza totalul veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dupa scaderea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii. Calculul se aplica si pentru indicatorul “venituri totale (VT)” prevazut la art. 18^3 alin. (2) din Codul fiscal;
- pentru stabilirea valorii sponsorizarilor si/sau actelor de mecenat care se scad din impozitul minim pe cifra de afaceri, limitele sunt cele aplicate in stabilirea impozitului pe profit din aceeasi perioada de calcul;
- pentru stabilirea impozitului pe profit datorat trimestrial, din impozitul pe profit/minim pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal se scade atat impozitul pe profit datorat la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, cat si impozitul pe profit datorat, in functie de ce impozit s-a datorat pentru perioada anterioara celei de calcul, dupa caz;
- contribuabilii care scad accizele sunt operatorii economici autorizati in domeniul activitatilor cu produse care intra sub incidenta titlului VIII “Accize si alte taxe speciale” din Codul fiscal;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- creditul fiscal extern care se scade din impozitul minim pe cifra de afaceri este cel determinat potrivit art. 39 din Codul fiscal;
- clarificarea faptului ca impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri reprezinta impozit pe profit pentru aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri;
- pentru intelegerea modului de determinare a impozitului minim pe cifra de afaceri sunt prezentate si exemple de calcul, pentru contribuabilii care aplica sistemul trimestrial/anual de declarare si plata a impozitului pe profit si pentru contribuabilii care aplica regulile de consolidare fiscala;
- clarificarea unor aspecte legate de activitatile realizate in baza obligatiilor care revin titularilor de licente de distributie a energiei electrice/gazelor naturale care sunt incluse in sfera activitatilor de distributie a energiei electrice/gazelor naturale.
Titlul III „Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”
1. Se clarifica conditiile care trebuie indeplinite, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, de catre o persoana juridica romana cu asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, 25% sau mai putin de 25% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1) din Codul fiscal. In acest caz se clarifica faptul ca, persoana juridica romana respectiva nu verifica conditia prevazuta de art. 47 alin. (1) lit. h), legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.
2. Se propun norme referitoare la calculul detinerii indirecte si sunt prezentate exemple de calcul pentru detinerile directe/indirecte ale unui actionar, in vederea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si alin. (1^1) din Codul fiscal.
3. Se propun norme clarificatoare pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, in ceea ce priveste indeplinirea conditiei prevazute de art. 47 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, prin precizarea faptului ca, referirea la situatiile financiare anuale vizeaza doar persoana juridica romana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N-2 si/sau cele corespunzatoare anilor anteriori anului acestuia, din perioada de existenta a persoanei juridice romane respective.
De asemenea, se clarifica faptul ca, indeplinirea, in cursul anului fiscal a conditiei prevazute de prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, se aplica prin referinta la situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar N-1 si la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Se exemplifica persoanele juridice romane care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit art. 47 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit legilor specifice de organizare si functionare care reglementeaza domeniile de activitate vizate.
5. Se propune clarificarea cazului persoanei juridice nou-infiintate, in sensul precizarii faptului ca aceasta persoana nu verifica, la data inregistrarii in registrul comertului, conditia prevazuta la 47 alin. (1) lit. h) si alin. (4) din Codul fiscal, legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.
6. Se propun norme de clarificare pentru stabilirea bazei impozabile, asupra careia se aplica cotele de impozitare prevazute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, care include totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a "Conturi de venituri", potrivit reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad anumite categorii de venituri mentionate la art. 53 alin. (1) si la care se adauga elementele mentionate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal.
7. Se abroga/se actualizeaza anumite norme care nu mai corespund actualelor prevederi ale titlului III din Codul fiscal, in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024.
Titlul VIII ”Accize si alte taxe speciale”
Pentru a evita eventualele interpretari diferite, se propune introducerea unei prevederi la pct.30 din Normele metodologice, din care rezulta ca intr-un antrepozit fiscal de productie tigarete pot fi fabricate si produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina.
Foto: pexels.com